Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Δ' Δημοτικού

Ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούνΟι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης συμμετείχαν σε μια διαδραστική και πολυδιάστατη δραστηριότητα στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος με θέμα τα απειλούμενα ζώα της Ελλάδας, όπως η χελώνα καρέτα-καρέτα, η καφέ αρκούδα, η φώκια μονάχους-μονάχους και το χρυσό τσακάλι. Μέσα από την τεχνική των 6 Καπέλων Σκέψης του Edward de Bono, οι μαθητές ανέπτυξαν και παρουσίασαν τις απόψεις τους για την προστασία αυτών των ζώων και τη σημασία της διατήρησης της βιοποικιλότητας, παρουσιάζοντας λύσεις για την προστασία αυτών των ειδών. Κάθε ομάδα φόρεσε (συμβολικά, με χρωματισμένα καπέλα και καρτελάκια) ένα από τα έξι καπέλα σκέψης και εργάστηκε με διαφορετική προσέγγιση:

  • Λευκό καπέλο: Παρουσίασαν αντικειμενικά δεδομένα και πληροφορίες για τα ζώα ύπο εξαφάνιση και κυρίως στη χώρα μας.
  • Κόκκινο καπέλο: Ανέφεραν τα συναισθήματά τους για την προστασία των ζώων μέσω δημιουργίας αφισών.
  • Μαύρο καπέλο: Εξέτασαν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ζώα, αναλύοντας τα εμπόδια για την επιβίωσή τους.
  • Κίτρινο καπέλο: Προτάθηκαν λύσεις και θετικές δράσεις για την προστασία τους.
  • Πράσινο καπέλο: Δημιούργησαν καινοτόμες ιδέες και εκπαιδευτικά παιχνίδια για την ευαισθητοποίηση.
  • Μπλε καπέλο: Οργάνωση της παρουσίασης και συντονισμό των δραστηριοτήτων, η οποία έγινε από την εκπαιδευτικό της τάξης.

Στο τέλος, οι μαθητές/τριες δημιούργησαν αναρτήσεις στο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος με QR κωδικούς που περιλάμβαναν σημαντικές πληροφορίες και προτάσεις για την προστασία των ζώων, καθώς και τροφικές αλυσίδες ζώων χρησιμοποιώντας lego, συνειδητοποιώντας ότι η εξαφάνιση ενός ζώου επηρεάζει σημαντικά την επιβίωση των υπολοίπων μέσα στο οικοσύστημα. Η δραστηριότητα ενίσχυσε την περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών και τους κινητοποίησε να δράσουν για την προστασία των απειλούμενων ειδών.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Διαδρομές της γύρης, ταξίδια των σπόρωνΟι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δημιουργικές δραστηριότητες στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος «Διαδρομές της γύρης, ταξίδια των σπόρων. Ο πολλαπλασιασμός των φυτών». Μέσω βιωματικών προσεγγίσεων, οι μαθητές έμαθαν για τον κύκλο ζωής των φυτών και τη διαδικασία της επικονίασης. Συγκεκριμένα, στην πρώτη δραστηριότητα, δημιούργησαν αφίσες με αναδυόμενες εικόνες που απεικόνιζαν τη βλάστηση φυτών και φρούτων. Στη συνέχεια, συμμετείχαν στη δημιουργία podcast για την ιστορία ενός σπόρου στο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος, κατασκεύασαν λωτούς με Lego, ενώ παρατήρησαν αληθινά λουλούδια και δημιούργησαν φυτολόγια. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με μια δραματοποίηση της επικονίασης, όπου οι μαθητές αναπαράστησαν τον ρόλο των μελισσών και των λουλουδιών.

Με την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων, οι διδακτικοί στόχοι του μαθήματος εκπληρώθηκαν στο έπακρο, καθώς οι μαθητές/τριες κατανόησαν πλήρως τις διαδικασίες του πολλαπλασιασμού των φυτών και της επικονίασης, ενώ ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας, κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας μέσα από βιωματικές και διαδραστικές δραστηριότητες.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Η μέλισσα, ένα ασπόνδυλο ζώοΟι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο του προγράμματος «Οικολογικά σχολεία», με στόχο την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και την προώθηση της ενεργού πολιτειότητας. Μέσα από το μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι μαθητές/τριες μελέτησαν τη ζωή των μελισσών και τον ρόλο τους στο οικοσύστημα, εστιάζοντας στη διαδικασία της επικονίασης και στην αξία των μελισσών για τη βιοποικιλότητα και την παραγωγή τροφίμων.

Οι δραστηριότητες είχαν ως στόχο οι μαθητές/τριες:

  • να αναγνωρίσουν τα μέρη του σώματος της μέλισσας και τη λειτουργία τους,
  • να κατανοήσουν την οργάνωση της κυψέλης και το ρόλο της κάθε μέλισσας,
  • να κατανοήσουν το ρόλο της προβοσκίδας, των ποδιών και του κεντριού της μέλισσας.

Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν αφίσες με τα μέρη του σώματος της μέλισσας, συμμετείχαν σε δραματοποίηση υποδυόμενοι τα λουλούδια, τις μέλισσες και τον άνθρωπο-απειλή για τη μελισσούλα και κατασκεύασαν κυψέλες με βάση πραγματική κηρήθρα. Χρησιμοποίησαν ψηφιακά εργαλεία όπως το Φωτόδεντρο και το Wordwall, καθώς και το Crosswordlabs, για να δημιουργήσουν οι ιδιοι μαθητές συνεργατικά σταυρόλεξο με τους βασικούς όρους τους μαθήματος, το οποίο μετέπειτα ανάρτησαν στο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος, για να λυθεί από τους υπόλοιπους μαθητές. Οι μαθητές/τριες ενθουσιάστηκαν με το μάθημα, καθώς η βιωματική και παιγνιώδης προσέγγιση, που συνδύασε τη μάθηση με διασκεδαστικές δραστηριότητες, δημιούργησε το κατάλληλο περιβάλλον για τα καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Απορρίμματα: υπάρχουν λύσεις!Οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο του προγράμματος «Οικολογικά σχολεία», με σκοπό να ενισχύσουν την περιβαλλοντική τους συνείδηση και να προάγουν την ενεργό συμμετοχή τους στην προστασία του πλανήτη. Στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι μαθητές/τριες επικεντρώθηκαν στην ανακύκλωση, με στόχο να κατανοήσουν τη διαδικασία της και την αξία της στην καθημερινότητά μας. Μέσα από δημιουργικές και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές δημιούργησαν αφίσες για την ανακύκλωση, κατασκεύασαν τσάντες από παλιά μπλουζάκια και συμμετείχαν σε δραματοποίηση ρόλων, αναλαμβάνοντας το ρόλο δημοσιογράφων και περιβαλλοντολόγων σε συνέντευξη για την ανακύκλωση, ανακαλύπτοντας έτσι τον σημαντικό ρόλο της ανακύκλωσης στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε και με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων, ενισχύοντας την ενεργό συμμετοχή και τη συνεργασία. Οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες για να δημιουργήσουν σταυρόλεξο, τα οποία ανάρτησαν στο ψηφιακό μας τοίχο Padlet Αγαπώ να Μελετάω στη Μελέτη Περιβάλλοντος, εμβαθύνοντας έτσι τη γνώση τους στις βασικές έννοιες της ανακύκλωσης. Τέλος, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν με τον τρόπο που προσεγγίστηκε το μάθημα, καθώς η βιωματική και διαδραστική προσέγγιση του θέματος της ανακύκλωσης τους κίνησε το ενδιαφέρον και τους βοήθησε να κατανοήσουν τη σημασία της με έναν πιο διασκεδαστικό και ελκυστικό τρόπο.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Διασχίζουμε λογοτεχνικές γέφυρες ζωντανεύοντας ένα βιβλίο...Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη... Και έτσι άρχισε η ιστορία μας...

Η Δ' τάξη του Σχολείου μας, σε συνεργασία με τους μαθητές, τις μαθήτριες και την εκπαιδευτικό κ. Χαρούλα Παππά του 4ου τμήματος του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, συμμετέχει σε ένα ξεχωριστό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας, έχοντας ως βάση το βιβλίο «Η σπηλιά του δράκου. Περιπέτεια στην Καστοριά» του Κώστα Στοφόρου. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα ανάγνωσης, αλλά μια πολύπλευρη και διαθεματική προσέγγιση, που στοχεύει στη συμπερίληψη, την ενσυναίσθηση και την ανάπτυξη της σχέσης των παιδιών με τον κόσμο των βιβλίων.

Ακολουθώντας μια ολιστική προσέγγιση, οι μαθητές/τριες και των δύο σχολείων συμμετέχουν ενεργά στην παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου μέσα από θεατρικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Η ιστορία ζωντανεύει με τη χρήση αντικειμένων που συνδέονται με την αφήγηση: ο δράκος ξεπηδά από ένα κουτί, τα αντικείμενα ενός λιμναίου οικισμού εμφανίζονται μαγικά, προσδίδοντας μια πολυαισθητηριακή διάσταση στη μάθηση. Μέσα από τις μέχρι τώρα πραγματοποιημένες συναντήσεις, τα παιδιά των δύο τάξεων γνωρίστηκαν και αλληλεπίδρασαν μέσα από παιχνίδια γνωριμίας και θεατρικές δραστηριότητες. Η συνεργασία αυτή λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ παιδιών με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ. Η συμπερίληψη δεν είναι απλώς μια θεωρητική έννοια, αλλά μια ζωντανή εμπειρία, όπου τα παιδιά συνυπάρχουν, αλληλεπιδρούν και συνδημιουργούν. Μέσα από καλλιτεχνικές και θεατρικές δράσεις, ενισχύεται η ενσυναίσθηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ισότιμη συμμετοχή όλων.

Η ανάγνωση του βιλίου βασίζεται στην εμπλοκή όλων των αισθήσεων, δίνοντας έμφαση στη θεατρικότητα, τη δημιουργική αλληλεπίδραση και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών. Οι μαθητές/τριες εξερεύνησαν βασικές έννοιες του κόσμου των βιβλίων (συγγραφέας, πλοκή, εικονογράφηση), σύγκριναν παλιές και νέες εκδόσεις και άρχισαν να ανακαλύπτουν την Καστοριά ως τόπο της ιστορίας – από τη γεωγραφία και την ιστορία μέχρι τα προϊόντα και τις παραδόσεις της πόλης.

Σήμερα, οι μαθητές μας ανέλαβαν να διαβάσουν διαδοχικά κεφάλαια από το βιβλίο στην τάξη και στην επόμενη συνάντησή μας να τα παρουσιάσουν με τον δικό τους τρόπο. Αυτή η δράση ενθαρρύνει την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της αυτοέκφρασης, ενισχύοντας τον ουσιαστικό διάλογο με τη λογοτεχνία. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλά μια εκπαιδευτική δραστηριότητα, αλλά μια εμπειρία που γεφυρώνει τον κόσμο της γνώσης με τον κόσμο των συναισθημάτων. Και αυτή είναι η πραγματική δύναμη των βιβλίων!

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κων/να (ΠΕ 91.01), Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)

Κύλιση στην Αρχή