colors02

Δράσεις Ενεργού Πολίτη

  • Συμμετοχή της Γ' τάξης στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης»

    Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης

    Η Γ’ τάξη συμμετέχει στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης», στην κατηγορία Κατασκευές STEAM, παρουσιάζοντας το έργο «Ένα ταξίδι: Από το Φίλτρο Νερού στη Γυάλα των Αξιών». Μέσα από αυτή τη δημιουργική διαδρομή, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν τη φαντασία τους, συνεργάστηκαν με ενθουσιασμό, εφάρμοσαν την ερευνητική μέθοδο και ανακάλυψαν πώς η επιστήμη συνδέεται με τις ανάγκες και τα προβλήματα της καθημερινής ζωής. Η συμμετοχή τους αντανακλά τους βασικούς στόχους του διαγωνισμού: την ενίσχυση της καινοτομίας, την ανάδειξη της σημασίας των Φυσικών Επιστημών στη σύγχρονη κοινωνία και την καλλιέργεια ευαισθησίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη.

    Στο πρώτο μέρος του έργου, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν ένα φίλτρο νερού, ακολουθώντας βήμα-βήμα τη διαδικασία ενός επιστημονικού πειράματος. Τοποθέτησαν διαδοχικά ένα φίλτρο καφέ, βαμβάκι, ενεργό άνθρακα, άμμο, μικρά χαλίκια και μεγάλα βότσαλα. Πειραματίστηκαν ρίχνοντας βρώμικο νερό και παρατηρώντας πώς καθαρίζεται σταδιακά σε κάθε στάδιο. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία, κατανόησαν πόσο πολύτιμο αγαθό είναι το καθαρό νερό, αλλά και πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση σε αυτό για πολλά παιδιά στον κόσμο. Το πείραμα συνδέθηκε με τον Στόχο 6 (Καθαρό Νερό και Αποχέτευση) και τον Στόχο 11 (Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες) των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, βοηθώντας τα παιδιά να αντιληφθούν τη σημασία της προστασίας των φυσικών πόρων.

    Στο δεύτερο μέρος, τα παιδιά δημιούργησαν τη «γυάλα των αξιών», ένα συμβολικό πείραμα που τους έμαθε να ξεχωρίζουν τα σημαντικά στη ζωή. Πρώτα έβαλαν τα μεγάλα βότσαλα —που συμβολίζουν την οικογένεια, τους φίλους και τα δικαιώματά τους— έπειτα τα μικρά χαλίκια —που αντιπροσωπεύουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια και ασχολίες— μετά την άμμο —για τις μικρές έγνοιες— και τέλος το νερό, που συμβολίζει τους περισπασμούς της καθημερινότητας. Μέσα από αυτό το πείραμα κατάλαβαν πως, αν γεμίσουμε τη ζωή μας πρώτα με τα μικρά και ασήμαντα, δεν μένει χώρος για τα πιο σημαντικά. Έμαθαν έτσι να δίνουν προτεραιότητα σε όσα έχουν αληθινή αξία, καλλιεργώντας υπευθυνότητα, κριτική σκέψη και σεβασμό.

    Η συμμετοχή της Γ' τάξης στον διαγωνισμό αποτέλεσε μια ξεχωριστή μαθησιακή εμπειρία, που ένωσε την επιστήμη με τη δημιουργία και τη χαρά με τη γνώση. Μέσα από το έργο τους, οι μαθητές/τριες έστειλαν ένα αισιόδοξο μήνυμα για έναν καλύτερο κόσμο, με καθαρό νερό και καθαρές αξίες να οδηγούν το μέλλον τους.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Παραδοσιακά Λαζαράκια και Πασχαλινά Αυγά από ανακυκλώσιμα υλικά, 2025

    Παραδοσιακά Λαζαράκια και Πασχαλινά Αυγά από ανακυκλώσιμα υλικά, 2025Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης είχαν την ευκαιρία να ζήσουν το Πάσχα μέσα από παραδόσεις και δημιουργικές κατασκευές. Στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και των Θρησκευτικών, ασχοληθήκαμε εκτενώς με τα έθιμα της Ανάστασης του Λαζάρου. Τα παιδιά έμαθαν για τη σημασία του εθίμου των καλάντων του Λαζάρου και τραγούδησαν τα παραδοσιακά κάλαντα, όπως τα τραγουδούσαν παλιά τα παιδιά στις γειτονιές, ενισχύοντας τη σύνδεσή τους με την πολιτιστική μας κληρονομιά.

    Στη συνέχεια, με πολύ μεράκι και χαρά, ετοίμασαν τα παραδοσιακά λαζαράκιατα μικρά ψωμάκια σε σχήμα του Λαζάρου – γεμίζοντας την τάξη με υπέροχες μυρωδιές και χαμόγελα. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με διατροφικές παραδόσεις, συνεργάστηκαν και ανέπτυξαν πρακτικές δεξιότητες (Στόχος 3: Καλή υγεία και ευημερία, Στόχος 4: Ποιοτική εκπαίδευση). Επιπλέον, συνδυάζοντας την πασχαλινή δημιουργία με την περιβαλλοντική ευαισθησία, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν πολύχρωμα αυγά αξιοποιώντας χαρτιά περιτυλίγματος. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, συνδέσαμε τη γιορτή με το πρόγραμμα ανακύκλωσης από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, εφαρμόζοντας στην πράξη την ιδέα των 3R: Reduce, Reuse, Recycle (Στόχος 12: Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή, Στόχος 13: Δράση για το κλίμα). 

    Ήταν μια μέρα γεμάτη μάθηση, δημιουργία και ουσιαστική σύνδεση με την παράδοση και τη βιωσιμότητα, συμβάλλοντας στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης και στην ενεργή συμμετοχή των παιδιών σε μια εκπαίδευση με νόημα (Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους).

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

  • Πασχαλινές δημιουργίες από την Ε’ και ΣΤ’ τάξη, 2025

    Πασχαλινές δημιουργίες από την Ε’ και ΣΤ’ τάξη, 2025

    Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, στο πλαίσιο της βιωματικής και ολιστικής προσέγγισης της μάθησης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ και Στ’ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν σε ένα πασχαλινό εργαστήρι, το οποίο συνδύαζε τη δημιουργικότητα με την παράδοση, την έκφραση με τη συνεργασία και τη γιορτινή ατμόσφαιρα με την εκπαιδευτική αξία. Μέσα από τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν βασικές αξίες που σχετίζονται με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

    Κατά την παρασκευή των παραδοσιακών πασχαλινών κουλουριών, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας και υπευθυνότητας, ήρθαν σε επαφή με υγιεινές διατροφικές συνήθειες και γνώρισαν στοιχεία του πολιτισμού και της τοπικής μας κληρονομιάς. Παράλληλα, καλλιέργησαν δεξιότητες ζωής που προάγουν την ευεξία και τη διατροφική παιδεία, συμβάλλοντας στην προώθηση της καλής υγείας και ευημερίας (Στόχος 3) και της ποιοτικής εκπαίδευσης (Στόχος 4). Οι πασχαλινές κατασκευές ενίσχυσαν τη φαντασία και την αισθητική καλλιέργεια των παιδιών, ενθαρρύνοντας παράλληλα την επαναχρησιμοποίηση και τη χρήση απλών, φυσικών υλικών. Η προσέγγιση αυτή ενισχύει την περιβαλλοντική συνείδηση και προάγει την υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή (Στόχος 12), αναδεικνύοντας τη δυνατότητα δημιουργικής έκφρασης με σεβασμό στο περιβάλλον. Το πασχαλινό κυνήγι θησαυρού, οργανωμένο με βάση τα αυγά που τα ίδια τα παιδιά είχαν διακοσμήσει, αποτέλεσε μια δραστηριότητα που συνδύασε τη σωματική δραστηριότητα με τη στρατηγική σκέψη, την ομαδική συνεργασία και την παρατηρητικότητα. Παράλληλα, ενίσχυσε τη χαρά της συμμετοχής και την κοινωνική συνοχή, στοιχεία απαραίτητα για την προώθηση μιας παιδαγωγικής κουλτούρας βασισμένης στη συνεργασία και στη συμπερίληψη (Στόχος 10: Μείωση των ανισοτήτων, Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους). Οι παραπάνω δραστηριότητες, πέρα από τον γιορτινό και διασκεδαστικό χαρακτήρα τους, αποτέλεσαν αφορμή για διαθεματική προσέγγιση και συζήτηση γύρω από τις έννοιες της βιωσιμότητας, της παράδοσης, της δημιουργικότητας και της ενεργού συμμετοχής.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (Ε' τάξη), Χειλάς Αθανάσιος (ΣΤ' τάξη)

  • Συμμετοχή στη δράση Crossing Europe for Play and Peace

    Συμμετοχή στη δράση Crossing Europe for Play and Peace

    Το «Crossing Europe for Fair Play and Peace» είναι μια πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία που εγκαινιάστηκε από το European Fair Play Movement (EFPM) με αφορμή τον εορτασμό των 30 χρόνων από την ίδρυσή του. Πρόκειται για μια συμβολική σκυταλοδρομία που διασχίζει την Ευρώπη και ενώνει ανθρώπους κάθε ηλικίας, εθνικότητας και υπόβαθρου, με κοινό παρονομαστή τις αξίες του ευ αγωνίζεσθαι (fair play), της ειρήνης και της κοινωνικής συνοχής. Η δράση καλεί μαθητές, αθλητές, εκπαιδευτικούς, γυμναστές, συλλόγους και τοπικές κοινότητες να συμμετάσχουν σε εθνικές σκυταλοδρομίες, οι οποίες συλλογικά θα διανύσουν –μέσα από περπάτημα, τρέξιμο, ποδηλασία, κολύμβησητην απόσταση από την πρωτεύουσα κάθε χώρας έως τις Βρυξέλλες, όπου εδρεύει το EFPM. Το τελικό ορόσημο της δράσης θα εορταστεί στις 19 Μαΐου 2025 στην Ολυμπία, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Fair Play, ολοκληρώνοντας έτσι έναν ευρωπαϊκό κύκλο προσφοράς, συμμετοχής και έμπνευσης.

    Μέσα από αυτό το εγχείρημα, η EFPM επιδιώκει να πετύχει πολλαπλούς στόχους: να καλλιεργήσει τον σεβασμό προς τον συνάνθρωπο και τη διαφορετικότητα, να ενισχύσει την έννοια της αλληλεγγύης μέσα από τη συλλογική προσπάθεια, να τονώσει την ηθική διάσταση του αθλητισμού, να προωθήσει την ειρηνική συνύπαρξη μέσω της συμμετοχής και της συνεργασίας, αλλά και να φέρει πιο κοντά τους πολίτες της Ευρώπης με έναν τρόπο συμβολικό και βαθιά ανθρώπινο.

    Στα Ιωάννινα, η πρωτοβουλία αγκαλιάστηκε με ιδιαίτερη θέρμη από την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα. Μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί από τα Δημοτικά Σχολεία: 10ο Ιωαννίνων, Κρανούλας, Σταυρακίου, Αγίας Μαρίνας, 9ο Διαπολιτισμικό Ιωαννίνων, 16ο Ιωαννίνων, 2ο Πειραματικό Σχολείο Ιωαννίνων και το 14ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων, συμμετείχαν με ενθουσιασμό και δημιούργησαν μια δυναμική και συγκινητική κοινή δράση. Η Ε' τάξη του Σχολείου μας ξεχώρισε με μια πρωτοβουλία γεμάτη συμβολισμό και ευαισθησία: περπάτησε για τον αυτισμό, αφιερώνοντας την απόσταση που κάλυψε στο πρόγραμμα «Crossing Europe for Fair Play and Peace», στέλνοντας έτσι ένα μήνυμα αποδοχής, αγάπης και ενότητας. Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει σε όλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς που πίστεψαν σε αυτό το όραμα και συνέβαλαν με πάθος και ψυχή στην υλοποίησή του. 

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

  • Απορρίμματα: υπάρχουν λύσεις!

    Απορρίμματα: υπάρχουν λύσεις!Οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο του προγράμματος «Οικολογικά σχολεία», με σκοπό να ενισχύσουν την περιβαλλοντική τους συνείδηση και να προάγουν την ενεργό συμμετοχή τους στην προστασία του πλανήτη. Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι μαθητές/τριες επικεντρώθηκαν στην ανακύκλωση, με στόχο να κατανοήσουν τη διαδικασία της και την αξία της στην καθημερινότητά μας. Μέσα από δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες για την ανακύκλωση, κατασκεύασαν τσάντες από παλιά μπλουζάκια και συμμετείχαν σε δραματοποίηση ρόλων, αναλαμβάνοντας το ρόλο δημοσιογράφων και περιβαλλοντολόγων σε συνέντευξη για την ανακύκλωση, ανακαλύπτοντας έτσι τον σημαντικό ρόλο της ανακύκλωσης στην προστασία του περιβάλλοντος.

    Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε και με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, ενισχύοντας την ενεργό συμμετοχή και τη συνεργασία. Οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες για να δημιουργήσουν σταυρόλεξο, τα οποία ανάρτησαν στο ψηφιακό μας τοίχο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος, εμβαθύνοντας έτσι τη γνώση τους στις βασικές έννοιες της ανακύκλωσης. Τέλος, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τον τρόπο που προσεγγίστηκε το μάθημα, καθώς η βιωματική και διαδραστική προσέγγιση του θέματος της ανακύκλωσης τους κίνησε το ενδιαφέρον και τους βοήθησε να κατανοήσουν τη σημασία της με έναν πιο διασκεδαστικό και ελκυστικό τρόπο.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

  • Τα χαρτιά ανακυκλώνονται

    Τα χαρτιά ανακυκλώνονται

    Οι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο των δράσεων για το δίκτυο «Οικολογικά σχολεία», αλλά και της προώθησης της ενεργού πολιτειότητας. Στόχος ήταν η ενίσχυση της περιβαλλοντικής- οικολογικής συνείδησης των μαθητών, η διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων περιβαλλοντικά πολιτών και η προώθηση της ανακύκλωσης. Με αφορμή το κείμενο του μαθήματος «Τα χαρτιά ανακυκλώνονται» της Γλώσσας της Γ’ Δημοτικού, που αποτελείται από διασκευασμένα αποσπάσματα κειμένου για το κουκλοθέατρο της Εύης Τσιτιρίδου, οι μαθητές/τριες:
     

    • Οργάνωσαν μια μικρή θεατρική παράσταση στην τάξη με βάση το κείμενο. Χωρίστηκαν σε ομάδες και η κάθε ομάδα ανέλαβε να παρουσιάσει μία διαφορετική σκηνή. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι καλλιεργήθηκαν η δημιουργική έκφραση, η συνεργασία και η κατανόηση του μηνύματος της ανακύκλωσης.
    • Έπαιξαν παντομίμα. Σε κάθε γύρο του παιχνιδιού, ένα ζευγάρι μαθητών/τριών έπρεπε να διαλέξει έναν από τους ήρωες του έργου και να παρουσιάσουν με κινήσεις του σώματός τους ένα στιγμιότυπο για να δείξουν τη χρησιμότητα του ήρωα, πριν γίνει σκουπίδι και ένα στιγμιότυπο για να δείξουν τι θα ήθελε να γίνει ο ήρωας μετά την ανακύκλωση. Οι υπόλοιποι μαθητές/τριες έπρεπε να μαντέψουν ποιον ήρωα παρίστανε το ζευγάρι.
    • Διατύπωσαν επιχειρήματα σχετικά με την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης.
    • Στο εργαστήριο Πληροφορικής, οι μαθητές/τριες οπτικοποίησαν τους διαλόγους από το έργο "Τα χαρτιά ανακυκλώνονται", δημιουργώντας ψηφιακά κόμικ με το  εργαλείο Book Creator. Εξοικειώθηκαν με τις δυνατότητες του εργαλείου, συνδυάζοντας κείμενο και εικόνα, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν δεξιότητες ψηφιακής αφήγησης. Μέσα από αυτή τη δημιουργική δραστηριότητα, οι μαθητές/τριες όχι μόνο ανέπτυξαν τις ψηφιακές και καλλιτεχνικές τους δεξιότητες, αλλά ήρθαν σε επαφή και με περιβαλλοντικά ζητήματα, κατανοώντας τη σημασία της ανακύκλωσης χαρτιού.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Δεντροφυτεύουμε στην αυλή μας, 2025

    Δεντροφυτεύουμε στην αυλή μας

    Λίγες μέρες μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, πραγματοποιήσαμε την πρώτη απόπειρα δεντροφύτευσης στην αυλή μας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ και Γ’ τάξης με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των δασκάλων Γρηγόρη Πουρλιάκα και Μαρίας Δημουλιά φύτευσαν το έλατο που μας είχε προσφέρει ο Δήμος Ιωαννιτών τον Δεκέμβριο. Το ξεστολίσαμε, το περιποιηθήκαμε και το τοποθετήσαμε στον μικρό κήπο του σχολείου μας. Δεσμευτήκαμε ότι θα το προστατεύουμε και ότι θα το φροντίζουμε όπως πρέπει και ελπίζουμε να το καμαρώνουμε καθώς θα το βλέπουμε να μεγαλώνει!

    Η δράση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Ομορφαίνουμε την αυλή μας». Εντάσσεται στο Σχέδιο Δράσης της Περιβαλλοντικής Επιτροπής του σχολείου μας, που συντάχθηκε με σκοπό τη βελτίωση του αύλειου χώρου μας. Από τη φετινή χρονιά (2024-2025), το Σχολείο μας είναι μέλος του Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία»που έχει στόχο την ευαισθητοποίηση, την εκπαίδευση και την αλλαγή στάσης των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον, μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες στη λήψη αποφάσεων, στο σχεδιασμό και στην εφαρμογή των δράσεων, ώστε τα σχολεία να γίνουν κοινότητες αειφορικής συμβίωσης σε παιδαγωγικό αλλά και πρακτικό επίπεδο. Αυτό επιτυγχάνεται με την διαμόρφωση και την εφαρμογή του «Οικοκώδικα» (ένα σύνολο κανόνων περιβαλλοντικής συμπεριφοράς), καθώς και την εφαρμογή ενός Περιβαλλοντικού Σχεδίου Δράσης (αφορά τον περιβάλλοντα σχολικό χώρο και την μετατροπή του σε καθαρό, όμορφο, ανθρώπινο και φιλικό).

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Πουρλιάκας Γρηγόρης (ΠΕ70), Μάγκου Μόνικα (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή