colors02

Δράσεις Ενεργού Πολίτη

  • Οι φύλακες του δάσους

    Οι φύλακες του δάσους

    Την Τετάρτη 15 Οκτωρίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες των Α΄ και Β΄ τάξεων έζησαν μια αξέχαστη εμπειρία! Στο πλαίσιο περιβαλλοντικού προγράμματος και της εθνικής δράσης κατά της παιδικής παχυσαρκίας, συμμετείχαν σε ένα υπέροχο πρόγραμμα του Κ.Ε.ΠΕ.Α. Πραμάντων μέσα στο δάσος. Εκεί, έγιναν για λίγο οι φύλακες του δάσους! Έμαθαν να αναγνωρίζουν τα φύλλα των δέντρων και να παρατηρούν τα χρώματα του φθινοπώρου. Συζήτησαν για τη σημασία του νερού στη φύση και τους τρόπους εξοικονόμησής του. Μάζεψαν κάστανα και βελανίδια, ανακάλυψαν πώς ταξιδεύουν οι σπόροι των μανιταριών, και έμαθαν πώς να περπατούν με προσοχή στα μονοπάτια της φύσης. Μύρισαν τη ρίγανη του βουνού, άκουσαν το θρόισμα των φύλλων και τα κελαηδίσματα των πουλιών, τραγούδησαν όλοι μαζί και έμαθαν σε τι χρησιμεύει μια κλίτσα! Μπήκαν μέσα σε κουφάλες γέρικων δέντρων και ένιωσαν τη μαγεία του δάσους να τους αγκαλιάζει.

    Ανακάλυψαν ότι η ζωή των δέντρων μοιάζει πολύ με των ανθρώπων: κι αυτά γεννιούνται, μεγαλώνουν, αρρωσταίνουν, και χρειάζονται φροντίδα. Έμαθαν νέες λέξεις, όπως τη φωτοσύνθεση, συμμετείχαν σε θεατρικό παιχνίδι, έκαναν κούνια και πέρασαν δοκιμασίες με σκοινιά! Ήταν μια μέρα γεμάτη γέλια, παιχνίδι, γνώση και συνεργασία καθώς οι μικροί μαθητές έμαθαν να αγαπούν και να προστατεύουν το δάσος.

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ, Στασινού Σοφία (ΠΕ70), Γκουρογιάννη Ιωάννα (ΠΕ11)

  • 12η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού στην Α' και Β' τάξη

    12η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού στην Α' και Β' τάξη

    Στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες των Α' και Β' τάξεων του Σχολείου μας γιόρτασαν με ενθουσιασμό την 12η Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού 2025, μια μέρα αφιερωμένη στην άσκηση, τη συνεργασία και τη χαρά της συμμετοχής.

    Η γιορτή ξεκίνησε με την παρουσίαση σκίτσων του καλλιτέχνη Κιθ Κέρινγκ, που αποτύπωναν με ζωντάνια τη μαγεία των αθλημάτων. Τα παιδιά χρωμάτισαν τις διάσημες φιγούρες του ζωγράφου. Ακολούθησε ένα εμπνευσμένο βίντεο με Έλληνες ολυμπιονίκες και με όλα τα αθλήματα των Ολυμπιακών Αγώνων, που μας θύμισε τις αξίες του αθλητισμού και τη δύναμη της προσπάθειας. Μετά, μαθητές και εκπαιδευτικοί βγήκαμε στην αυλή, όπου απολαύσαμε ένα υγιεινό πικ νικ, γεμάτο φρούτα, λαχανικά και θρεπτικά σνακ. Κάποιοι μαθητές δοκίμασαν σπιτικές λιχουδιές όπως ζυμαρόπιτα, πίτσα, κέικ, κουλουράκια της μαμάς και της γιαγιάς! Το γεύμα αυτό δεν ήταν μόνο μια ευχάριστη στιγμή ξεκούρασης, αλλά και μια υπενθύμιση για τη σημασία της σωστής διατροφής και της ισορροπίας στον τρόπο ζωής μας. Η δράση αυτή συνδέθηκε με την  Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας, ένα πρόγραμμα του Υπουργείου Υγείας σε συνεργασία με τη UNICEF, που προάγει τη σωστή διατροφή και την άσκηση. Το σύνθημα «Για τα παιδιά, γινόμαστε ασπίδα»συνδέθηκε άμεσα με το μήνυμα της ημέρας  "Κινούμαι, Ενεργώ, Δημιουργώ".

    Η ημέρα συνεχίστηκε με σκυταλοδρομίες στην αυλή, όπου όλοι συμμετείχαμε με κέφι, απολαμβάνοντας τη συνεργασία και τον ρυθμό του παιχνιδιού. Στη συνέχεια, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε μια εντυπωσιακή παρουσίαση από αθλήτριες CheerLeading, οι οποίες μοιράστηκαν μαζί μας βίντεο, έδειξαν τον εξοπλισμό του αθλήματος και μας μύησαν στον δυναμισμό της ομάδας τους. Τέλος, οι μαθητές δοκίμασαν να παίξουν τένις με ρακέτες κατασκευασμένες από ανακυκλώσιμα υλικά, μια πρωτότυπη δράση που μας θύμισε τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος μέσα από τον αθλητισμό.

    Με στόχο την ανάδειξη της παιδαγωγικής αξίας του σχολικού αθλητισμού, ο φετινός εορτασμός αφιερώθηκε στη σύνδεσή του με την έννοια του ενεργού πολίτη. Ο αθλητισμός, εκτός από μέσο για υγεία και ποιότητα ζωής, καλλιεργεί αξίες όπως η συνεργασία, η υπευθυνότητα, η αλληλεγγύη και ο σεβασμός· δεξιότητες απαραίτητες για την ενεργή συμμετοχή στον δημόσιο βίο. Έτσι, η μέρα αυτή έγινε μια ζωντανή εμπειρία που εναρμονίζεται με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του OHE, δείχνοντας πώς το σχολείο μπορεί να διαμορφώσει υγιείς, υπεύθυνους και δραστήριους πολίτες του αύριο. Η φετινή γιορτή μάς έδειξε ότι ο αθλητισμός δεν είναι μόνο αγώνες και διακρίσεις· είναι χαρά, συνεργασία, υγεία και φροντίδα για τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ, Στασινού Σοφία (ΠΕ70), Γκουρογιάννη Ιωάννα (ΠΕ11)

  • Πρόταση προς το δήμαρχο για δημιουργία κινητού δάσους

    Πρόταση προς το δήμαρχο για δημιουργία κινητού δάσους

    Στις 5 Ιουνίου 2025, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ τάξης του Σχολείου μας έζησαν μια ξεχωριστή εμπειρία. Επισκέφθηκαν τον Δήμαρχο Ιωαννιτών, κ. Θωμά Μπέγκα, ο οποίος τους υποδέχθηκε θερμά στο Δημαρχείο. Στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, παρουσίασαν ην πρότασή τους για τη δημιουργία ενός «Κινητού Δάσους» στην κεντρική πλατεία της πόλης.

    Η ιδέα του Κινητού Δάσους γεννήθηκε μέσα από τη συμμετοχή των παιδιών στο Διεθνές Δίκτυο Εκπαίδευσης για την Αειφορία – Myth2Space, όπου μελέτησαν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και αναζήτησαν τρόπους με τους οποίους οι πόλεις μπορούν να λειτουργήσουν ως ζωντανοί οργανισμοί προστασίας του περιβάλλοντος. Το Κινητό Δάσος, εμπνευσμένο από την πόλη Λεουάρντεν της Ολλανδίας, αποτελείται από μεγάλα φυτά και δέντρα σε γλάστρες με ροδάκια, που μπορούν να μετακινούνται σε διάφορα σημεία της πόλης, προσφέροντας δροσιά, καθαρό αέρα και χώρους χαλάρωσης και δημιουργίας. Η πρόταση περιλαμβάνει και «έξυπνα» χαρακτηριστικά, όπως αισθητήρες υγρασίας και γεωεντοπισμού για αυτόματο πότισμα μέσω εφαρμογής, ενώ κάθε δέντρο φέρει έναν κωδικό QR ώστε οι κάτοικοι να μπορούν να μαθαίνουν περισσότερες πληροφορίες για το κάθε είδος. 

    Ο Δήμαρχος εντυπωσιάστηκε από την πρωτοβουλία, τη συμμετοχικότητα και την ολοκληρωμένη προσέγγιση των μαθητών/τριών. Αναγνώρισε τη δουλειά και τη σοβαρότητα της πρότασης και δεσμεύτηκε να την υποστηρίξει με κάθε δυνατό τρόπο. Ακολούθησε ένας εποικοδομητικός διάλογος, κατά τον οποίο ο Δήμαρχος συνεχάρη τους μαθητές και τις μαθήτριες που, ως αυριανοί πολίτες, αποδεικνύουν ότι ήδη δρουν ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες του σήμερα. Τον ευχαριστούμε θερμά που άκουσε τη φωνή των παιδιών και τους έδωσε βήμα και δύναμη να πιστέψουν ότι οι ιδέες τους μπορούν να συμβάλλουν σε μια πιο πράσινη, πιο βιώσιμη, πιο ανθρώπινη πόλη. Ευχαριστούμε, επίσης, τον περιβαλλοντολογο κ. Γιώργο Αντωνίου, τον άνθρωπο που ενέπνευσε αυτή την πρόταση, που ενθάρρυνε τα παιδιά μας να σκέφτονται «έξω από το κουτί», που τους δίδαξε ότι η ενεργός πολιτειότητα, η συμμετοχή και η διεκδίκηση είναι έννοιες ικανές να αλλάξουν την κουλτούρα μιας ολόκληρης πόλης. Τέλος, ευχαριστούμε τον κ. Αλέξανδρο Θεμελή για όλη την υποστήριξη προκειμένου να πραγματοποιηθεί η σημερινή συνάντηση!

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (η δασκάλα της Ε' τάξη)

  • Μικροί Ενεργοί Πολίτες Δημιουργούν με Ανακυκλώσιμα Υλικά

    Μικροί Ενεργοί Πολίτες Δημιουργούν με Ανακυκλώσιμα Υλικά

    Με πολλή φαντασία και δημιουργικότητα οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε μια σειρά από δραστηριότητες επαναχρησιμοποίησης άχρηστων, αλλά ανακυκλώσιμων υλικών. Οι δραστηριότητες υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Καθαρό σχολείο, Καθαρός Πλανήτης» με θέμα την ανακύκλωση, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή της τάξης στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)», προωθώντας ταυτόχρονα την ενεργό πολιτειότητα (Στόχος 12: Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή).

    Γυάλινα βάζα μετατράπηκαν σε γλαστρούλες, στις οποίες τα παιδιά φύτεψαν λουλούδια μαθαίνοντας την αξία της φροντίδας των φυτών και τη σημασία της επαναχρησιμοποίησης. Ρολά από χαρτιά υγείας  μετατράπηκαν σε χριστουγεννιάτικα στολίδια και έγιναν οι "πύραυλοι των στόχων" για τη νέα σχολική χρονιά, στους οποίους αποτυπώθηκαν αξίες και προσδοκίες, όπως η ελπίδα,  η τύχη, η αγάπη, η ειρήνη και η αισιοδοξία. Μουσικά όργανα (μαράκες) φτιάχτηκαν με ρολά, κουτιά και φυσικά υλικά (ρύζι, φακές), συνδυάζοντας την οικολογία με τη μουσική και τη δημιουργική έκφραση. Τέλος, παλιά ρούχα αξιοποιήθηκαν για την κατασκευή πάνινων τσαντών – μια οικολογική εναλλακτική στις πλαστικές σακούλες. Τα παιδιά, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, έκοψαν τις δικές τους πρωτότυπες υφασμάτινες τσάντες, αποκτώντας με βιωματικό τρόπο γνώσεις για τη μείωση των απορριμμάτων και την υπεύθυνη κατανάλωση.

    Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες, όπως η οικολογική συνείδηση, η συνεργασία, η επικοινωνία, η δημιουργικότητα και η φαντασία κάνοντας ένα ουσιαστικό βήμα προς την καλλιέργεια στάσεων που χαρακτηρίζουν τον ενεργό και υπεύθυνο πολίτη του αύριο. Συγχαρητήρια στους μικρούς και μικρές μας δημιουργούς!

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70) 

  • Μια ξεμαλλιασμένη σφουγγαρίστρα – Μουσική δημιουργία και ανακύκλωση στην Α’ Δημοτικού

    Μια ξεμαλλιασμένη σφουγγαρίστρα

    Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης για την ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ τάξης συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή μουσική δράση με έναυσμα το τραγούδι του Γιώργου Σακελλαρίδη «Ανακύκλωση». Σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης, τα παιδιά κατασκεύασαν μουσικά όργανα από ανακυκλώσιμα υλικά, δίνοντας νέα ζωή σε πλαστικά δοχεία, καπάκια, χαρτόκουτα και άλλα καθημερινά αντικείμενα. Η δημιουργικότητά τους ξεδιπλώθηκε όχι μόνο στις κατασκευές, αλλά και στην ερμηνεία του τραγουδιού, το οποίο συνδυάζει ρυθμό, θεατρικότητα και οικολογικό μήνυμα.

    Η δράση ολοκληρώθηκε με την ηχογράφηση του τραγουδιού, συνοδευόμενη από τα αυτοσχέδια όργανα των παιδιών, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο και χαρούμενο αποτέλεσμα που ενώνει τη μουσική με τη βιωματική μάθηση. Η σφουγγαρίστρα, «ξεμαλλιασμένη» αλλά γεμάτη εμπειρίες, κατάφερε να ευαισθητοποιήσει, να συγκινήσει και να εμπνεύσει… δείχνοντάς μας πως ακόμα και τα πιο φαινομενικά «άχρηστα» αντικείμενα μπορούν να μεταμορφωθούν σε εργαλεία τέχνης, συνεργασίας και χαράς!

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Σοφία Στασινού ΠΕ70, Χρυσοβαλάντης Καζαντζής ΠΕ79.01

  • Μια μέρα στο Μουσείο, 2025

    Μια μέρα στο Μουσείο, 2025

    Το σχολείο μας είχε τη χαρά να συμμετέχει στην εκδήλωση «Μια μέρα στο Μουσείο», η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της επικοινωνίας και διάχυσης του Προγράμματος για τη Μουσειακή Εκπαίδευση και τη Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στην Α' Δημοτικού. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, από τις 8:30έως τις 12:30, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων (Πάρκο Λιθαρίτσια). Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ηπείρου ως Δράση Ενεργού Πολίτη και υλοποιείται σε συνεργασία με τις Εφορείες Αρχαιοτήτων της Ηπείρου, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άρτας, Ηγουμενίτσας, Ιωαννίνων και Νικόπολης, καθώς και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης “Θεόδωρος Παπαγιάννης” – ΚΕ.ΠΕ.Α. Πραμάντων.Μπορείτε να δείτε την αφίσα-πρόσκληση εδώ και το πρόγραμμα εδώ.

    Η δράση στοχεύει στην ουσιαστική εισαγωγή των μαθητών/τριών στη βιωματική εμπειρία της μουσειακής επίσκεψης, ενισχύοντας τη θετική στάση απέναντι στον πολιτισμό από την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Παράλληλα, προωθεί την ανάπτυξη και διάχυση καλών πρακτικών μουσειακής εκπαίδευσης μέσω της χρήσης μουσειοσκευών, συμβάλλοντας δυναμικά στη μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στην Α’ Δημοτικού. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, η Α' τάξη του Σχολείου μας παρουσίασε το τραγούδι «Μια ξεμαλλιασμένη σφουγγαρίστρα» και το δρώμενο «Το TPBot στον δρόμο της ανακύκλωσης», σε συνεργασία με το 34ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων, αναδεικνύοντας τη δύναμη της φαντασίας, της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και της ενεργού συμμετοχής των παιδιών στη γνωριμία με τον πολιτισμό. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε και εισήγηση με θέμα «Σύγχρονη Τέχνη και Ανακύκλωση: Καλλιεργώντας Περιβαλλοντική Συνείδηση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, Μουσείο "Θεόδωρος Παπαγιάννης"», την οποία παρουσίασε η δασκάλα της Α’ τάξης του σχολείου μας σε συνεργασία με την Προϊσταμένη του 34ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Ιωαννίνων. Η εισήγηση αναδεικνύει τις διαθεματικές προσεγγίσεις που ενώνουν την τέχνη με το περιβάλλον, δημιουργώντας γέφυρες ανάμεσα στα δύο σχολικά περιβάλλοντα και εμπνέοντας νέους τρόπους εκπαιδευτικής αλληλεπίδρασης με τα μουσεία.

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Στασινού Σοφία (η δασκάλα της Α' τάξης), Φλώρου Αριάδνη, (Προϊσταμένη 34ου Πειραματικού ΝΓ Ιωαννίνων)
    Υποστήριξη: Φαϊτά Ευφημία (ΠΕ08), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης, 2025

    Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Τάξης (σχ. έτος 2024-2025) κατά την εκπαιδευτική επίσκεψή τους στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης» εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από το έργο, το οποίο βρίσκεται στον αύλειο χώρο του Μουσείου με τίτλο «Ίκαρος». Η υπεύθυνη του Μουσείου ενημέρωσε τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες ότι το έργο έχει φιλοτεχνηθεί από τον γλύπτη Αλέξανδρο Παπαστρατηγάκη και είναι φτιαγμένο από μέταλλο και λάμες από αλυσοπρίονα.

    Στη σχολική αίθουσα ακολούθησε συζήτηση για το έργο και τα ανακυκλώσιμα υλικά με τα οποία κατασκευάστηκε, πραγματοποιήθηκαν η ανάγνωση του μύθου «Ο Ίκαρος και ο Δαίδαλος», καθώς και η παρακολούθηση του αντίστοιχου βίντεο. Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της συμμετοχής του σχολείου στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)», με τη βοήθεια της τεχνολογίας και αξιοποιώντας το εργαλείο ψηφιακής αφήγησης Web2.0 Story Jumper, οι μαθητές και οι μαθήτριες μετέπλασαν τον γνωστό μύθο δημιουργώντας το δικό τους ψηφιακό παραμύθι με τίτλο: «Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης». Το νέο παραμύθι εικονογραφήθηκε από τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι ηχογράφησαν και το κείμενο, δίνοντας μια ξεχωριστή δημιουργική πινελιά στο έργο τους.

    Τέλος, υπό την καθοδήγηση της εικαστικού του σχολείου μας, κ. Ευφημίας Φαϊτά, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέλαβαν να κατασκευάσουν τον δικό τους «Ίκαρο» με ανακυκλώσιμα υλικά εμπνευσμένοι από το έργο του Μουσείου. Με τις παραπάνω δραστηριότητες οι μαθητές και οι μαθήτριες απέκτησαν μια πρώτη γνωριμία με την ελληνική μυθολογία, καλλιεργήθηκαν η φιλαναγνωσία και η δημιουργική γραφή, αναπτύχθηκαν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν για τα θέματα της ανακύκλωσης και της περιβαλλοντικής προστασίας και ενισχύθηκαν η φαντασία, η καλλιτεχνική έκφραση και η συνεργατική δημιουργία.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70) 

  • Η Ιστορία του σχολείου μου: Από το Παρελθόν στο Μέλλον

    Η Ιστορία του σχολείου μου: Από το Παρελθόν στο Μέλλον

    Την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025, το σχολείο μας είχε την τιμή να συμμετάσχει στην εκδήλωση παρουσίασης ψηφιακών αφηγήσεων που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος «Η Ιστορία του σχολείου μου: Από το Παρελθόν στο Μέλλον». Η εκδήλωση έλαβε χώρα στο Αμφιθέατρο του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων, το Εργαστήριο Διδακτικής και Σχολικής Παιδαγωγικής και το Εργαστήριο Εφαρμογών Εικονικής Πραγματικότητας του Π.Τ.Δ.Ε. Ιωαννίνων. Μπορείτε να δείτε την πρόσκληση εδώκαι το πρόγραμμα εδώ.

    Η συμμετοχή μας στην εκδήλωση αποτέλεσε την κορύφωση μιας συλλογικής εκπαιδευτικής προσπάθειας, που βασίστηκε στην έρευνα, την τεκμηρίωση και τη δημιουργική έκφραση. Η ερευνητική πορεία ξεκίνησε με ερωτήματα γύρω από την ταυτότητα του Σχολείου μας: τι γνωρίζουμε, τι θέλουμε να μάθουμε και γιατί έχει αξία να γνωρίσουμε το παρελθόν του.  Οι τρεις τάξεις  του Σχολείου μας Δ’, Ε’ & ΣΤ’ συνεργάστηκαν μέσω ενός κοινού Padlet, όπου αντάλλασσαν ερωτήματα, ιδέες, κείμενα, αρχειακό και φωτογραφικό υλικό.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (η δασκάλα της Δ' τάξης), Ευθυμίου Χριστίνα- Μαρία (η δασκάλα της Ε' τάξης), Χειλάς Αθανάσιος (ο δάσκαλος της ΣΤ' τάξης), Βέργου Βασιλική (η Διευθύντρια του Σχολείου μας)
    Υποστήριξη: Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Επίσκεψη της Α΄ Τάξης στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης»

    Επίσκεψη της Α΄ Τάξης στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης»

    Την Τρίτη 27 Μαΐου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Τάξης του σχολείου μας σε συνεργασία με το 34ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων και το ΚΕΠΕΑ Πραμάντων επισκέφτηκαν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης "Θεόδωρος Παπαγιάννης" στο Ελληνικό Ιωαννίνων. Η εκπαιδευτική επίσκεψη υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος «Μουσειακή Εκπαίδευση και Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό», σε συνδυασμό με την εφαρμογή του Νέου Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» και τη συμμετοχή της Α΄ τάξης στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)».

    Η επίσκεψη είχε ως βασικούς στόχους: την εξοικείωση των παιδιών με τον χώρο του μουσείου ως χώρο μάθησης, δημιουργίας και ελεύθερης έκφρασης, την ανάπτυξη περιβαλλοντικής ευαισθησίας και την κατανόηση της αξίας της ανακύκλωσης μέσα από την τέχνη, την ενίσχυση της πολιτιστικής συνείδησης και της αισθητικής αγωγής, την καλλιέργεια δεξιοτήτων παρατήρησης, ερμηνείας και επικοινωνίας μέσω της τέχνης, καθώς και την ενδυνάμωση της ενεργού συμμετοχής των μαθητών/τριων σε πολιτιστικές δράσεις.

    Κατά την περιήγησή τους στους χώρους του μουσείου, οι μικροί μαθητές και μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν έργα τέχνης φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά και να συνειδητοποιήσουν ότι «άχρηστα» υλικά μπορούν να αποκτήσουν νέα ζωή και να μεταμορφωθούν σε δημιουργικές και καλλιτεχνικές εκφράσεις. Οι βιωματικές δραστηριότητες που ακολούθησαν ενίσχυσαν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, ενώ ταυτόχρονα καλλιέργησαν τη συνεργασία και την περιβαλλοντική τους υπευθυνότητα. Η εκπαιδευτική επίσκεψη αποτέλεσε μια ξεχωριστή εμπειρία, η οποία συνέδεσε αποτελεσματικά την τέχνη με την οικολογία, διδάσκοντας τους μαθητές και τις μαθήτριες ότι η προστασία του περιβάλλοντος μπορεί να συνδυαστεί με την αισθητική απόλαυση και την πολιτιστική καλλιέργεια. Ευχαριστούμε θερμά τις υπεύθυνες του ΚΕΠΕΑ Πραμάτων κ. Κατέρη, κ. Βάσση και κ. Λενούδια, την υπεύθυνη του Μουσείου κ. Γιαννατσή, καθώς και τις εκπαιδευτικούς του 34ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου για την άψογη συνεργασία.

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία (ΠΕ70)

  • Ζωντανεύουμε την αυλή μας, 2025

    Ζωντανεύουμε την αυλή μας, 2025

    Το Σάββατο 24 Μαΐου 2025 η αυλή μας γέμισε χρώματα και χαρούμενες φωνές. Οι μαθητές/τριες των Β' και Γ' τάξεων και οι γονείς τους ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησητου σχολείου μας, φέρνοντας τα πινέλα τους και την καλή τους διάθεση, με σκοπό να δώσουμε χρώμα σε έναν μουντό και άχαρο τοίχο της αυλής. Μικροί και μεγάλοι, λοιπόν, ανέλαβαν δράση. Ανακάτεψαν χρώματα, έφτιαξαν νέες αποχρώσεις, ενεργοποίησαν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, έμαθαν να κρατούν το πινέλο και να το χρησιμοποιούν σωστά, έκαναν λάθη και βρήκαν τρόπους να τα διορθώσουν. Μα το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι συνεργάστηκαν για να δώσουν το πιο όμορφο αποτέλεσμα. Και τα κατάφεραν!

    Η δράση εντάσσεται στο πρόγραμμα "Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας", με στόχο την κινητοποίηση των μαθητών/τριών, την ενίσχυση της φυσικής δραστηριότητας και τη μείωση του χρόνου που περνούν καθιστοί. Παράλληλα, πραγματοποιείται στο πλαίσιο των δράσεων του Εθνικού Δικτύου Οικολογικών Σχολείων και των δράσεων ενεργού πολιτειότητας, καλλιεργώντας στα παιδιά μας την οικολογική συνείδηση, τη συνεργασία και τη φροντίδα για τον κοινό μας χώρο.

    Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά που συμμετείχαν και κυρίως στους γονείς τους! Σας ευχαριστούμε πολύ που μας τιμήσατε με την παρουσία σας και συμμετείχατε ενεργά και σε αυτή τη Δράση!

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Μάγκου Μόνικα (Β ΄τάξη) , Δημουλιά Μαρία (Γ ΄τάξη)
    Υποστήριξη: Φαϊτά Ευφημία (ΠΕ08)

  • Διπλή Διάκριση στον 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι, δημιουργώ, δρω ως ενεργός πολίτης»

    Διπλή Διάκριση στον 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι, δημιουργώ, δρω ως ενεργός πολίτης»

    Το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων διακρίθηκε με δύο σημαντικά έργα στον 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι, δημιουργώ, δρω ως ενεργός πολίτης», ο οποίος διοργανώθηκε από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. Ο διαγωνισμός είχε ως στόχο την ενίσχυση της βιωματικής μάθησης και της καινοτομίας, προσκαλώντας μαθητές και μαθήτριες από όλη τη χώρα να συμμετάσχουν σε δράσεις που ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα, την επιστημονική σκέψη και την ενεργό πολιτειότητα.

    Στην Κατηγορία 2: Κατασκευές STEAM, το έργο των μαθητών και μαθητριών της Γ’ τάξης με τίτλο «Ένα ταξίδι: Από το Φίλτρο Νερού στη Γυάλα των Αξιών» απέσπασε το 1ο βραβείο. Μέσα από το έργο τους, οι μαθητές/τριες έστειλαν ένα αισιόδοξο μήνυμα για έναν καλύτερο κόσμο, με καθαρό νερό και καθαρές αξίες να οδηγούν το μέλλον τους. Το έργο περιλάμβανε την κατασκευή ενός φίλτρου νερού, μέσω του οποίου κατανόησαν τη σημασία της προστασίας των φυσικών πόρων και την ανάγκη για πρόσβαση σε καθαρό νερό. Στη συνέχεια, μέσα από τη δημιουργία της συμβολικής «γυάλας των αξιών», τα παιδιά προβληματίστηκαν για τις προτεραιότητες της ζωής, αναδεικνύοντας την οικογένεια, τους φίλους και τα δικαιώματά τους.

    Η επιτυχία αυτή συνοδεύτηκε από δύο ξεχωριστά δώρα που ενθουσίασαν τους μαθητές/τριες και ενίσχυσαν τη διάθεσή τους για εξερεύνηση και μάθηση. Το πρώτο δώρο είναι το βιβλίο «ΔΙΑΣΤΗΜΑ – ΤΟ ΚΕΝΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΙΟ», μια συναρπαστική εισαγωγή στον κόσμο της αστρονομίας, ιδανική για μικρούς εξερευνητές. Μέσα από τις σελίδες του, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το ηλιακό μας σύστημα και τους «κατοίκους» του – τον Ήλιο, τους πλανήτες, τους δορυφόρους, τους κομήτες και τους μετεωρίτες – και να ταξιδέψουν ακόμα πιο μακριά, στον μαγευτικό κόσμο των άστρων, των νεφελωμάτων και των γαλαξιών. Το βιβλίο προσφέρει επίσης βασικές γνώσεις για το τηλεσκόπιο και την αστρονομική παρατήρηση, καλλιεργώντας τη φαντασία και το επιστημονικό ενδιαφέρον των παιδιών. Το δεύτερο δώρο, το σετ "IQ Busters" με 9 ξύλινα παζλ που βασίζονται στη λογική και την παρατηρητικότητα, θα προσφέρει μια μοναδική εμπειρία πειραματισμού, στρατηγικής και επίλυσης προβλημάτων. Μέσα από την προσπάθεια να αποσυναρμολογήσουν και να συναρμολογήσουν τα κομμάτια, οι μαθητές/τριες θα ενισχύσουν τη συγκέντρωσή τους, θα αναπτύξουν την υπομονή και την επιμονή τους και θα καλλιεργήσουν τη συνεργασία και τη δημιουργική τους σκέψη.

    Στην Κατηγορία 1: Πειράματα Φυσικών Επιστημών, oι μαθητές/τριες του Ομίλου Φυσικής Ε' & ΣΤ' τάξης απέσπασαν έπαινο για το έργο τους «Από τον ηλεκτρισμό στον μαγνητισμό – ηλεκτρικός κινητήρας». Μέσα από ένα πείραμα που σχεδίασαν και υλοποίησαν με απλά υλικά, κατανόησαν τη βασική αρχή λειτουργίας του ηλεκτροκινητήρα, τη σχέση μεταξύ ηλεκτρικού ρεύματος και μαγνητισμού, καθώς και πώς ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκει εφαρμογή σε πληθώρα καθημερινών συσκευών όπως το μίξερ, η ηλεκτρική σκούπα, το πλυντήριο, το ηλεκτρικό πατίνι και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

    Η τελετή βράβευσης πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 17 Μαΐου και ώρα 19.30 στο Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις του Νικηφόρου Δράμας, με δυνατότητα συμμετοχής δια ζώσης ή μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας. Οι συμμετοχές των μαθητών/τριών θα συμπεριληφθούν σε ψηφιακό βιβλίο που θα εκδοθεί από εκδοτικό οίκο με Διεθνή Μοναδικό Αριθμό Βιβλίου (ISBN), διασφαλίζοντας τη δημόσια προβολή και καταγραφή των δημιουργιών τους. Θερμά συγχαρητήρια στους μαθητές/τριες και στους εκπαιδευτικούς για την έμπνευση, τη δημιουργικότητα και την ουσιαστική συμμετοχή τους! Μπορείτε να δείτε τα αποτελέσματα του διαγωνισμού εδώ

    Ευχαριστούμε θερμά τους διοργανωτές για την αναγνώριση και για τα πολύτιμα ερεθίσματα που μας προσέφεραν!

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία, ΠΕ70 & Νικολού Αγγελική, ΠΕ86 (Γ' τάξη) - Πουρλιάκας Γρηγόριος, ΠΕ70 (Όμιλος Φυσικής Ε' & ΣΤ' τάξης)

  • Η σχολική αυλή μέσα από τις αισθήσεις μας, 2025

    Η σχολική αυλή μέσα από τις αισθήσεις μας, 2025

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες των Β’ και Γ’ τάξεων του Σχολείου μας συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή έρευνα με θέμα τη σχολική αυλή. Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο των δράσεων του Εθνικού Δικτύου Οικολογικών Σχολείων και των δράσεων ενεργού πολιτειότητας, ενισχύοντας την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την ενεργή συμμετοχή των παιδιών στη διαμόρφωση του σχολικού τους περιβάλλοντος. Στόχος μας ήταν να παρακινήσουμε τους μαθητές/τριες να δουν τον προαύλιο χώρο όχι απλώς ως σημείο διαλείμματος, αλλά ως ένα ζωντανό περιβάλλον που επηρεάζει τη διάθεσή τους, τροφοδοτεί τη φαντασία τους και αποτελεί κομμάτι της εκπαιδευτικής τους καθημερινότητας. Με οδηγό τις αισθήσεις και τη δημιουργική σκέψη, τα παιδιά παρατήρησαν την αυλή, απάντησαν σε ερωτήσεις κλειστού και ανοιχτού τύπου και αποτύπωσαν τις εμπειρίες και τις σκέψεις τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες της Γ' τάξης, στο μάθημα της Πληροφορικής και αξιοποιώντας το πρόγραμμα LibreOffice Calc, οπτικοποίησαν τα δεδομένα δημιουργώντας γραφήματα, αναπτύσσοντας δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού και επεξεργασίας δεδομένων.

    Τα υλικά που κυριαρχούν στον χώρο, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις των παιδιών, είναι το τσιμέντο, το οποίο προσδίδει μια ψυχρή και μονότονη αίσθηση. Πιο περιορισμένα εντοπίζονται το ξύλο, το μέταλλο, το χώμα, τα χαλίκια και τα φυτά, τα οποία καταγράφονται από τα παιδιά ως επιθυμητά αλλά περιορισμένα στο τοπίο της αυλής. Χρωματικά, το γκρι και το μπλε είναι οι πιο έντονες παρουσίες, ενώ το πράσινο και το καφέ –που συνδέονται με το φυσικό στοιχείο– εμφανίζονται σε μικρότερη κλίμακα. Οι ήχοι που τα παιδιά καταγράφουν διαμορφώνουν μια πολυφωνία: κελαηδήματα πουλιών, φωνές συμμαθητών, ήχοι από οχήματα και –πιο σπάνια– ο άνεμος, το θρόισμα των φύλλων ή ο ήχος του νερού, συγκροτούν την ηχητική ταυτότητα της αυλής. Αγγίζοντας τα υλικά, τα περισσότερα χαρακτηρίζονται ως ψυχρά ή χλιαρά, με μόνη εξαίρεση το ξύλο και το πλαστικό, που αποδίδονται ως πιο “ζεστά”.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Μάγκου Μόνικα, Δημουλιά Μαρία, Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία, Πουρλιάκας Γρηγόριος (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Φυτεύουμε στην αυλή μας, 2025

    Φυτεύουμε στην αυλή μας, 2025

    Τη Δευτέρα 12 Μαΐου 2025 στις 13:15 πραγματοποιήθηκε η δράση «Φυτεύουμε στην αυλή μας» με τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών των Β’ και Γ’ τάξεων, σε συνεργασία με γονείς και εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά, με ενθουσιασμό και δημιουργικότητα, φύτεψαν καλλωπιστικά φυτά και αρωματικά βότανα είτε σε έναν μικρό κήπο στην αυλή του σχολείου είτε σε γλάστρες και ζαρντινιέρες που τοποθετήθηκαν περιμετρικά στον εξωτερικό χώρο των παραθύρων. Η όλη διαδικασία αποτέλεσε έναυσμα για κινητοποίηση, σωματική δραστηριότητα και βιωματική μάθηση στη φύση, προσφέροντας μια ευχάριστη εναλλακτική στις πολύωρες καθιστικές δραστηριότητες και την υπερβολική χρήση οθονών. Τα παιδιά συνεργάστηκαν, έσκαψαν, φύτεψαν, πότισαν και φρόντισαν τα φυτά τους, βιώνοντας τη χαρά της δημιουργίας και ενισχύοντας παράλληλα την περιβαλλοντική τους ευαισθητοποίηση. Ταυτόχρονα, η παρουσία και η ενεργός συμβολή των γονέων έδωσε τη δυνατότητα για ουσιαστική αλληλεπίδραση μεταξύ σχολείου και οικογένειας, δημιουργώντας ένα θετικό, υποστηρικτικό κλίμα συνεργασίας.

    Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της «Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας», με στόχο την ενίσχυση της σωματικής δραστηριότητας, τη μείωση του χρόνου μπροστά στις οθόνες και την καλλιέργεια υγιεινών συνηθειών μέσα από την κίνηση, τη φροντίδα και τη δημιουργική ενασχόληση. Παράλληλα, εντάσσεται στις δράσεις του Εθνικού Δικτύου Οικολογικών Σχολείων, ενδυναμώνοντας την περιβαλλοντική συνείδηση και τη βιωματική μάθηση των παιδιών. Με απλά μέσα και πολλή αγάπη, καταφέραμε να μεταμορφώσουμε έναν μικρό χώρο σε μια όμορφη γωνιά πρασίνου και ξεκούρασης, δείχνοντας στα παιδιά ότι μπορούν να είναι ενεργοί πολίτες με αγάπη για τη φύση και φροντίδα για τον κοινό τους χώρο.

    Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για τη συμμετοχή τους και ένα μεγάλο ευχαριστώ στους γονείς που ήταν δίπλα τους και δίπλα μας σε αυτή τη μοναδική εμπειρία!

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Μάγκου Μόνικα (Β ΄τάξη) , Δημουλιά Μαρία (Γ ΄τάξη)

  • Συμμετοχή της Γ' τάξης στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης»

    Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης

    Η Γ’ τάξη συμμετέχει στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης», στην κατηγορία Κατασκευές STEAM, παρουσιάζοντας το έργο «Ένα ταξίδι: Από το Φίλτρο Νερού στη Γυάλα των Αξιών». Μέσα από αυτή τη δημιουργική διαδρομή, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν τη φαντασία τους, συνεργάστηκαν με ενθουσιασμό, εφάρμοσαν την ερευνητική μέθοδο και ανακάλυψαν πώς η επιστήμη συνδέεται με τις ανάγκες και τα προβλήματα της καθημερινής ζωής. Η συμμετοχή τους αντανακλά τους βασικούς στόχους του διαγωνισμού: την ενίσχυση της καινοτομίας, την ανάδειξη της σημασίας των Φυσικών Επιστημών στη σύγχρονη κοινωνία και την καλλιέργεια ευαισθησίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη.

    Στο πρώτο μέρος του έργου, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν ένα φίλτρο νερού, ακολουθώντας βήμα-βήμα τη διαδικασία ενός επιστημονικού πειράματος. Τοποθέτησαν διαδοχικά ένα φίλτρο καφέ, βαμβάκι, ενεργό άνθρακα, άμμο, μικρά χαλίκια και μεγάλα βότσαλα. Πειραματίστηκαν ρίχνοντας βρώμικο νερό και παρατηρώντας πώς καθαρίζεται σταδιακά σε κάθε στάδιο. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία, κατανόησαν πόσο πολύτιμο αγαθό είναι το καθαρό νερό, αλλά και πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση σε αυτό για πολλά παιδιά στον κόσμο. Το πείραμα συνδέθηκε με τον Στόχο 6 (Καθαρό Νερό και Αποχέτευση) και τον Στόχο 11 (Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες) των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, βοηθώντας τα παιδιά να αντιληφθούν τη σημασία της προστασίας των φυσικών πόρων.

    Στο δεύτερο μέρος, τα παιδιά δημιούργησαν τη «γυάλα των αξιών», ένα συμβολικό πείραμα που τους έμαθε να ξεχωρίζουν τα σημαντικά στη ζωή. Πρώτα έβαλαν τα μεγάλα βότσαλα —που συμβολίζουν την οικογένεια, τους φίλους και τα δικαιώματά τους— έπειτα τα μικρά χαλίκια —που αντιπροσωπεύουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια και ασχολίες— μετά την άμμο —για τις μικρές έγνοιες— και τέλος το νερό, που συμβολίζει τους περισπασμούς της καθημερινότητας. Μέσα από αυτό το πείραμα κατάλαβαν πως, αν γεμίσουμε τη ζωή μας πρώτα με τα μικρά και ασήμαντα, δεν μένει χώρος για τα πιο σημαντικά. Έμαθαν έτσι να δίνουν προτεραιότητα σε όσα έχουν αληθινή αξία, καλλιεργώντας υπευθυνότητα, κριτική σκέψη και σεβασμό.

    Η συμμετοχή της Γ' τάξης στον διαγωνισμό αποτέλεσε μια ξεχωριστή μαθησιακή εμπειρία, που ένωσε την επιστήμη με τη δημιουργία και τη χαρά με τη γνώση. Μέσα από το έργο τους, οι μαθητές/τριες έστειλαν ένα αισιόδοξο μήνυμα για έναν καλύτερο κόσμο, με καθαρό νερό και καθαρές αξίες να οδηγούν το μέλλον τους.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Συμμετοχή του Ομίλου Φυσικής στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης»

    Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης

    Οι μαθητές/τριες του Ομίλου «Ανακαλύπτω το φυσικό κόσμο μέσα από πειράματα» συμμετέχουν στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης», στην κατηγορία ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ, παρουσιάζοντας το έργο «Από τον ηλεκτρισμό στον μαγνητισμό - ηλεκτρικός κινητήρας». Ο διαγωνισμός στοχεύει στην ενίσχυση της ερευνητικής σκέψης, της συνεργασίας, της καινοτομίας και της ευαισθητοποίησης απέναντι στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, προωθώντας παράλληλα τη σύνδεση των Φυσικών Επιστημών με την καθημερινή ζωή και τις τεχνολογίες του μέλλοντος.

    Στο συγκεκριμένο πείραμα, στόχος ήταν τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήρα, καθώς και με τα μέρη από τα οποία αυτός αποτελείται. Το κεντρικό ερώτημα ήταν: Τι θα συμβεί όταν συνδέσουμε μια ηλεκτρική πηγή σε ένα πηνίο το οποίο μπορεί να περιστραφεί πάνω σε μια βάση και ταυτόχρονα αλληλεπιδρά με έναν μαγνήτη που μένει σταθερός;

    Για την κατασκευή του πειράματος χρησιμοποιήθηκαν απλά υλικά: μπαταρία, καλώδια, μεταλλικές γωνίες, μια ξύλινη βάση, ένας μαγνήτης και ένα λεπτό καλώδιο τηλεφώνου. Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν ένα πηνίο τυλίγοντας το καλώδιο τηλεφώνου γύρω από κυλινδρικό οδηγό, αποφλοίωσαν προσεκτικά τις άκρες του και τοποθέτησαν το πηνίο πάνω στις μεταλλικές γωνίες με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να περιστρέφεται. Η σύνδεση με την μπαταρία προκάλεσε τη διέλευση ρεύματος μέσα από το πηνίο, το οποίο στη συνέχεια άρχισε να περιστρέφεται εξαιτίας της αλληλεπίδρασης με τον σταθερό μαγνήτη. Το τελικό συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν οι μαθητές/τριες ήταν σαφές και εντυπωσιακό: Όταν το ηλεκτρικό ρεύμα διαπερνά ένα πηνίο, τότε αυτό λειτουργεί ως ηλεκτρομαγνήτης. Εφόσον το πηνίο αλληλεπιδρά με έναν σταθερό μαγνήτη, αρχίζει να περιστρέφεται πάνω στις μεταλλικές γωνίες. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται κατανοητή η βασική αρχή λειτουργίας των ηλεκτροκινητήρων. Η συμμετρία και η ακριβής απόσταση ανάμεσα στο πηνίο και τον μαγνήτη αποδείχθηκαν κρίσιμοι παράγοντες για την επιτυχία της διάταξης.

    Μέσα από το συγκεκριμένο πείραμα, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες ερευνητικής προσέγγισης, πειραματίστηκαν, διατύπωσαν υποθέσεις, αναζήτησαν λύσεις, παρατήρησαν, κατέγραψαν και επεξήγησαν φαινόμενα. Κατανόησαν σε βάθος πώς λειτουργεί ένας ηλεκτροκινητήρας και πώς αυτός βρίσκει εφαρμογή σε πληθώρα καθημερινών συσκευών όπως το μίξερ, η ηλεκτρική σκούπα, το πλυντήριο, το ηλεκτρικό πατίνι και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

    Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Πουρλιάκας Γρηγόριος (ΠΕ70)

  • Παιχνίδι στο Scratch: «Ανακυκλώνω σωστά»

    Παιχνίδι στο Scratch: «Ανακυκλώνω σωστά»

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ' τάξης (σχ. έτος 2024-2025) δημιούργησαν ένα διαδραστικό παιχνίδι στο προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch, με στόχο την εξοικείωσή τους με τις βασικές αρχές της ανακύκλωσης και τη σωστή ταξινόμηση των ανακυκλώσιμων υλικών στους κατάλληλους κάδους. Μέσα από τον σχεδιασμό και τη δοκιμή του παιχνιδιού, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες αλγοριθμικής σκέψης, χειρισμού γεγονότων και μηνυμάτων, καθώς και ελέγχου και αλληλεπίδρασης αντικειμένων με βάση συνθήκες.

    Στο παιχνίδι, οι παίκτες καλούνται να σύρουν και να αφήσουν διάφορα αντικείμενα, όπως χαρτί, πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο και υπολείμματα τροφών, στον κατάλληλο κάδο. Κάθε κάδος έχει χρώμα και ρόλο: μπλε για χαρτί, πράσινος για πλαστικό, κόκκινος για γυαλί, κίτρινος για αλουμίνιο και καφέ για κομπόστ. Κατά την αλληλεπίδραση με το παιχνίδι, αξιοποιήθηκαν δομές ελέγχου με συνεχή ανίχνευση των κινήσεων του ποντικιού. Κάθε ανακυκλώσιμο αντικείμενο μπορεί να «αντιληφθεί» πότε επιλέγεται από τον χρήστη και τότε ακολουθεί δυναμικά τον δείκτη του ποντικιού. Μόλις αγγίξει τον σωστό κάδο, μεταδίδει κατάλληλο μήνυμα (π.χ. «άνοιξε-κάδος-μπλε»), που προκαλεί την αλλαγή της ενδυμασίας του κάδου σε «ανοιχτή» μορφή. Μετά από μια σύντομη καθυστέρηση, ο κάδος επιστρέφει στην κλειστή του μορφή, ενώ το αντικείμενο εξαφανίζεται από την οθόνη, προσφέροντας στους παίκτες μια άμεση οπτική επιβράβευση για τη σωστή ανακύκλωση.

    Προκειμένου να ενισχυθεί το κίνητρο και η ενεργή συμμετοχή των παιδιών, προστέθηκε σύστημα βαθμολόγησης με μεταβλητή σκορ, που αυξάνεται κάθε φορά που ένα αντικείμενο καταλήγει στον σωστό κάδο. Έτσι, τα παιδιά κατανοούν με παιγνιώδη τρόπο τη σημασία της σωστής διαλογής των απορριμμάτων και εξασκούνται παράλληλα σε βασικές έννοιες προγραμματισμού, όπως η χρήση γεγονότων, μεταβλητών, συνθηκών και μηνυμάτων.

     Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Παραδοσιακά Λαζαράκια και Πασχαλινά Αυγά από ανακυκλώσιμα υλικά, 2025

    Παραδοσιακά Λαζαράκια και Πασχαλινά Αυγά από ανακυκλώσιμα υλικά, 2025Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης είχαν την ευκαιρία να ζήσουν το Πάσχα μέσα από παραδόσεις και δημιουργικές κατασκευές. Στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και των Θρησκευτικών, ασχοληθήκαμε εκτενώς με τα έθιμα της Ανάστασης του Λαζάρου. Τα παιδιά έμαθαν για τη σημασία του εθίμου των καλάντων του Λαζάρου και τραγούδησαν τα παραδοσιακά κάλαντα, όπως τα τραγουδούσαν παλιά τα παιδιά στις γειτονιές, ενισχύοντας τη σύνδεσή τους με την πολιτιστική μας κληρονομιά.

    Στη συνέχεια, με πολύ μεράκι και χαρά, ετοίμασαν τα παραδοσιακά λαζαράκιατα μικρά ψωμάκια σε σχήμα του Λαζάρου – γεμίζοντας την τάξη με υπέροχες μυρωδιές και χαμόγελα. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με διατροφικές παραδόσεις, συνεργάστηκαν και ανέπτυξαν πρακτικές δεξιότητες (Στόχος 3: Καλή υγεία και ευημερία, Στόχος 4: Ποιοτική εκπαίδευση). Επιπλέον, συνδυάζοντας την πασχαλινή δημιουργία με την περιβαλλοντική ευαισθησία, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν πολύχρωμα αυγά αξιοποιώντας χαρτιά περιτυλίγματος. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, συνδέσαμε τη γιορτή με το πρόγραμμα ανακύκλωσης από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, εφαρμόζοντας στην πράξη την ιδέα των 3R: Reduce, Reuse, Recycle (Στόχος 12: Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή, Στόχος 13: Δράση για το κλίμα). 

    Ήταν μια μέρα γεμάτη μάθηση, δημιουργία και ουσιαστική σύνδεση με την παράδοση και τη βιωσιμότητα, συμβάλλοντας στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης και στην ενεργή συμμετοχή των παιδιών σε μια εκπαίδευση με νόημα (Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους).

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

  • Πασχαλινές δημιουργίες από την Ε’ και ΣΤ’ τάξη, 2025

    Πασχαλινές δημιουργίες από την Ε’ και ΣΤ’ τάξη, 2025

    Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, στο πλαίσιο της βιωματικής και ολιστικής προσέγγισης της μάθησης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ και Στ’ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν σε ένα πασχαλινό εργαστήρι, το οποίο συνδύαζε τη δημιουργικότητα με την παράδοση, την έκφραση με τη συνεργασία και τη γιορτινή ατμόσφαιρα με την εκπαιδευτική αξία. Μέσα από τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν βασικές αξίες που σχετίζονται με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

    Κατά την παρασκευή των παραδοσιακών πασχαλινών κουλουριών, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας και υπευθυνότητας, ήρθαν σε επαφή με υγιεινές διατροφικές συνήθειες και γνώρισαν στοιχεία του πολιτισμού και της τοπικής μας κληρονομιάς. Παράλληλα, καλλιέργησαν δεξιότητες ζωής που προάγουν την ευεξία και τη διατροφική παιδεία, συμβάλλοντας στην προώθηση της καλής υγείας και ευημερίας (Στόχος 3) και της ποιοτικής εκπαίδευσης (Στόχος 4). Οι πασχαλινές κατασκευές ενίσχυσαν τη φαντασία και την αισθητική καλλιέργεια των παιδιών, ενθαρρύνοντας παράλληλα την επαναχρησιμοποίηση και τη χρήση απλών, φυσικών υλικών. Η προσέγγιση αυτή ενισχύει την περιβαλλοντική συνείδηση και προάγει την υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή (Στόχος 12), αναδεικνύοντας τη δυνατότητα δημιουργικής έκφρασης με σεβασμό στο περιβάλλον. Το πασχαλινό κυνήγι θησαυρού, οργανωμένο με βάση τα αυγά που τα ίδια τα παιδιά είχαν διακοσμήσει, αποτέλεσε μια δραστηριότητα που συνδύασε τη σωματική δραστηριότητα με τη στρατηγική σκέψη, την ομαδική συνεργασία και την παρατηρητικότητα. Παράλληλα, ενίσχυσε τη χαρά της συμμετοχής και την κοινωνική συνοχή, στοιχεία απαραίτητα για την προώθηση μιας παιδαγωγικής κουλτούρας βασισμένης στη συνεργασία και στη συμπερίληψη (Στόχος 10: Μείωση των ανισοτήτων, Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους). Οι παραπάνω δραστηριότητες, πέρα από τον γιορτινό και διασκεδαστικό χαρακτήρα τους, αποτέλεσαν αφορμή για διαθεματική προσέγγιση και συζήτηση γύρω από τις έννοιες της βιωσιμότητας, της παράδοσης, της δημιουργικότητας και της ενεργού συμμετοχής.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (Ε' τάξη), Χειλάς Αθανάσιος (ΣΤ' τάξη)

  • Συμμετοχή στη δράση Crossing Europe for Play and Peace

    Συμμετοχή στη δράση Crossing Europe for Play and Peace

    Το «Crossing Europe for Fair Play and Peace» είναι μια πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία που εγκαινιάστηκε από το European Fair Play Movement (EFPM) με αφορμή τον εορτασμό των 30 χρόνων από την ίδρυσή του. Πρόκειται για μια συμβολική σκυταλοδρομία που διασχίζει την Ευρώπη και ενώνει ανθρώπους κάθε ηλικίας, εθνικότητας και υπόβαθρου, με κοινό παρονομαστή τις αξίες του ευ αγωνίζεσθαι (fair play), της ειρήνης και της κοινωνικής συνοχής. Η δράση καλεί μαθητές, αθλητές, εκπαιδευτικούς, γυμναστές, συλλόγους και τοπικές κοινότητες να συμμετάσχουν σε εθνικές σκυταλοδρομίες, οι οποίες συλλογικά θα διανύσουν –μέσα από περπάτημα, τρέξιμο, ποδηλασία, κολύμβησητην απόσταση από την πρωτεύουσα κάθε χώρας έως τις Βρυξέλλες, όπου εδρεύει το EFPM. Το τελικό ορόσημο της δράσης θα εορταστεί στις 19 Μαΐου 2025 στην Ολυμπία, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Fair Play, ολοκληρώνοντας έτσι έναν ευρωπαϊκό κύκλο προσφοράς, συμμετοχής και έμπνευσης.

    Μέσα από αυτό το εγχείρημα, η EFPM επιδιώκει να πετύχει πολλαπλούς στόχους: να καλλιεργήσει τον σεβασμό προς τον συνάνθρωπο και τη διαφορετικότητα, να ενισχύσει την έννοια της αλληλεγγύης μέσα από τη συλλογική προσπάθεια, να τονώσει την ηθική διάσταση του αθλητισμού, να προωθήσει την ειρηνική συνύπαρξη μέσω της συμμετοχής και της συνεργασίας, αλλά και να φέρει πιο κοντά τους πολίτες της Ευρώπης με έναν τρόπο συμβολικό και βαθιά ανθρώπινο.

    Στα Ιωάννινα, η πρωτοβουλία αγκαλιάστηκε με ιδιαίτερη θέρμη από την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα. Μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί από τα Δημοτικά Σχολεία: 10ο Ιωαννίνων, Κρανούλας, Σταυρακίου, Αγίας Μαρίνας, 9ο Διαπολιτισμικό Ιωαννίνων, 16ο Ιωαννίνων, 2ο Πειραματικό Σχολείο Ιωαννίνων και το 14ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων, συμμετείχαν με ενθουσιασμό και δημιούργησαν μια δυναμική και συγκινητική κοινή δράση. Η Ε' τάξη του Σχολείου μας ξεχώρισε με μια πρωτοβουλία γεμάτη συμβολισμό και ευαισθησία: περπάτησε για τον αυτισμό, αφιερώνοντας την απόσταση που κάλυψε στο πρόγραμμα «Crossing Europe for Fair Play and Peace», στέλνοντας έτσι ένα μήνυμα αποδοχής, αγάπης και ενότητας. Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει σε όλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς που πίστεψαν σε αυτό το όραμα και συνέβαλαν με πάθος και ψυχή στην υλοποίησή του. 

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

  • Απορρίμματα: υπάρχουν λύσεις!

    Απορρίμματα: υπάρχουν λύσεις!Οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο του προγράμματος «Οικολογικά σχολεία», με σκοπό να ενισχύσουν την περιβαλλοντική τους συνείδηση και να προάγουν την ενεργό συμμετοχή τους στην προστασία του πλανήτη. Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι μαθητές/τριες επικεντρώθηκαν στην ανακύκλωση, με στόχο να κατανοήσουν τη διαδικασία της και την αξία της στην καθημερινότητά μας. Μέσα από δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες για την ανακύκλωση, κατασκεύασαν τσάντες από παλιά μπλουζάκια και συμμετείχαν σε δραματοποίηση ρόλων, αναλαμβάνοντας το ρόλο δημοσιογράφων και περιβαλλοντολόγων σε συνέντευξη για την ανακύκλωση, ανακαλύπτοντας έτσι τον σημαντικό ρόλο της ανακύκλωσης στην προστασία του περιβάλλοντος.

    Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε και με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, ενισχύοντας την ενεργό συμμετοχή και τη συνεργασία. Οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες για να δημιουργήσουν σταυρόλεξο, τα οποία ανάρτησαν στο ψηφιακό μας τοίχο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος, εμβαθύνοντας έτσι τη γνώση τους στις βασικές έννοιες της ανακύκλωσης. Τέλος, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τον τρόπο που προσεγγίστηκε το μάθημα, καθώς η βιωματική και διαδραστική προσέγγιση του θέματος της ανακύκλωσης τους κίνησε το ενδιαφέρον και τους βοήθησε να κατανοήσουν τη σημασία της με έναν πιο διασκεδαστικό και ελκυστικό τρόπο.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή