Εκπαιδευτικοί Όμιλοι

Όμιλος Λαογραφίας «Λαογραφικό Εργαστήρι για παιδιά»

  • Παραδοσιακά όργανα

    Παραδοσιακά όργαναΤην Τετάρτη 18 Μαΐου 2022 οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ομίλου Λαογραφίας γνώρισαν τα παραδοσιακά όργανα της Ηπείρου και όχι μόνο... Η μαθήτρια Αριάδνη Σ. μας μάγεψε με το κανονάκι της, ενώ πολλοί μαθητές έφεραν παραδοσιακά όργανα τόσο από την περιοχή της Ηπείρου όσο και από άλλες περιοχές της Ελλάδας και του εξωτερικού.

    "Η λαϊκή ορχήστρα της Ηπείρου αποτελείται από το κλαρίνο, το βιολί, το λαούτο, το ντέφι. Το πρώτο πνευστό της Ηπείρου ήταν η φλογέρα του τσοπάνη. Τις μελωδίες της ξύλινης φλογέρας δανείστηκε και εξέλιξε το κλαρίνο. Τα μουσικά όργανα, οι λαϊκές ορχήστρες δεν είχαν πάντα πρόσβαση στα επιτόπια γλέντια ή στα οργανωμένα πανηγύρια. Με τον καιρό άρχισαν οι οργανοπαίκτες να περιοδεύουν στα χωριά. Αργότερα παρουσιάστηκε το ραδιόφωνο και το κασετόφωνο στις κοινωνικές εκδηλώσεις..."

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Τσιαβαλιά Έλενα (ΠΕ70)

  • Τα κόκκινα αβγά της Μ. Πέμπτης

    Τα κόκκινα αυγά της Μ. Πέμπτης"Τη Μεγάλη Πέμπτη, από το πρωί οι γυναίκες ζύμωναν τσουρέκια και έβαφαν τα αυγά. Σύμφωνα με τις παλαιές νοικοκυρές τα αυγά έπρεπε να βαφτούν κόκκινα πριν από τη Θεία Λειτουργία, για να είναι γερά και να μην σπάνε εύκολα. Το κόκκινο χρώμα του πασχαλινού αυγού συμβολίζει τη θυσία και το αίμα του Χριστού. Οι λαογράφοι, υποστηρίζουν και άλλες εκδοχές, που έχουν να κάνουν με την Παναγία και τη Μαρία τη Μαγδαληνή. Οι νοικοκυρές φρόντιζαν να μην είναι πολύ μεγάλα τα αυγά, ώστε να κρατιούνται πιο εύκολα στα χέρια, και να είναι μυτερά προκειμένου να είναι πιο γερά για το τσούγκρισμα. Μια χάλκινη, μεγάλη κατσαρόλα, φύλλα από κρεμμύδι, ένα ποτήρι ξύδι, για να πιάσει το βάψιμο καλά, αλάτι για να καθαρίζονται εύκολα από τα τσόφλια. Μόλις ξεκινούσε η βράση, οι νοικοκυρές, επειδή δεν είχαν παλιά χρονόμετρο ή άλλο τρόπο να υπολογίζουν το χρόνο, που χρειάζεται για το σωστό βάψιμο, μετρούσαν μέχρι το εκατό. Με το τελείωμα του μετρήματος ήταν έτοιμα και τα αυγά. Το πρώτο βαμμένο αυγό που έβγαζαν από την κατσαρόλα το τοποθετούσαν στο εικονοστάσι και το φύλαγαν εκεί μέχρι το επόμενο Πάσχα. Το δεύτερο στον τάφο συγγενή και το τρίτο το έθαβαν στο χωράφι, για να πάνε καλά οι σοδιές. Το αυγό αυτό ήταν κάτι σαν φυλαχτό για το σπίτι τα χωράφια και τα ζώα. Το αυγό της προηγούμενης χρονιάς θάβονταν στα χωράφια ή στα μαντριά, πιστεύοντας ότι έτσι τα «γεννήματα» της γης ή των ζώων θα είναι πολλά." 

    (πηγή: https://www.romfea.gr/diafora/36538-mosxobolia-apo-palaia-ethima-tou-pasxa)

    Οι μαθητές του Ομίλου Λαογραφίας, σήμερα Τετάρτη 13 Απριλίου 2022, διακόσμησαν τα δικά τους πασχαλινά αβγά ακολουθώντας μια πιο σύγχρονη μέθοδο, αυτή της τεχνικής DecoupageΕυχόμαστε σε όλους Καλό Πάσχα με υγεία!

     Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Τσιαβαλιά Έλενα (ΠΕ70)

  • Το γαϊτανάκι

    Το γαϊτανάκι

    "Από τα λίγα έθιμα που διατηρούνται αυτούσια ως τις μέρες μας, το γαϊτανάκι είναι ένας χορός που δένει απόλυτα με το χρώμα και το κέφι της Αποκριάς. Το γαϊτανάκι πέρασε στην Ελλάδα από πρόσφυγες του Πόντου και της Μικράς Ασίας και έδεσε απόλυτα με τα άλλα τοπικά έθιμα, αφού η δεξιοτεχνία των χορευτών αλλά και ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του δεν αφήνουν κανέναν αδιάφορο! Δεκατρία άτομα χρειάζονται για να στήσουν το χορό. Ο ένας κρατά ένα μεγάλο στύλο στο κέντρο, από την κορυφή του οποίου ξεκινούν 12 μακριές κορδέλες, καθεμιά με διαφορετικό χρώμα. Οι κορδέλες αυτές λέγονται γαϊτάνια και δίνουν το όνομά τους στο έθιμο. Γύρω από το στύλο, 12 χορευτές κρατούν από ένα γαϊτάνι και χορεύουν μαζί, σε 6 ζευγάρια, τραγουδώντας το παραδοσιακό τραγούδι. Καθώς κινούνται γύρω από το στύλο, κάθε χορευτής εναλλάσσεται με το ταίρι του κι έτσι όπως γυρνούν πλέκουν τις κορδέλες γύρω από το στύλο δημιουργώντας χρωματιστούς συνδυασμούς. Ο ένας χορευτής περνάει τη μια φορά μέσα και την άλλη από έξω από τον άλλον και έτσι οι κορδέλες πλέκονται πολύχρωμες πάνω στο κοντάρι δημιουργώντας διάφορα χρωματιστά σχέδια. Όταν πια οι κορδέλες τυλιχτούν γύρω από το στύλο και οι χορευτές χορεύουν όλο και πιο κοντά σε αυτόν, τότε ο χορός τελειώνει και το στολισμένο γαϊτανάκι μένει να θυμίζει το αποκριάτικο πνεύμα. Πιθανόν ο κυκλικός αυτός χορός να υποδηλώνει τον κύκλο της ζωής, από την χαρά στην λύπη, από τον χειμώνα στην άνοιξη, από την ζωή στον θάνατο και το αντίθετο." 
    Πηγη: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών"

    Σήμερα, Παρασκευή 4 Μαρτίου 2022, αναβίωσε και στην αυλή του σχολείου μας το γνωστό σε όλους μας γαϊτανάκι, από τους μαθητές/τριες του Ομίλου Λαογραφίας! Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά! Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθεια την γυμνάστρια του σχολείου μας κα. Γκουρογιάννη Ιωάννα.

     Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Τσιαβαλιά Έλενα (ΠΕ70)

  • Το έθιμο της χελιδόνας

    Το έθιμο της χελιδόνας"Ήδη από την αρχαιότητα τα παιδιά γιόρταζαν το τέλος του χειµώνα και τον ερχοµό των χελιδονιών µε τα «χελιδονίσματα». Κρατώντας το οµοίωµα ενός χελιδονιού, τριγυρνούσαν στην πόλη και τραγουδώντας τη «χελιδόνα», ζητούσαν φιλέµατα. Το έθιµο της «χελιδόνας» συνεχίστηκε σε πολλές περιοχές τη Ελλάδας ως τα νεότερα χρόνια. Την 1η του Μάρτη τα παιδιά ξεχύνονταν στους δρόµους, για να καλωσορίσουν τα χελιδόνια, αγγελιαφόρους της άνοιξης, που δε θ' αργούσε να έρθει. Περασµένο σε ένα ραβδί, κρατούσαν ένα καλάθι µε φύλλα κισσού, σύµβολο της αειθαλούς βλάστησης. Στην άκρη του ραβδιού στερέωναν ένα ξύλινο χελιδόνι που είχε κουδουνάκια στο λαιµό του και, τριγυρίζοντας από σπίτι σε σπίτι, κουνούσαν το ραβδί τους και έλεγαν τα «χελιδονίσµατα»." (πηγή slideshare.net)

    Σήμερα, Τρίτη 1 Μαρτίου 2022, οι μαθητές/τριες του Ομίλου Λαογραφίας κατασκεύασαν τις δικές τους χελιδόνες και τραγούδησαν τα κάλαντα της άνοιξης στη διευθύντρια του σχολείου μας, στο σύλλογο διδασκόντων και στους συμμαθήτες τους. Ευχαριστούμε για τη βοήθεια τη Μουσικό του σχολείου μας κα. Μπενέκου Τατιανή.

     Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Τσιαβαλιά Έλενα (ΠΕ70)

  • Το έθιμο του Μάρτη

    Το έθιμο του Μάρτη "Από τη 1η ως τις 31 του Μάρτη, τα παιδιά φορούν στον καρπό του χεριού τους ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον Μάρτη ή Μαρτιά. Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, ο Μάρτης προστατεύει τα πρόσωπα των παιδιών από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν. Τον φτιάχνουν την τελευταία μέρα του Φλεβάρη και τον φορούν την πρώτη μέρα του Μάρτη, πριν βγουν από το σπίτι." (πηγή el.wikipedia)

    Οι μαθητές του Ομίλου Λαογραφίας, τηρώντας πιστά το έθιμο, έφτιαξαν σήμερα 28 Φεβρουαρίου 2022, τελευταία μέρα του Φεβρουαρίου, Μαρτίτσια, τα οποία τοποθέτησαν σε μία χειροποίητη καρδιά με σκοπό να τα προσφέρουν στα παιδιά που νοσηλεύονται στην παιδιατρική κλινική του ΠΓΝΙ. Καλό μήνα σε όλους!

     Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Τσιαβαλιά Έλενα (ΠΕ70)

  • Το Έθιμο των Σπαργάνων του Χριστού

    Το Έθιμο των ΣπαργάνωνΤην Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2021, στο σχολείο μας αναβίωσε το έθιμο των Σπαργάνων του Χριστού από τους μαθητές και τις μαθήτριες του Ομίλου Λαογραφίας! Σπάργανα του Χριστού ονομάζεται ένα παραδοσιακό ηπειρώτικο γλύκισμα, που τρώγεται την παραμονή των Χριστουγέννων. Πρόκειται για ένα είδος τηγανίτες, οι οποίες ψήνονται σε πηρωμένη πλάκα, συνήθως μέσα στο τζάκι, τις οποίες στη συνέχεια τις σιροπιαζουν και προσθέτουν ζάχαρη, καρύδια, κανέλα και γαρύφαλλο. Το έθιμο συμβολίζει τα σπάργανα του μικρού Χριστού στη φάτνη και είναι, ίσως, το πλέον παραδοσιακό στην Ήπειρο.

     Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Τσιαβαλιά Έλενα (ΠΕ70) 

  • Παραδοσιακά Κάλαντα στην Περιφέρεια Ηπείρου και στο Δημαρχείο

    Παραδοσιακά Κάλαντα στην Περιφέρεια Ηπείρου και στο Δημαρχείο Ιωαννίνων

    Την Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2021, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ομίλου Μουσικής και του Ομίλου Λαογραφίας του Σχολείου μας τραγούδησαν τα παραδοσιακά κάλαντα της Θράκης, της Κέρκυρας και τα κάλαντα του Βυζαντίου στην Περιφέρεια Ηπείρου και στο Δημαρχείο Ιωαννίνων.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Μπενέκου Τατιανή (ΠΕ79.01), Τσιαβαλιά Ελένη (ΠΕ70), Κύρκου Βερενίκη (Διευθύντρια του Σχολείου μας)

     

     

Κύλιση στην Αρχή