Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Δ' Δημοτικού

Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού 2025 – Μια κοινή γιορτή αποδοχής και δημιουργικότηταςΜε αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού (2 Απριλίου), η Δ’ τάξη, σε συνεργασία με το 4ο τμήμα του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, γιόρτασε με έναν ιδιαίτερο και ουσιαστικό τρόπο τη διαφορετικότητα. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας που ενώνει τα δύο τμήματα και ενίσχυσε περαιτέρω τη συνεργασία και την ενσυναίσθηση ανάμεσα στα παιδιά.

Στην πρώτη συνάντηση, τα δύο τμήματα παρακολούθησαν μαζί ένα βίντεο σχετικό με τον αυτισμό και έπειτα δημιούργησαν ένα συνεργατικό κολάζ με την έμπνευση από τα LEGO. Το κάθε παιδί πρόσθεσε το δικό του «τουβλάκι» στο έργο, με την ιδέα ότι όλοι είμαστε πολύτιμα κομμάτια ενός όμορφου, πολύχρωμου συνόλου. Στη δεύτερη συνάντηση, οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης συμμετείχαν σε βιωματική δραστηριότητα με την καθοδήγηση της θεατρολόγου του σχολείου μας, κας Κωνσταντίνας Λισγάρα. Μέσα από ένα τροποποιημένο παιχνίδι μουσικών καρεκλών, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με καταστάσεις που συχνά βιώνουν άτομα στο φάσμα του αυτισμού – όπως η υπερευαισθησία στους ήχους, η δυσκολία στην επικοινωνία, η ανάγκη για προσωπικό χώρο ή επαφή. Κάθε φορά που σταματούσε η μουσική, το παιδί που καθόταν στην καρέκλα καλούνταν να εκφράσει, μέσα από παγωμένη εικόνα ή παντομίμα, μια τέτοια εμπειρία.

Μέσα από αυτές τις δράσεις, οι μαθητές/τριες όχι μόνο ενημερώθηκαν για τον αυτισμό, αλλά κυρίως κατανόησαν βαθύτερα τις ανάγκες των συμμαθητών τους και εξέφρασαν με ευαισθησία το μήνυμα: όλοι είμαστε διαφορετικοί, όλοι είμαστε ίσοι, όλοι χωράμε στην ίδια εικόνα.

Συνεργαζόμενοι εκπ/κοί: Ελισάβετ Παναγιωτοπούλου,Χαρούλα Παππά, Ελευθερία Λαμπριανίδη, Κων/να Λισγάρα

Χωροχρονική πλαισίωση της ιστορίας «Η σπηλιά του δράκου»Στο πλαίσιο των δράσεων φιλαναγνωσίας του Σχολείου μας, η Δ’ τάξη έχει την ευκαιρία να συμμετάσχει σε μια ξεχωριστή συνεργασία με το Δ’ τμήμα του 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων, με αφορμή το παιδικό βιβλίο του Κώστα Στοφόρου «Η Σπηλιά του Δράκου». Η κοινή αυτή δράση, ο οποία βασίζεται στην ετήσια συνεργασία των δύο σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025, έχει ως βασικό σκοπό να καλλιεργηθεί το πνεύμα αποδοχής, συνεργασίας και φιλίας μεταξύ των παιδιών, μέσα από την απόλαυση της ανάγνωσης και τη δημιουργική έκφραση.

Το βιβλίο αποτέλεσε το όχημα για να ταξιδέψουν οι μαθητές/τριες στον χώρο και τον χρόνο. Μέσα από το κείμενο, γνώρισαν τον μυθικό και ταυτόχρονα ιστορικό κόσμο της Καστοριάς, της νεολιθικής ζωής στο Δισπηλιό και της Σπηλιάς του Δράκου. Η πλοκή του βιβλίου, με στοιχεία περιπέτειας και φαντασίας, αποτέλεσε αφορμή για συζητήσεις, ερωτήματα και αναζητήσεις. Με αφορμή τα κεφάλαια «Το Αρχοντικό της Καστοριάς», «Ο Άνθος της Λίμνης» και «Περίπατος στη Λίμνη», οι μαθητές/τριες αναζήτησαν απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Πού διαδραματίζεται η ιστορία;
  • Πώς υποδεικνύεται ο χρόνος;
  • Πώς επηρεάζει η πλαισίωση τη δράση, τους χαρακτήρες και το θέμα;
  • Διαθέτει η ιστορία διαχρονική αξία και καθολική σημασία;

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τα παιδιά εντόπισαν τα στοιχεία της αφήγησης που παραπέμπουν στην πόλη της Καστοριάς, τη λίμνη της και το ιστορικό πλαίσιο της πλοκής. Αναγνώρισαν τη μοναδική ατμόσφαιρα που δημιουργεί το φυσικό και πολιτιστικό τοπίο και πώς αυτό επηρεάζει τις συμπεριφορές και τις σχέσεις των ηρώων. Επιπλέον, επισκέφθηκαν ψηφιακά τον νεολιθικό οικισμό στο Δισπηλιό, είδαν φωτογραφίες από τη Σπηλιά του Δράκου και κατανόησαν τη σημασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία. Στο τέλος της συζήτησης, οι μαθητές αποτύπωσαν εικαστικά την πόλη της Καστοριάς, τη λίμνη και το μυθικό δράκο της Σπηλιάς. Οι ζωγραφιές τους αποδεικνύουν όχι μόνο την κατανόηση του περιεχομένου αλλά και τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία μεταξύ των δύο τάξεων.

