Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Δ' Δημοτικού

Ανεστραμμένη Τάξη: Ένα Μάθημα για τον Μύθο της ΑθήναςΣτην τάξη μας, δοκιμάσαμε την ανεστραμμένη τάξη για να προσεγγίσουμε τον μύθο της διαμάχης μεταξύ της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για την ονομασία της πόλης. Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε βοήθησαν τα παιδιά να αφομοιώσουν καλύτερα το περιεχόμενο και να αναπτύξουν κριτική σκέψη και επιχειρηματολογία.

1ο Βήμα - Προετοιμασία στο Σπίτι: Για την αρχική επαφή με το θέμα, δημιούργησα ένα Padlet "Οι μύθοι και η ελιά" με επιλεγμένα βίντεο που παρουσίαζαν τον μύθο. Τα παιδιά παρακολούθησαν τα βίντεο στο σπίτι, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να γνωρίσουν την ιστορία πριν τη συζήτηση στην τάξη.

2ο Βήμα - Ανάκληση και Λέξεις-Κλειδιά: Μετά την παρακολούθηση των βίντεο, ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν στον τοίχο της e-me πέντε λέξεις που τους έκαναν εντύπωση. Οι λέξεις αυτές χρησιμοποιήθηκαν για να δημιουργήσουμε ένα εντυπωσιακό συννεφόλεξο, το οποίο βοήθησε στην οπτική οργάνωση των βασικών στοιχείων του μύθου.

3ο Βήμα - Ανάγνωση και Κατανόηση: Στην τάξη, διαβάσαμε το σχετικό κείμενο από το βιβλίο με τίτλο Οι μύθοι και η ελιά: Η ελιά δώρο της Αθηνάς. (ΒΜ Γλώσσα Δ΄τάξη, σ. 31) Η προετοιμασία των παιδιών από το σπίτι έκανε την ανάγνωση πιο εύκολη και κατανοητή, καθώς ήταν ήδη εξοικειωμένα με το θέμα.

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κωνσταντίνα (ΠΕ91.01)

Εξερεύνηση Δύο Κειμένων για τις Φυσικές Καταστροφές  με ήρωες παιδιάΗ καινοτόμος μέθοδος της ανεστραμμένης τάξης συνδυάζει τη μάθηση με τη βιωματική ενασχόληση, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές/τριες να εμπλακούν ενεργά στη διδακτική διαδικασία. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα, η δραστηριότητα επικεντρώθηκε στη μελέτη δύο κειμένων με θέμα τη διαχείριση των συνθηκών ακραίων καιρικών φαινομένων από τα μικρά παιδιά

Οι μαθητές/τριες ανέλυσαν δύο κείμενα: α) Το κείμενο από το σχολικό βιβλίο "Ο εξάχρονος ήρωας της Ορλεάνης" (ενότητα 6 "Ιστορίες παιδιών"), το οποίο περιγράφει την ιστορία του Ντεαμόντε Λοβ, που έγινε ήρωας της Νέας Ορλεάνης σώζοντας παιδιά από τον τυφώνα Κατρίνα, β) Το κείμενο "Η εντεκάχρονη ηρωίδα του Δέλτα" της εκπαιδευτικού Μαρίας Λύτου, που παρουσιάζει τη γενναιότητα ενός παιδιού απέναντι σε μια φυσική καταστροφή. Οι μαθητές/τριες προσέγγισαν τα κείμενα σύγχρονα και ασύγχρονα μέσω της ψηφιακής εκπαιδευτικής πλατφόρμας e-me. Στο υλικό της ασύγχρονης εκπαίδευσης, εκτός από τα κείμενα, δόθηκε στους μαθητές/τριες και η οπτικοποίηση του κειμένου "Η εντεκάχρονη ηρωίδα του Δέλτα" που έγινε στην πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης chalkie.ai

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Η μάχη του πορτοκαλιού, 2025Στο πλαίσιο των δράσεων του σχολείου μας για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και συνεργασίας, πραγματοποιήθηκε στην Δ΄ τάξη (σχ. έτος 2024-2025) η δραστηριότητα "Η μάχη του πορτοκαλιού", βασισμένη στον οδηγό Compasito για την εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα. Τη δράση συντόνισαν η ψυχολόγος του σχολείου μας κ. Βασιλική Μάντη και η εκπαιδευτικός της τάξης. Στόχοι ήταν η συνειδητοποίηση και κατανόηση της έννοιας του ομαδικού συναγωνισμού, η απόρριψη των ανταγωνιστών τάσεων και η ενίσχυση μιας περισσότερο ευέλικτης προσέγγισης κατά την αλληλεπίδραση στις ομαδικές δραστηριότητες.

Η δραστηριότητα ξεκίνησε με την εξής απλή, αλλά γεμάτη νοήματα πρόκληση: οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες και τους δόθηκε ένα πορτοκάλι. Το κάθε μέλος της ομάδας είχε έναν διαφορετικό στόχο που έπρεπε να επιτύχει, χρησιμοποιώντας το πορτοκάλι. Η μία ομάδα χρειαζόταν τα φλούδια του πορτοκλιού για να φτιάξει ένα κέικ ενώ η άλλη τον χυμό του. Η δυσκολία ήταν ότι όλοι έπρεπε να βρουν έναν κοινό τρόπο να μοιραστούν το πορτοκάλι, αφού κανένας δεν μπορούσε να το πάρει εξ ολοκλήρου μόνος του.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Ανακαλύπτοντας τις Χριστουγεννιάτικες Κάρτες, 2024Στα πλαίσια της χρήσης της μεθόδου της ανακαλυπτικής μάθησης και της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, οι μαθητές/τριες της Δ΄ Δημοτικού συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή δραστηριότητα βασισμένη στην Ενότητα 8 του βιβλίου της Γλώσσας με θέμα τις χριστουγεννιάτικες κάρτες. Η δραστηριότητα εξελίχθηκε σε ένα πολύπλευρο μάθημα που συνδύασε τη φαντασία, την ιστορία και τη σύνδεση με την παράδοση, ενισχύοντας τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών.

Πριν από τη δραστηριότητα στην τάξη, οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν ένα βίντεο στο πλαίσιο της μεθόδου της ανεστραμμένης τάξης (flipped classroom), το οποίο είχε αναρτήθεί στην ψηφιακή κυψέλη της Δ΄τάξης της πλατφόρμας e-me και παρουσίαζε την ιστορία της πρώτης χριστουγεννιάτικης κάρτας και τη διαδικασία της δημιουργίας της. Μέσα από αυτό, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν πώς ξεκίνησε αυτή η παράδοση και πώς εξελίχθηκε μέσα στον χρόνο. Επιπλέον, παρακολούθησαν μια παρουσίαση με χριστουγεννιάτικες κάρτες από διάφορες δεκαετίες, αναγνωρίζοντας τις αλλαγές στις εικόνες, τα σχέδια και τα μηνύματα που περιείχαν. Στη συνέχεια, κλήθηκαν να φέρουν χριστουγεννιάτικες κάρτες που είχαν λάβει οι ίδιοι ή οι οικογένειές τους σε προηγούμενες δεκαετίες. Οι κάρτες αυτές αποτέλεσαν σημείο εκκίνησης για τη δημιουργία μικρών ιστοριών. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες, μελέτησαν τις εικόνες, τα μηνύματα και τα σχέδια στις κάρτες και εμπνεύστηκαν αφηγήματα που στη συνέχεια ενώθηκαν σε μια κοινή ιστορία. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, ανακάλυψαν τις σχέσεις που συνέδεαν τις ιστορίες τους, με βασικό στοιχείο το πνεύμα των Χριστουγέννων: αγάπη, αλληλεγγύη και σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Μια Γιορτινή Επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Ιωαννίνων, 2024Την Πέμπτη 19/12/2024 στο πλαίσιο της λειτουργίας του ομίλου της Δ΄ τάξης με θέμα την προστασία από τις συνέπειες των φυσικών καταστροφών, οι μαθητές/τριες της Γ΄ και Δ΄ τάξης του σχολείου μας πραγματοποίησαν μια ξεχωριστή εκπαιδευτική επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία. Αυτή η δράση δεν ήταν απλώς ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά μέρος μιας διαρκούς εκπαιδευτικής διαδικασίας που περιλάμβανε προετοιμασία σχετικά με το θέμα, δημιουργικές δραστηριότητες, μουσική και σύνδεση του σχολείου μας με την τοπική κοινότητα. Πριν την επίσκεψη, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη σημασία του έργου των πυροσβεστών μέσα από μια προηγούμενη επίσκεψη εκπροσώπων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και της Πολιτικής Προστασίας στις τάξεις τους. Επιπλέον, ανέλαβαν μια δημιουργική πρωτοβουλία: δημιούργησαν χριστουγεννιάτικες ζωγραφιές ως δώρο για τους πυροσβέστες, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη τους με έναν ιδιαίτερο και συμβολικό τρόπο.

Ενόψει των εορτών,οι μαθητές/τριες τραγούδησαν χριστουγεννιάτικα κάλαντα στους πυροσβέστες, συνοδευόμενοι από τον ήχο του ακορντεόν και τα παραδοσιακά τρίγωνα. Παράλληλα με τη γιορτινή διάθεση, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά το έργο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Παρουσιάστηκαν βίντεο προσομοίωσης έναρξης πυρκαγιάς στο σπίτι, εκπαιδευτικό υλικό για τις δασικές πυρκαγιές και δόθηκαν οδηγίες αντιμετώπισης κατάστασης φωτιάς στο σπίτι. Οι πυροσβέστες παρουσίασαν στα παιδιά τον εξοπλισμό τους, εξήγησαν τη λειτουργία των οχημάτων και έδειξαν πώς αντιμετωπίζονται πραγματικά περιστατικά. Τα παιδιά, έχοντας προετοιμαστεί μέσα από προηγούμενες δράσεις και ερωτήσεις, συμμετείχαν ενεργά, αποκομίζοντας πολύτιμες γνώσεις για την ασφάλεια και την πρόληψη φυσικών καταστροφών.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή