Δράσεις του Σχολείου μας

Συμμετοχή στη δράση Crossing Europe for Play and Peace

Το «Crossing Europe for Fair Play and Peace» είναι μια πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία που εγκαινιάστηκε από το European Fair Play Movement (EFPM) με αφορμή τον εορτασμό των 30 χρόνων από την ίδρυσή του. Πρόκειται για μια συμβολική σκυταλοδρομία που διασχίζει την Ευρώπη και ενώνει ανθρώπους κάθε ηλικίας, εθνικότητας και υπόβαθρου, με κοινό παρονομαστή τις αξίες του ευ αγωνίζεσθαι (fair play), της ειρήνης και της κοινωνικής συνοχής. Η δράση καλεί μαθητές, αθλητές, εκπαιδευτικούς, γυμναστές, συλλόγους και τοπικές κοινότητες να συμμετάσχουν σε εθνικές σκυταλοδρομίες, οι οποίες συλλογικά θα διανύσουν –μέσα από περπάτημα, τρέξιμο, ποδηλασία, κολύμβησητην απόσταση από την πρωτεύουσα κάθε χώρας έως τις Βρυξέλλες, όπου εδρεύει το EFPM. Το τελικό ορόσημο της δράσης θα εορταστεί στις 19 Μαΐου 2025 στην Ολυμπία, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Fair Play, ολοκληρώνοντας έτσι έναν ευρωπαϊκό κύκλο προσφοράς, συμμετοχής και έμπνευσης.

Μέσα από αυτό το εγχείρημα, η EFPM επιδιώκει να πετύχει πολλαπλούς στόχους: να καλλιεργήσει τον σεβασμό προς τον συνάνθρωπο και τη διαφορετικότητα, να ενισχύσει την έννοια της αλληλεγγύης μέσα από τη συλλογική προσπάθεια, να τονώσει την ηθική διάσταση του αθλητισμού, να προωθήσει την ειρηνική συνύπαρξη μέσω της συμμετοχής και της συνεργασίας, αλλά και να φέρει πιο κοντά τους πολίτες της Ευρώπης με έναν τρόπο συμβολικό και βαθιά ανθρώπινο.

Στα Ιωάννινα, η πρωτοβουλία αγκαλιάστηκε με ιδιαίτερη θέρμη από την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα. Μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί από τα Δημοτικά Σχολεία: 10ο Ιωαννίνων, Κρανούλας, Σταυρακίου, Αγίας Μαρίνας, 9ο Διαπολιτισμικό Ιωαννίνων, 16ο Ιωαννίνων, 2ο Πειραματικό Σχολείο Ιωαννίνων και το 14ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων, συμμετείχαν με ενθουσιασμό και δημιούργησαν μια δυναμική και συγκινητική κοινή δράση. Η Ε' τάξη του Σχολείου μας ξεχώρισε με μια πρωτοβουλία γεμάτη συμβολισμό και ευαισθησία: περπάτησε για τον αυτισμό, αφιερώνοντας την απόσταση που κάλυψε στο πρόγραμμα «Crossing Europe for Fair Play and Peace», στέλνοντας έτσι ένα μήνυμα αποδοχής, αγάπης και ενότητας. Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει σε όλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς που πίστεψαν σε αυτό το όραμα και συνέβαλαν με πάθος και ψυχή στην υλοποίησή του. 

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Ημέρα Ευτυχίας στο Σχολείο μας

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ευτυχίας στις 20 Μαρτίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες των Γ', Ε' και ΣΤ' τάξεων του Σχολείου μας συμμετείχαν σε μια σειρά από δράσεις, προκειμένου να αναδείξουν την αξία της ευτυχίας και της συνεργασίας. Μέσα από δημιουργικές και εθελοντικές πρωτοβουλίες, μοιράσαμε χαρά τόσο μεταξύ μας όσο και στην ευρύτερη κοινωνία.

Η ημέρα ξεκίνησε με την παρακολούθηση του παραμυθιού "Εσύ γέμισες ένα κουβαδάκι σήμερα;", το οποίο μετέφερε στους μαθητές ένα βαθύ και συμβολικό μήνυμα σχετικά με τη συναισθηματική μας κατάσταση και τον τρόπο που επηρεάζουμε τους γύρω μας. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες αναζήτησαν ποιήματα που υμνούν την ευτυχία και δημιούργησαν τα δικά τους, εκφράζοντας προσωπικές σκέψεις και συναισθήματα. Η αυλή του σχολείου γέμισε χρώμα και θετικά μηνύματα με τη "μπουγάδα της ευτυχίας", όπου οι μαθητές/τριες ζωγράφισαν πάνω σε μπλουζάκια φράσεις και εικόνες που συμβόλιζαν τη χαρά και τη συνεργασία. Οι τάξεις συνεργάστηκαν μεταξύ τους, δείχνοντας πως η ευτυχία είναι κάτι που χτίζεται συλλογικά.

Σύμφωνα με την ιστορία "Εσύ γέμισες ένα κουβαδάκι σήμερα;", κάθε άνθρωπος κουβαλάει ένα αόρατο κουβαδάκι, το οποίο γεμίζει όταν βιώνει θετικά συναισθήματα, όπως αγάπη, χαρά και καλοσύνη, και αδειάζει όταν αισθάνεται λύπη, απογοήτευση ή μοναξιά. Όταν λέμε ευγενικά λόγια, βοηθάμε τους άλλους ή δείχνουμε αγάπη, γεμίζουμε τόσο το δικό μας κουβαδάκι όσο και των άλλων, ενώ όταν είμαστε αγενείς, πληγώνουμε ή αγνοούμε τους άλλους, αδειάζουμε το κουβαδάκι τους και τελικά και το δικό μας. Ένα από τα πιο δυνατά μηνύματα του παραμυθιού είναι πως όταν γεμίζουμε το κουβαδάκι κάποιου άλλου, γεμίζει και το δικό μας, δείχνοντας έτσι ότι η καλοσύνη είναι αμοιβαία και δημιουργεί έναν θετικό κύκλο ευτυχίας. Το παραμύθι ενθάρρυνε τα παιδιά συνειδητά να γεμίζουν κουβαδάκια, επιλέγοντας πράξεις που προσφέρουν χαρά και ενίσχυση στους γύρω τους, δημιουργώντας έτσι ένα περιβάλλον γεμάτο σεβασμό, αγάπη και αλληλεγγύη.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (Γ' τάξη), Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (Ε' τάξη), Χειλάς Αθανάσιος (ΣΤ' τάξη)

Ενώνουμε τις φωνές μας ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι

Το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων, σε συνεργασία με το Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, συμμετείχε στην πανελλήνια δράση αφιερωμένη στην Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Στην εκδήλωση, με τίτλο "Ενώνουμε τις φωνές μας ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι", συμμετείχαν σχολεία από όλη την Ελλάδα. Οι μαθητές/τριες της Γ΄και Δ΄τάξης παρουσίασαν τα τραγούδια τους στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό σημείο της πόλης μας τραγουδώντας στίχους που έχουν γράψει οι ίδιοι μεταδίδοντας μέσα από τη μουσική ένα ισχυρό μήνυμα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Μπορείτε να δείτε την αφίσα εδώ.

Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο "Όλοι μαζί στη σχολική ζωή" (Γ΄τάξη) και "Ο εκφοβισμός χτυπά την πόρτα του σχολείου" (Δ΄τάξη) αλλά και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων της Μουσικής και Θεατρικής Αγωγής οι μαθητές/τριες πήραν μέρος σε μια σειρά από δραστηριότητες σχετικές με την αποτροπή του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Τα τραγούδια και οι στίχοι είναι έργο που παράχθηκε από τα παιδιά.

Την Πέμπτη 6 Μαρτίου 2025 και ωρα 11:00 π.μ., όλα τα συμμετέχοντα σχολεία ένωσαν τις φωνές τους μέσα από έναν συμβολικό κοινό μουσικό "θόρυβο", εκτελώντας ένα κοινό κομμάτι κρουστών. Ο ρυθμικός αυτός ήχος συμβολίζει τη δύναμη της συλλογικότητας, την αποφασιστικότητα να σπάσει η σιωπή και να ακουστεί το μήνυμα ότι κανένα παιδί δεν πρέπει να νιώθει μόνο του.Τα παιδιά της Γ΄και Δ΄τάξης μελέτησαν τις παρτιτούρες που δημιουργήθηκαν για το σκοπό της δράσης και ενσωμάτωσαν στη μελωδία τους δικούς τους στίχους για να στείλουν το μήνυμά τους ενάντια στον φόβο και την απομόνωση. Με σύνθημα "Κανένα παιδί στο περιθώριο", η δράση στόχευσε στην προώθηση αξιών όπως η αποδοχή, η φιλία, η ενσυναίσθηση και η συνεργασία στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος που επιδιώκουμε να αποτελεί σημείο ασφάλειας και εμπιστοσύνης για κάθε παιδί.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (δασκάλα Δ' τάξη), Δημουλιά Μαρία (δασκάλα Γ' τάξη), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01), Κωνσταντίνα Λισγάρα (ΠΕ91)

Συμμετοχή του σχολείου μας στο Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία» (ecoschools)

Η δημιουργία Περιβαλλοντικής Επιτροπής στο σχολείο είναι το πρώτο βήμα για την υλοποίηση του στόχου «Οικολογικό Σχολείο», για να ξεκινήσει το σχολείο το ταξίδι προς την αειφορία. Η Περιβαλλοντική Επιτροπή είναι η κινητήρια δύναμη του προγράμματος. Επειδή το σχολείο μας συμμετέχει για πρώτη φορά στο δίκτυο, η Περιβαλλοντική Επιτροπή αποτελείται από τους εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες από τις τάξεις που υλοποιούν Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Κύριος σκοπός της επιτροπής είναι η συζήτηση περιβαλλοντικών ζητημάτων, ο εντοπισμός των αναγκών της σχολικής μονάδας και ο συντονισμός των ενεργειών των μελών της σχολικής μονάδας (έρευνα, δράσεις, απολογισμός δράσεων).

Ημερολόγιο συναντήσεων περιβαλλοντικής επιτροπής:

1η συνάντηση - Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2024: Κατά τη συνάντηση τα μέλη γνωρίστηκαν μεταξύ τους και μίλησαν για το δίκτυο των Οικολογικών Σχολείων, τη μεθοδολογία τους και τα θέματα με τα οποία θα μπορούσαν να ασχοληθούν. Αφού μετέφεραν στην επιτροπή όσα είχαν συζητηθεί μέσα στην κάθε τάξη σχετικά με τους χώρους του σχολείου, τα προβλήματά τους, αλλά και σχετικά με τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των μαθητών/τριών, αποφασίστηκε η Α' και Δ' τάξη να εκπονήσουν Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα «Καθαρό σχολείο, καθαρός παλανήτης» με θέμα την ανακύκλωση, ενώ η Β' και Γ' τάξη το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα «Ομορφαίνουμε την αυλή μας» με θέμα τη σχολική αυλή.

2η συνάντηση - Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2024: Τα μέλη της επιτροπής συζήτησαν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν οι μαθητές/τριες να διερευνήσουν την κατάσταση της αυλής, τις συνθήκες που επικρατούν σε αυτή και τον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων στο σχολείο μας γενικότερα. Για τον σκοπό αυτό θα χρησιμοποιηθούν ερωτηματολόγια, φωτογραφικές μηχανές, μέτρο, θερμόμετρο, ανεμοδείκτης, ανεμόμετρο, βροχόμετρο.

3η συνάντηση - Πέμπτη 30 Ιανουαρίου 2025: Τα μέλη της επιτροπής συνεδριάζουν με σκοπό να συντάξουν το Σχέδιο Δράσης. Οι μαθητές/τριες επεξεργάστηκαν μέσα στην τάξη τα δεδομένα που προέκυψαν από την έρευνά τους, εξέφρασαν τις ιδέες τους σχετικά με την βελτίωση της αυλής και τη διαχείριση των απορριμμάτων, την ανακύκλωση, την επαναχρησιμοποίηση υλικών. Στην τάξη αξιοποιήθηκαν τεχνικές όπως η «ιδεοθύελλα», η συζήτηση, η εργασία σε ομάδες. Στη συνεδρίαση συζητήθηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας και οι προτάσεις που προέκυψαν από την κάθε τάξης και τελικά συντάχθηκε το παρακάτω Σχέδιο Δράσης.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία, Λαμπριανίδη Ελευθερία, Μάγκου Μόνικα, Στασινού Σοφία (ΠΕ70)
Εμπλέκονται όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας.

Δεντροφυτεύουμε στην αυλή μας

Λίγες μέρες μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, πραγματοποιήσαμε την πρώτη απόπειρα δεντροφύτευσης στην αυλή μας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ και Γ’ τάξης με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των δασκάλων Γρηγόρη Πουρλιάκα και Μαρίας Δημουλιά φύτευσαν το έλατο που μας είχε προσφέρει ο Δήμος Ιωαννιτών τον Δεκέμβριο. Το ξεστολίσαμε, το περιποιηθήκαμε και το τοποθετήσαμε στον μικρό κήπο του σχολείου μας. Δεσμευτήκαμε ότι θα το προστατεύουμε και ότι θα το φροντίζουμε όπως πρέπει και ελπίζουμε να το καμαρώνουμε καθώς θα το βλέπουμε να μεγαλώνει!

Η δράση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Ομορφαίνουμε την αυλή μας». Εντάσσεται στο Σχέδιο Δράσης της Περιβαλλοντικής Επιτροπής του σχολείου μας, που συντάχθηκε με σκοπό τη βελτίωση του αύλειου χώρου μας. Από τη φετινή χρονιά (2024-2025), το Σχολείο μας είναι μέλος του Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία» που έχει στόχο την ευαισθητοποίηση, την εκπαίδευση και την αλλαγή στάσης των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων, στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή των δράσεων, ώστε τα σχολεία να γίνουν κοινότητες αειφορικής συμβίωσης σε παιδαγωγικό αλλά και πρακτικό επίπεδο. Αυτό επιτυγχάνεται με την διαμόρφωση και την εφαρμογή του «Οικοκώδικα» (ένα σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς), καθώς και την εφαρμογή ενός Περιβαλλοντικού Σχεδίου Δράσης (αφορά τον περιβάλλοντα σχολικό χώρο και την μετατροπή του σε καθαρό, όμορφο, ανθρώπινο και φιλικό).

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Πουρλιάκας Γρηγόρης (ΠΕ70), Μάγκου Μόνικα (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή