
Ένα νέο σχολικό έτος μόλις ξεκίνησε και τα παιδιά επιστρέφουν στα θρανία, γεμάτα ενθουσιασμό και προσμονή για νέες εμπειρίες μάθησης. Αυτή την περίοδο, οι εκπαιδευτικοί δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη διαμόρφωση ενός οργανωμένου και υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος, μέσα από μεθόδους και στρατηγικές αποτελεσματικής διαχείρισης της τάξης, η οποία αποτελεί θεμέλιο λίθο για τη μάθηση και την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Όταν τα παιδιά γνωρίζουν ξεκάθαρα πώς μπορούν να εργάζονται, να συνεργάζονται και να λειτουργούν μέσα στην τάξη, τότε δημιουργείται ένα κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης που ενισχύει τη συμμετοχή, την αυτοπεποίθηση και τη χαρά της μάθησης.
Στο σχολείο μας, αναζητούμε συνεχώς τρόπους να ενισχύουμε το θετικό και υποστηρικτικό κλίμα. Στο πλαίσιο αυτό, από φέτος στη Δ’ τάξη εφαρμόζεται το σύστημα «ΡΥΘΜΟΣ», μια προσαρμογή του προγράμματος CHAMPS, που χρησιμοποιείται ευρέως στις Ηνωμένες Πολιτείες για την ουσιαστική και αποτελεσματική διαχείριση της τάξης. Το πρόγραμμα CHAMPS βασίζεται σε επιστημονικές έρευνες γύρω από την αποτελεσματική οργάνωση της τάξης και τη διαχείριση της συμπεριφοράς. Στόχος του είναι η ανάπτυξη ενός πλαισίου καθοδήγησης που συνδυάζει πρακτικές στρατηγικές και εύκολα εφαρμόσιμα βήματα, προκειμένου να ενισχυθούν οι υπεύθυνες και θετικές συμπεριφορές των μαθητών. Η φιλοσοφία του CHAMPS δίνει έμφαση στην ξεκάθαρη επικοινωνία και στη θετική ενίσχυση, βοηθώντας τους μαθητές να γνωρίζουν ακριβώς τι αναμένεται από αυτούς σε κάθε δραστηριότητα. Το όνομα CHAMPS αποτελεί ακρωνύμιο, που περικλείει σημαντικές παραμέτρους της μαθησιακής διαδικασίας και των κανόνων συνεργασίας μέσα στην τάξη.
Προσαρμόζοντας το μοντέλο αυτό στα ελληνικά δεδομένα και στην καθημερινή πραγματικότητα της τάξης, δημιουργήθηκε το ακρωνύμιο ΡΥΘΜΟΣ, που είναι εύκολο να θυμούνται τα παιδιά και αποτυπώνει βασικές παραμέτρους που ρυθμίζουν τον τρόπο εργασίας μέσα στην τάξη: Ρόλος, Υποστήριξη, Θόρυβος, Μετακίνηση, Ομαδικότητα, Στόχος.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Στις 6 Ιουνίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί» των Special Olympics Hellas, σε συνεργασία με το 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων. Το πρόγραμμα, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας, έχει ως στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης και του σεβασμού μέσω αθλητικών και εκπαιδευτικών δράσεων που φέρνουν κοντά μαθητές γενικής και ειδικής αγωγής.
Στο πρώτο θεωρητικό μέρος, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν από τον κ. Ανδρέα Κωλέττη, προπονητή των Special Olympics, για τις έννοιες «ΑμεΑ» και «αναπηρία», ενώ έγινε ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία της σωστής ορολογίας – όπως η χρήση του όρου «αναπηρικό αμαξίδιο» αντί για «καροτσάκι». Μέσα από συζήτηση και παρουσίαση, καλλιεργήθηκε η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα. Ακολούθησε το βιωματικό μέρος, όπου μαθητές/τριες της Δ΄ τάξης και παιδιά του Ειδικού Σχολείου συνεργάστηκαν σε παιχνίδια αναγνώρισης εικόνων από Παραολυμπιακά αθλήματα και αγωνίσματα των Special Olympics. Στην αυλή του σχολείου, όλοι μαζί δοκίμασαν το άθλημα bocce – ένα παιχνίδι στόχου, παρόμοιο με το πετόνγκ, που απαιτεί στρατηγική, συνεργασία και ακρίβεια. Στη συνέχεια, τραγούδησαν όλοι μαζί ένα τραγούδι για τη διαφορετικότητα με κινήσεις, στέλνοντας μήνυμα αποδοχής και συνεργασίας. Η δράση ολοκληρώθηκε με την απονομή αναμνηστικών διπλωμάτων και μεταλλίων σε όλους τους συμμετέχοντες, ως αναγνώριση της προσπάθειας και της θετικής στάσης τους.
Το πρόγραμμα «Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί» υλοποιείται σε περισσότερα από 105 σχολεία σε όλη την Ελλάδα, ενισχύοντας την κοινωνική ένταξη και την αποδοχή της διαφορετικότητας μέσα από τον αθλητισμό και τη συνεργασία. Μια μοναδική εμπειρία που μας θυμίζει ότι όλοι είμαστε ΜΑΖΙ!
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Γιάννα Γκουρογιάννη, Ιφιγένεια Χατζηδαβιτίδου, Έλσα Παναγιωτοπούλου, Ελευθερία Λαμπριανίδη
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το φετινό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας, το οποίο επικεντρώθηκε στο βιβλίο του Κώστα Στοφόρου «Η Σπηλιά του Δράκου – Περιπέτεια στην Καστοριά». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025 και ώρα 10:30 π.μ. στην αίθουσα Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος Ζ.Π.Α. Η παρουσίαση των δραστηριοτήτων και των αποτελεσμάτων του προγράμματος αποτέλεσε την κορυφαία στιγμή μιας ολόκληρης σχολικής χρονιάς αφιερωμένης στη λογοτεχνία και τη συνεργασία.
Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης παρουσιάστηκε η θεωρητική θεμελίωση του προγράμματος. Η Χαρούλα Παππά, εκπαιδευτικός του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, ανέπτυξε το μεθοδολογικό πλαίσιο που υποστήριξε την παιδαγωγική αξιοποίηση της λογοτεχνίας. Η προσέγγιση βασίστηκε σε τεκμηριωμένες επιστημονικές μεθόδους και στη διεθνή βιβλιογραφία, προσφέροντας ένα στέρεο θεωρητικό υπόβαθρο για την εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών στην εκπαίδευση. Η παρουσίαση αυτή κατέδειξε τη σημασία της συστηματικής προσέγγισης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και την αξία των σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων στην ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών για την ανάγνωση. Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης επικεντρώθηκε στην πρακτική εφαρμογή του προγράμματος. Παρουσιάστηκε το θεατρικό έργο που συγγράφηκε ειδικά για τους σκοπούς της αξιοποίησης του λογοτεχνικού κειμένου και τη δραματοποίησή του. Αυτή η δημιουργική προσέγγιση επέτρεψε στους μαθητές/τριες να βιώσουν τη λογοτεχνία με έναν διαδραστικό και βιωματικό τρόπο. Επιπλέον, παρουσιάστηκε το τραγούδι της παράστασης, στοιχείο που προσέδωσε μουσική διάσταση στο πρόγραμμα και εμπλούτισε την καλλιτεχνική εμπειρία των συμμετεχόντων. Ο μουσικός του σχολείου μας Χρυσοβαλάντης Καζαντζής συνόδευσε με το βιολί του τις φωνές των μικρών μαθητών.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία της φιλαναγνωσίας ως εργαλείου ανάπτυξης και μάθησης. Το πρόγραμμα τόνισε τη σπουδαιότητα της συμπερίληψης και της αποδοχής του διαφορετικού, αξίες που αποτελούν τον πυρήνα της σύγχρονης εκπαιδευτικής φιλοσοφίας. Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα του προγράμματος ήταν η επιτυχημένη συνεργασία των μαθητών/τριών από τα δύο σχολεία. Αυτή η συνεργασία όχι μόνο εμπλούτισε την εκπαιδευτική εμπειρία, αλλά και ανέδειξε τη δυναμική της συλλογικής δημιουργίας και της αλληλεγγύης μεταξύ των νέων.
Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ, Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)
Υποστήριξη: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης, Τσίκα Ελένη, Φαϊτά Έφη, Λισγάρα Κων/να, Νικολού Αγγελική
Γενική επιμέλεια: Βέργου Βασιλική (Διευθύντρια του Σχολείου μας), Χήτας Γεώργιος (Διευθυντής 4ου Ειδικού Δ.Σ.)

Μια ξεχωριστή εμπειρία έζησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας και του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025 στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας, όταν συνδέθηκαν διαδικτυακά με τον αγαπημένο συγγραφέα Κώστα Στοφόρο με αφορμή το βιβλίο του «Η Σπηλιά του Δράκου – Περιπέτεια στην Καστοριά».
Η προετοιμασία των παιδιών υπήρξε πραγματικά εντυπωσιακή και ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Δεν περιορίστηκαν απλώς στην ανάγνωση του βιβλίου, αλλά με ενθουσιασμό, φαντασία και δημιουργική διάθεση το μετέτρεψαν σε πεδίο έμπνευσης για ποικίλες δράσεις. Δημιούργησαν ένα εναλλακτικό τέλος γεμάτο πρωτοτυπία, συνέταξαν μια εύστοχη περίληψη που ανέδειξε τα βασικά σημεία της πλοκής και έγραψαν στίχους αφιερωμένους στον μυθικό δράκο της λίμνης της Καστοριάς. Παράλληλα, εμπνεύστηκαν και παρουσίασαν ένα θεατρικό έργο βασισμένο στην ιστορία, φωτίζοντας με τρόπο δημιουργικό τις αφηγηματικές της διαστάσεις. Η εικαστική τους έκφραση αποτυπώθηκε σε ζωγραφιές που ζωντάνεψαν τα αρχοντικά της Καστοριάς, τη μυστηριώδη σπηλιά και τον εντυπωσιακό δράκο, ενώ συνδυάστηκε με τη χειροτεχνία, καθώς κατασκεύασαν σελιδοδείκτες εμπνευσμένους από την ιστορία, αλλά και ένα μοναδικό "κουτί-έκπληξη", μέσα από το οποίο ξεπηδούσαν μικρά αντικείμενα που αποκάλυπταν πτυχές της ιστορίας.
Η στιγμή της διαδικτυακής σύνδεσης με τον Κώστα Στοφόρο ήταν συγκινητική. Οι μαθητές/τριες παρουσίασαν όλη τη δουλειά τους, ενώ ο συγγραφέας εμφανώς εκπληκτος και συγκινημένος από τη δημιουργικότητα και τον ενθουσιασμό τους, τους συνεχάρη θερμά. Η περιέργεια των παιδιών δεν σταμάτησε εκεί. Με αμείωτο ενδιαφέρον έκαναν πολλές ερωτήσεις στον συγγραφέα σχετικά με τη συγγραφή των βιβλίων του, ανακαλύπτοντας πώς γεννιούνται οι ιστορίες, πώς επιλέγονται οι χαρακτήρες και ποια είναι τα μυστικά της δημιουργικής γραφής. Ο κ. Στοφόρος απάντησε με υπομονή και χαρά σε όλες τις ερωτήσεις τους, μοιράζοντας μαζί τους τα μυστικά του επαγγέλματός του. "Δεν περίμενα ποτέ ότι η ιστορία μου θα εμπνεύσει τέτοιες υπέροχες δημιουργίες", τόνισε χαρακτηριστικά, δίνοντας στα παιδιά την πιο όμορφη επιβράβευση για την προσπάθειά τους.
Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ, Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)
Υποστήριξη: Νικολού Αγγελική, ΠΕ86

Μια ξεχωριστή εκπαιδευτική εμπειρία έζησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης την Πέμπτη 29 Μαΐου 2025, κατά την επίσκεψή τους στο Εργαστήριο Κινουμένου Σχεδίου του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης (ΕΤΕΤ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ζωντανεύοντας Ιστορίες…», που σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Τμήμα ΕΤΕΤ σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου και την παιδαγωγική επιμέλεια της Δρ Ευδοξίας Σακελλαροπούλου, Περιφερειακής Επόπτριας Ποιότητας της Εκπαίδευσης. Επιστημονικά υπεύθυνος του εργαστηρίου είναι ο Δρ Νίκος Κωνσταντίνου, Ε.ΔΙ.Π. του Τμήματος, με τη συνδρομή του Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Μάνου Κατσάρη.
Το εργαστήριο έχει ως στόχο να εισαγάγει τα παιδιά στον κόσμο του stop motion animation, αναδεικνύοντας τη δύναμη της τέχνης ως εργαλείο βιωματικής μάθησης, καλλιέργειας δεξιοτήτων και έκφρασης σκέψεων και συναισθημάτων. Οι μαθητές/τριες, έχοντας ήδη προετοιμαστεί στην τάξη εμπνευσμένοι από την ιστορία «Το Δάσος» της Έρης Παπαμιχαλοπούλου, κατέφθασαν στο Εργαστήριο με ενθουσιασμό και κρατώντας στα χέρια τους τις δικές τους χειροποίητες φιγούρες από πλαστελίνη, που απεικόνιζαν τους ήρωες της αφήγησης. Με τη βοήθεια των υπευθύνων του εργαστηρίου, τα παιδιά μυήθηκαν στην τεχνική του stop motion και έμαθαν πώς η φωτογραφία, η υπομονή και η συνεργασία μπορούν να δώσουν ζωή στις ακίνητες φιγούρες. Χωρισμένα σε ομάδες, ανέλαβαν τη δημιουργία επιλεγμένων σκηνών από την ιστορία, στήνοντας το σκηνικό, οργανώνοντας τις λήψεις και βλέποντας βήμα-βήμα πώς γεννιέται μια μικρού μήκους ταινία animation. Η εμπειρία ενίσχυσε τη φαντασία και την ομαδικότητά τους, καλλιέργησε δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και ενίσχυσε τη συναισθηματική τους νοημοσύνη, αγγίζοντας παράλληλα σύγχρονα κοινωνικά θέματα, όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η φιλία και η ενσυναίσθηση. Η δράση αυτή αποτέλεσε ένα υποδειγματικό παράδειγμα δημιουργικής διασύνδεσης της τέχνης με τη μάθηση, αποδεικνύοντας ότι η εκπαίδευση μπορεί να είναι συναρπαστική, πολυδιάστατη και βαθιά ουσιαστική.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)