Στο πλαίσιο των δράσεων του σχολείου μας για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και συνεργασίας, πραγματοποιήθηκε στην Δ΄ τάξη (σχ. έτος 2024-2025) η δραστηριότητα "Η μάχη του πορτοκαλιού", βασισμένη στον οδηγό Compasito για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα. Τη δράση συντόνισαν η ψυχολόγος του σχολείου μας κ. Βασιλική Μάντη και η εκπαιδευτικός της τάξης. Στόχοι ήταν η συνειδητοποίηση και κατανόηση της έννοιας του ομαδικού συναγωνισμού, η απόρριψη των ανταγωνιστών τάσεων και η ενίσχυση μιας περισσότερο ευέλικτης προσέγγισης κατά την αλληλεπίδραση στις ομαδικές δραστηριότητες.
Η δραστηριότητα ξεκίνησε με την εξής απλή, αλλά γεμάτη νοήματα πρόκληση: οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και τους δόθηκε ένα πορτοκάλι. Το κάθε μέλος της ομάδας είχε έναν διαφορετικό στόχο που έπρεπε να επιτύχει, χρησιμοποιώντας το πορτοκάλι. Η μία ομάδα χρειαζόταν τα φλούδια του πορτοκλιού για να φτιάξει ένα κέικ ενώ η άλλη τον χυμό του. Η δυσκολία ήταν ότι όλοι έπρεπε να βρουν έναν κοινό τρόπο να μοιραστούν το πορτοκάλι, αφού κανένας δεν μπορούσε να το πάρει εξ ολοκλήρου μόνος του.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Μέσα από τη δραστηριότητα αυτή, οι μαθητές ήρθαν αντιμέτωποι με την ανάγκη να:
Η συζήτηση που ακολούθησε έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να αναλογιστούν τη σημασία της επικοινωνίας, της κατανόησης και της συνεργασίας. Εξετάσαμε ερωτήματα όπως:
Η συμμετοχή των μαθητών/τριών ήταν ενθουσιώδης, με πολλές δημιουργικές και πρωτότυπες λύσεις. Μέσα από το βιωματικό παιχνίδι κατάλαβαν πώς μπορούν να ξεπεράσουν τις διαφορές τους και να βρουν λύσεις που ωφελούν όλους. Οι εμπειρίες που μοιράστηκαν έδειξαν ότι τα παιδιά μπορούν να προσεγγίσουν τις συγκρούσεις με έναν περισσότερο ευέλικτο και θετικό τρόπο.