Στα πλαίσια της χρήσης της μεθόδου της ανακαλυπτικής μάθησης και της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες της Δ΄ Δημοτικού συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή δραστηριότητα βασισμένη στην Ενότητα 8 του βιβλίου της Γλώσσας με θέμα τις χριστουγεννιάτικες κάρτες. Η δραστηριότητα εξελίχθηκε σε ένα πολύπλευρο μάθημα που συνδύασε τη φαντασία, την ιστορία και τη σύνδεση με την παράδοση, ενισχύοντας τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.
Πριν από τη δραστηριότητα στην τάξη, οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν ένα βίντεο στο πλαίσιο της μεθόδου της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom), το οποίο είχε αναρτήθεί στην ψηφιακή κυψέλη της Δ΄τάξης της πλατφόρμας e-me και παρουσίαζε την ιστορία της πρώτης χριστουγεννιάτικης κάρτας και τη διαδικασία της δημιουργίας της. Μέσα από αυτό, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν πώς ξεκίνησε αυτή η παράδοση και πώς εξελίχθηκε μέσα στον χρόνο. Επιπλέον, παρακολούθησαν μια παρουσίαση με χριστουγεννιάτικες κάρτες από διάφορες δεκαετίες, αναγνωρίζοντας τις αλλαγές στις εικόνες, τα σχέδια και τα μηνύματα που περιείχαν. Στη συνέχεια, κλήθηκαν να φέρουν χριστουγεννιάτικες κάρτες που είχαν λάβει οι ίδιοι ή οι οικογένειές τους σε προηγούμενες δεκαετίες. Οι κάρτες αυτές αποτέλεσαν σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία μικρών ιστοριών. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες, μελέτησαν τις εικόνες, τα μηνύματα και τα σχέδια στις κάρτες και εμπνεύστηκαν αφηγήματα που στη συνέχεια ενώθηκαν σε μια κοινή ιστορία. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ανακάλυψαν τις σχέσεις που συνέδεαν τις ιστορίες τους, με βασικό στοιχείο το πνεύμα των Χριστουγέννων: αγάπη, αλληλεγγύη και σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Οι εικόνες των καρτών αποτέλεσαν επίσης εργαλείο για διερεύνηση και συζήτηση. Τα παιδιά αναγνώρισαν αντικείμενα που συνδέονται με τη γιορτή των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, όπως καμπάνες, αστέρια και έλατα, ενώ εξέτασαν τις διαφορές ανάμεσα σε οικογενειακές κάρτες και κάρτες φορέων ή οργανισμών. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, κατανόησαν πώς οι κάρτες λειτουργούν όχι μόνο ως μέσο επικοινωνίας αλλά και ως σύμβολα παράδοσης και εορταστικής έκφρασης.
Η δραστηριότητα επεκτάθηκε και στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. Οι μαθητές δραματοποίησαν τις εικόνες των καρτών με παγωμένες εικόνες και θεατρικούς αυτοσχεδιασμούς, δίνοντας ζωή στα μηνύματα των καρτών. Αυτή η προσέγγιση ενίσχυσε την εκφραστικότητά τους και τους επέτρεψε να συνδυάσουν τη φαντασία με τη σωματική έκφραση, καλλιεργώντας έτσι ποικίλες δεξιότητες. Επιπλέον, η δραστηριότητα έδωσε την ευκαιρία στα παιδιά να διερευνήσουν την ιστορία της οικογένειάς τους και της κοινότητάς τους μέσα από τις κάρτες. Οι μαθητές/τριες είδαν πώς οι κάρτες αποτυπώνουν την εποχή τους, τις αλλαγές στις παραδόσεις και τη σύνδεση των ανθρώπων. Παράλληλα, συζήτησαν τη σύγχρονη πρακτική της αποστολής ψηφιακών καρτών και σκέφτηκαν τρόπους να συνδυάσουν την παράδοση με τη νέα τεχνολογία.
Το μάθημα αυτό έγινε αφορμή για να καλλιεργηθεί η φαντασία, η δημιουργικότητα, η συνεργασία και η εκφραστικότητα των μαθητών, ενώ ενίσχυσε την κατανόηση της σημασίας των ανθρώπινων σχέσεων. Οι χριστουγεννιάτικες κάρτες μετατράπηκαν σε μέσο σύνδεσης, έμπνευσης και δημιουργίας, προσφέροντας στα παιδιά μια μοναδική εκπαιδευτική εμπειρία που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και την παράδοση με τη δημιουργικότητα