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κων/να (ΠΕ 91.01), Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)

Έσο Έτοιμος για Σένα και τους Γύρω σου, 2025Οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή δράση με επίκεντρο την Πολιτική Προστασία, στο πλαίσιο του Ομίλου «Μικροί πολίτες έτοιμοι για όλα: Προστασία από Φυσικές Καταστροφές». Η δράση βασίστηκε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Έσο Έτοιμος για Σένα και τους Γύρω σου» της παγκόσμιας εθελοντικής ομάδας νέων του Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού (υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς). Πρόκειται για ένα βιωματικό Μεγάλο Παιχνίδι με σταθμούς, σχεδιασμένο για να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν με τρόπο δημιουργικό και ψυχαγωγικό τι σημαίνει να είναι κανείς προετοιμασμένος σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και πώς μπορεί να συμβάλει στην ασφάλεια και την προστασία του κοινωνικού συνόλου. Το παιχνίδι εισήγαγε τους μαθητές στην έννοια της Πολιτικής Προστασίας και της ετοιμότητας, ενίσχυσε τη συνεργασία και τη διατήρηση της ψυχραιμίας και καλλιέργησε το αίσθημα κοινωνικής ευθύνης.

Το παιχνίδι ξεκίνησε με την ανάγνωση σελίδων από το ημερολόγιο του “Καπετάνιου Πολυταξιδευτή”. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες χρωματιστές, μπήκαν σε ρόλο ναύτη και ανέλαβαν διασκεδαστικές αποστολές όπως το «Νησί», «Στο καράβι», «Παράξενος χορός» με στόχο πάντα να μάθουν να συνεργάζονται μέσα από τη διασκέδαση. Οι ομάδες περιήγήθηκαν κυκλικά σε 5 σταθμούς-χώρους ενός φανταστικού “καραβιού”, όπου έπρεπε να συλλέξουν σωστά αντικείμενα για ένα σακίδιο έκτακτης ανάγκης με βάση λίστα (ή γρίφους). Το σακίδιο βασίζεται σε πραγματικές οδηγίες έκτακτης ανάγκης της FEMA (Federal Emergency Management Agency).

Η δράση ολοκληρώθηκε με πολλά χαμόγελα, πολύτιμες εμπειρίες και κυρίως με το αίσθημα της αυτοπεποίθησης ότι μπορούμε να είμαστε έτοιμοι – όχι μόνο για εμάς, αλλά και για τους γύρω μας. Τα παιδιά έμαθαν, έπαιξαν, συνεργάστηκαν και απέδειξαν ότι ακόμα και μέσα από το παιχνίδι μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες ζωής και υπευθυνότητας. Γιατί τελικά, η ετοιμότητα δεν είναι φόβος – είναι γνώση, προετοιμασία και φροντίδα. Και αυτά τα παιδιά, είναι ήδη ένα βήμα πιο κοντά στο να γίνουν ενεργοί, συνειδητοποιημένοι πολίτες του αύριο.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στη Δ΄τάξη, 2025Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου), στην Δ' τάξη στήσαμε μια ξεχωριστή γιορτή για να τιμήσουμε αυτό που τόσο αγαπάμε: το παιδικό βιβλίο! Φέραμε όλοι μαζί το αγαπημένο μας βιβλίο και ξεκινήσαμε ένα ταξίδι φαντασίας, δημιουργικότητας και παιχνιδιού.

Ξεκινήσαμε με ένα θεατρικό παιχνίδι! Περπατήσαμε στον χώρο κρατώντας τα βιβλία μας, χαιρετώντας τους συμμαθητές μας όπως οι ήρωες των βιβλίων μας. Στη συνέχεια, ανοίξαμε τυχαία τα βιβλία και διαλέξαμε δύο λέξεις. Όταν συναντούσαμε έναν συμμαθητή, του τις λέγαμε κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο – δυνατά, σαν μυστικό, σαν ρομπότ ή με φωνή παραμυθένια! Μετά παρατηρήσαμε το εξώφυλλο του βιβλίου μας και διαλέξαμε μια εικόνα ή λέξη που μας ενέπνεε. Την παρουσιάσαμε με παντομίμα ή παγωμένη εικόνα. Στις παγωμένες εικόνες παίξαμε με την τεχνική της εσωτερικής φωνής, ζωντανεύοντας πρόσωπα και αντικείμενα. Τους δώσαμε φωνή, σκέψη και συναισθήματα. Σε άλλες εικόνες, δώσαμε τίτλο ή δημιουργήσαμε τη δική μας λεζάντα. Και επειδή η φαντασία δεν έχει όρια…Το βιβλίο μας μεταμορφώθηκε! Φανταστήκαμε πως δεν ήταν πια ένα απλό βιβλίο, αλλά κάτι τελείως διαφορετικό: ένα αντικείμενο, ένα πλάσμα, ένας άνθρωπος! Άλλοι το είδαν σαν καπέλο, σαν τηλεσκόπιο, σαν φίλο, σαν πλοίο που τους ταξιδεύει σε φανταστικούς κόσμους. Το περιγράψαμε, του δώσαμε όνομα, φωνή και χαρακτήρα!  Στο τέλος ενώσαμε τα βιβλία μας και φτιάξαμε ένα μεγάλο, συνεργατικό γλυπτό. Το κοιτάξαμε από κάθε πλευρά και αναρωτηθήκαμε: με τι μοιάζει αυτό που δημιουργήσαμε όλοι μαζί;

Στη συνέχεια, διαβάσαμε το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου και δημιουργήσαμε πανέμορφα ποιήματα, χρησιμοποιώντας τα αρχικά γράμματα από τον τίτλο «Η γλώσσα των εικόνων». Τέλος, γράψαμε για τα αγαπημένα μας βιβλία, τους ήρωές τους, τις εικόνες που αγαπήσαμε και τα βιβλία που διαβάζουμε αυτό τον καιρό. Γιατί ένα βιβλίο δεν είναι μόνο για διάβασμα. Είναι λέξεις, εικόνες, παιχνίδι, φαντασία, τέχνη και συναίσθημα. Κι εμείς τα ζήσαμε όλα μαζί – με χαρά, δημιουργικότητα και ανοιχτή καρδιά!

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Διεθνής Ημέρα Ευτυχίας στην Δ΄τάξη, 2025Την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025, η Δ' τάξη γέμισε χαμόγελα, παιχνίδια και όμορφες στιγμές, καθώς γιορτάσαμε τη Διεθνή Ημέρα Ευτυχίας! Ήταν μια μέρα γεμάτη χαρά και αισιοδοξία, που μας υπενθύμισε πόσο σημαντικό είναι να εκτιμάμε τα μικρά και μεγάλα πράγματα στη ζωή μας. Μια από τις πιο ξεχωριστές δραστηριότητες ήταν το παιχνίδι "DJ SAM", εμπνευσμένο από το πρόγραμμα της ActionAid «Αλφαβητάρι των Οικονομικών». Γράψαμε στα πέντε δάχτυλά μας τα αρχικά DJSAM, τα οποία αντιπροσώπευαν λέξεις που μας κάνουν ευτυχισμένους:

  • D - Dream: Τα όνειρά μας που μας δίνουν ελπίδα και στόχους.
  • J - Joke: Μια αστεία ιστορία που θα ήθελα να διηγηθώ
  • S - Smile: Το χαμόγελο που φωτίζει τις μέρες μας ή Sad: τι με γεμίζει θλίψη και θα ήθελα να το ξεπεράσω
  • A - Achievement: Η ικανοποίηση από την προσπάθεια και την επιτυχία. Κάτι που έχω καταφέρει...
  • M - Memory: Μια ευχάριστη ανάμνηση

Στο παιχνίδι συναντήσαμε έναν από τους συμμαθητές μας και μέσα από την επιλογή ενός δαχτύλου-γράμματος ανταλλάξαμε τα όνειρά μας, τις αναμνήσεις μας, τις στιγμές χαράς μας. Μετά το παιχνίδι, προχωρήσαμε στη δημιουργία της "Γιρλάντας της Ευτυχίας". Σε κάθε σημαιάκι της, ο καθένας από εμάς έγραψε τι σημαίνει για εκείνον ευτυχία. Οι απαντήσεις μας ήταν γεμάτες συναίσθημα: άλλοι μίλησαν για την οικογένεια και τους φίλους, κάποιοι για τα όνειρα και τους στόχους τους, ενώ δεν έλειψαν και εκείνοι που βρήκαν την ευτυχία στις μικρές, καθημερινές στιγμές.

Η ημέρα αυτή μας έμαθε ότι η ευτυχία δεν είναι κάτι μεγάλο και απρόσιτο, αλλά κρύβεται στις μικρές στιγμές που ζούμε καθημερινά. Είναι το χαμόγελο, η αγάπη, τα όνειρα και οι επιτυχίες μας. Ας προσπαθούμε να βρίσκουμε την ευτυχία σε κάθε μέρα και να χαμογελάμε ακόμα και στις δυσκολίες! 😊 Σας ευχόμαστε πολλές στιγμές ευτυχίας και χαράς!

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή