Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Δ' Δημοτικού

Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί, 2025

Στις 6 Ιουνίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί» των Special Olympics Hellas, σε συνεργασία με το 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων. Το πρόγραμμα, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας, έχει ως στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης και του σεβασμού μέσω αθλητικών και εκπαιδευτικών δράσεων που φέρνουν κοντά μαθητές γενικής και ειδικής αγωγής.

Στο πρώτο θεωρητικό μέρος, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν από τον κ. Ανδρέα Κωλέττη, προπονητή των Special Olympics, για τις έννοιες «ΑμεΑ» και «αναπηρία», ενώ έγινε ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία της σωστής ορολογίας – όπως η χρήση του όρου «αναπηρικό αμαξίδιο» αντί για «καροτσάκι». Μέσα από συζήτηση και παρουσίαση, καλλιεργήθηκε η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα. Ακολούθησε το βιωματικό μέρος, όπου μαθητές/τριες της Δ΄ τάξης και παιδιά του Ειδικού Σχολείου συνεργάστηκαν σε παιχνίδια αναγνώρισης εικόνων από Παραολυμπιακά αθλήματα και αγωνίσματα των Special Olympics. Στην αυλή του σχολείου, όλοι μαζί δοκίμασαν το άθλημα bocce – ένα παιχνίδι στόχου, παρόμοιο με το πετόνγκ, που απαιτεί στρατηγική, συνεργασία και ακρίβεια. Στη συνέχεια, τραγούδησαν όλοι μαζί ένα τραγούδι για τη διαφορετικότητα με κινήσεις, στέλνοντας μήνυμα αποδοχής και συνεργασίας. Η δράση ολοκληρώθηκε με την απονομή αναμνηστικών διπλωμάτων και μεταλλίων σε όλους τους συμμετέχοντες, ως αναγνώριση της προσπάθειας και της θετικής στάσης τους.

Το πρόγραμμα «Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί» υλοποιείται σε περισσότερα από 105 σχολεία σε όλη την Ελλάδα, ενισχύοντας την κοινωνική ένταξη και την αποδοχή της διαφορετικότητας μέσα από τον αθλητισμό και τη συνεργασία. Μια μοναδική εμπειρία που μας θυμίζει ότι όλοι είμαστε ΜΑΖΙ!

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Γιάννα Γκουρογιάννη, Ιφιγένεια Χατζηδαβιτίδου, Έλσα Παναγιωτοπούλου, Ελευθερία Λαμπριανίδη

Ολοκλήρωση Προγράμματος Φιλαναγνωσίας: "Στη Σπηλιά του Δράκου, Περιπέτεια στην Καστοριά"Με επιτυχία ολοκληρώθηκε το φετινό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας, το οποίο επικεντρώθηκε στο βιβλίο του Κώστα Στοφόρου «Στη Σπηλιά του Δράκου – Περιπέτεια στην Καστοριά». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025 και ώρα 10:30 π.μ. στην αίθουσα Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος Ζ.Π.Α. Η παρουσίαση των δραστηριοτήτων και των αποτελεσμάτων του προγράμματος αποτέλεσε την κορυφαία στιγμή μιας ολόκληρης σχολικής χρονιάς αφιερωμένης στη λογοτεχνία και τη συνεργασία.

Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης παρουσιάστηκε η θεωρητική θεμελίωση του προγράμματος. Η Χαρούλα Παππά, εκπαιδευτικός του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, ανέπτυξε το μεθοδολογικό πλαίσιο που υποστήριξε την παιδαγωγική αξιοποίηση της λογοτεχνίας. Η προσέγγιση βασίστηκε σε τεκμηριωμένες επιστημονικές μεθόδους και στη διεθνή βιβλιογραφία, προσφέροντας ένα στέρεο θεωρητικό υπόβαθρο για την εφαρμογή καινοτόμων πρακτικών στην εκπαίδευση. Η παρουσίαση αυτή κατέδειξε τη σημασία της συστηματικής προσέγγισης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας και την αξία των σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων στην ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών για την ανάγνωση. Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης επικεντρώθηκε στην πρακτική εφαρμογή του προγράμματος. Παρουσιάστηκε το θεατρικό έργο που συγγράφηκε ειδικά για τους σκοπούς της αξιοποίησης του λογοτεχνικού κειμένου και τη δραματοποίησή του. Αυτή η δημιουργική προσέγγιση επέτρεψε στους μαθητές/τριες να βιώσουν τη λογοτεχνία με έναν διαδραστικό και βιωματικό τρόπο. Επιπλέον, παρουσιάστηκε το τραγούδι της παράστασης, στοιχείο που προσέδωσε μουσική διάσταση στο πρόγραμμα και εμπλούτισε την καλλιτεχνική εμπειρία των συμμετεχόντων. Ο μουσικός του σχολείου μας Χρυσοβαλάντης Καζαντζής συνόδευσε με το βιολί του τις φωνές των μικρών μαθητών.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία της φιλαναγνωσίας ως εργαλείου ανάπτυξης και μάθησης. Το πρόγραμμα τόνισε τη σπουδαιότητα της συμπερίληψης και της αποδοχής του διαφορετικού, αξίες που αποτελούν τον πυρήνα της σύγχρονης εκπαιδευτικής φιλοσοφίας. Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα του προγράμματος ήταν η επιτυχημένη συνεργασία των μαθητών/τριών από τα δύο σχολεία. Αυτή η συνεργασία όχι μόνο εμπλούτισε την εκπαιδευτική εμπειρία, αλλά και ανέδειξε τη δυναμική της συλλογικής δημιουργίας και της αλληλεγγύης μεταξύ των νέων.

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ,  Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)
Υποστήριξη: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης, Τσίκα Ελένη, Φαϊτά Έφη, Λισγάρα Κων/να, Νικολού Αγγελική
Γενική επιμέλεια: Βέργου Βασιλική (Διευθύντρια του Σχολείου μας), Χήτας Γεώργιος (Διευθυντής 4ου Ειδικού Δ.Σ.)

«Για τα παιδιά, γινόμαστε ασπίδα»Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα υγείας στη χώρα μας, καθώς η Ελλάδα εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη. Γι’ αυτό τον λόγο, η Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τροφή για Δράση» στοχεύει στην υιοθέτηση από τα παιδιά επιθυμητών πρακτικών υγιεινής διατροφής και σωματικής δραστηριότητας. Στο σχολείο μας και συγκεκριμένα στη Δ΄ τάξη (σχ. έτος 2024-2025), έχουμε αγκαλιάσει αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία και εφαρμόζουμε καθημερινά δύο ξεχωριστές δραστηριότητες που κάνουν το μάθημά μας πιο υγιεινό και διασκεδαστικό.

Η πρώτη μας υγιεινή συνήθεια είναι τα διαλείμματα νερού κάθε 20 λεπτά. Σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα, η αυξημένη κατανάλωση ροφημάτων και χυμών με ζάχαρη και η ταυτόχρονη μειωμένη κατανάλωση νερού συνδέεται με τον κίνδυνο εμφάνισης παιδικής παχυσαρκίας. Για αυτό, στην τάξη μας έχουμε θεσπίσει μια πολύ ωραία συνήθεια: κάθε 20 λεπτά κάνουμε διάλειμμα νερού! Όλα τα παιδιά φέρνουν το δικό τους παγούρι με νερό και όταν ακούμε το «σήμα του νερού», το οποίο δίνει ο «βοηθός» της τάξης, σταματάμε όλοι μαζί και πίνουμε μερικές γουλιές. Αυτή η απλή κίνηση μας βοηθά να μένουμε ενυδατωμένοι, να βελτιώνουμε τη συγκέντρωσή μας στο μάθημα, να δημιουργούμε μια υγιεινή συνήθεια που θα μας ακολουθήσει για όλη μας τη ζωή και να μειώνουμε την επιθυμία για γλυκά ποτά. Τα παιδιά έχουν ενθουσιαστεί με αυτή τη δραστηριότητα και πολλές φορές μας θυμίζουν πότε είναι ώρα για το «διάλειμμα νερού».

Η δεύτερη μας δραστηριότητα είναι το «ζάρι της κίνησης» στα μαθήματα. Τα μειωμένα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας και ο παρατεταμένος χρόνος καθίσματος σχετίζονται επίσης με την παιδική παχυσαρκία. Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα με έναν διασκεδαστικό τρόπο, χρησιμοποιούμε το ειδικό ζάρι των εργαλειοθηκών της Εθνικής Δράσης. Το χρησιμοποιούμε κυρίως στα μαθήματα της Γλώσσας και της Ιστορίας: παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων, ρίχνουμε το ζάρι της κίνησης και στη συνέχεια όλοι μαζί κάνουμε τη σωματική άσκηση που μας υποδεικνύει, όπως jumping jacks, καθίσματα ή άλλες ασκήσεις. Έτσι, συνδυάζουμε τη μάθηση με την κίνηση και μετατρέπουμε το μάθημα σε μια ευχάριστη εμπειρία.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Άσκηση Πυρασφάλειας στον Όμιλο, 2025Την Παρασκευή 23 Μαΐου 2025 πραγματοποιήθηκε στον Όμιλο της Δ΄ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) μια πολύ σημαντική εκπαιδευτική δραστηριότητα - μια άσκηση πυρασφάλειας. Η άσκηση αυτή αποτελεί μια προγραμματισμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα που στοχεύει στην εξοικείωση των παιδιών με τις διαδικασίες εκκένωσης και τα μέτρα ασφαλείας. Μέσα από την εξομοίωση μιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης, τα παιδιά μαθαίνουν να αντιδρούν γρήγορα, ήρεμα και ασφαλώς. 

Η άσκηση προετοιμάστηκε προσεκτικά, με τον εντοπισμό και την υπόδειξη των ασφαλέστερων διαδρομών εκκένωσης, την ενημέρωση των παιδιών για τον σκοπό και τη διαδικασία, καθώς και την προετοιμασία των απαραίτητων υλικών, όπως σφυρίχτρα, χρονόμετρο και κατάλογος με τα ονόματα των μαθητών/τριών της τάξης. Η διαδικασία εκκένωσης εκτυλίχθηκε με τον εξής τρόπο: δόθηκε το ηχητικό σήμα του συναγερμού με σφυρίχτρα, τα παιδιά σταμάτησαν αμέσως τις δραστηριότητές τους, ακολούθησαν οργανωμένα και με τάξη την προκαθορισμένη διαδρομή, συγκεντρώθηκαν σε ασφαλές σημείο στην αυλή και έγινε έλεγχος παρουσίας για τη διασφάλιση ότι όλα τα παιδιά ήταν ασφαλή.

Η άσκηση ήταν απολύτως επιτυχημένη. Ο χρόνος εκκένωσης ήταν μόλις 2 λεπτά και 33 δευτερόλεπτα, όλα τα παιδιά συμμετείχαν με υπευθυνότητα και σοβαρότητα, τηρήθηκαν οι κανόνες, ενώ διατηρήθηκε η τάξη και η ηρεμία καθ’ όλη τη διάρκεια. Τα μαθησιακά αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά, καθώς τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία των διαδικασιών ασφαλείας, εξοικειώθηκαν με τις διαδρομές εκκένωσης, έμαθαν να διατηρούν την ψυχραιμία τους σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, κατανόησαν τη σημασία της συνεργασίας και της τάξης και ανέπτυξαν αντανακλαστικά ασφαλείας που μπορούν να τους φανούν χρήσιμα σε πολλές περιστάσεις. Κατά τη διάρκεια της άσκησης, τα παιδιά εφάρμοσαν βασικούς κανόνες, όπως η διατήρηση της ηρεμίας και η αποφυγή πανικού, η πιστή ακολουθία των οδηγιών της εκπαιδευτικού, η αλληλοβοήθεια και η φροντίδα για τους συμμαθητές, καθώς και η παραμονή στο σημείο συγκέντρωσης μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Ανεστραμμένη τάξη: «Φρουτοπία» του Ευγένιου ΤριβιζάΣτο πλαίσιο του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄τάξης του σχολείου μας μελέτησαν εξ’ αποστάσεως την παρουσίαση που αναρτήθηκε στην πλατφόρμα e-me σχετικά με το βιβλίο-κόμικ του Ευγένιου Τριβιζά «Φρουτοπία». Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε δυάδες και τριάδες, επέλεξαν τους συνεργάτες τους και μέσα από το περιβάλλον της πλατφόρμας συνεργάστηκαν διαλέγοντας να παρουσιάσουν μία από τις εργασίες που τους προτάθηκαν.

Οι ομάδες ετοίμασαν και παρουσίασαν στην τάξη πρωτότυπα κείμενα, βασισμένα στη φόρμα ενός δελτίου ειδήσεων ή δελτίου καιρού, αλλά και ευρηματικές παρουσιάσεις των ηρώων του βιβλίου. Κάθε ομάδα έδωσε τον δικό της «χρώμα» στα ρεπορτάζ και τα δελτία, με ζωντανές αφηγήσεις και υπέροχες οπτικοποιήσεις των κειμένων από τους ίδιους τους μαθητές.

Το αποκορύφωμα της εμπειρίας ήταν η δραματοποίηση των ιστοριών: οι μαθητές ερμήνευσαν ζωντανά τους χαρακτήρες του κόμικ, αναλόγως ρόλων (δημοσιογράφων, μετεωρολόγων, ηρώων της Φρουτοπίας). Η ενέργεια και η φαντασία των παιδιών κατέστησαν το μάθημα όχι απλώς διδακτικό, αλλά και διασκεδαστικό και αξέχαστο! Μέσα από τη διαδραστική αυτή εμπειρία ενισχύθηκε η κριτική σκέψη, η συνεργασία και η δημιουργικότητα – στοιχεία που αναδεικνύουν την αξία της ανεστραμμένης μάθησης στο σύγχρονο σχολείο.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή