Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Ε' Δημοτικού

Πασχαλινές δημιουργίες από την Ε’ και ΣΤ’ τάξη, 2025

Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, στο πλαίσιο της βιωματικής και ολιστικής προσέγγισης της μάθησης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ και Στ’ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν σε ένα πασχαλινό εργαστήρι, το οποίο συνδύαζε τη δημιουργικότητα με την παράδοση, την έκφραση με τη συνεργασία και τη γιορτινή ατμόσφαιρα με την εκπαιδευτική αξία. Μέσα από τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν βασικές αξίες που σχετίζονται με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Κατά την παρασκευή των παραδοσιακών πασχαλινών κουλουριών, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας και υπευθυνότητας, ήρθαν σε επαφή με υγιεινές διατροφικές συνήθειες και γνώρισαν στοιχεία του πολιτισμού και της τοπικής μας κληρονομιάς. Παράλληλα, καλλιέργησαν δεξιότητες ζωής που προάγουν την ευεξία και τη διατροφική παιδεία, συμβάλλοντας στην προώθηση της καλής υγείας και ευημερίας (Στόχος 3) και της ποιοτικής εκπαίδευσης (Στόχος 4). Οι πασχαλινές κατασκευές ενίσχυσαν τη φαντασία και την αισθητική καλλιέργεια των παιδιών, ενθαρρύνοντας παράλληλα την επαναχρησιμοποίηση και τη χρήση απλών, φυσικών υλικών. Η προσέγγιση αυτή ενισχύει την περιβαλλοντική συνείδηση και προάγει την υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή (Στόχος 12), αναδεικνύοντας τη δυνατότητα δημιουργικής έκφρασης με σεβασμό στο περιβάλλον. Το πασχαλινό κυνήγι θησαυρού, οργανωμένο με βάση τα αυγά που τα ίδια τα παιδιά είχαν διακοσμήσει, αποτέλεσε μια δραστηριότητα που συνδύασε τη σωματική δραστηριότητα με τη στρατηγική σκέψη, την ομαδική συνεργασία και την παρατηρητικότητα. Παράλληλα, ενίσχυσε τη χαρά της συμμετοχής και την κοινωνική συνοχή, στοιχεία απαραίτητα για την προώθηση μιας παιδαγωγικής κουλτούρας βασισμένης στη συνεργασία και στη συμπερίληψη (Στόχος 10: Μείωση των ανισοτήτων, Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους). Οι παραπάνω δραστηριότητες, πέρα από τον γιορτινό και διασκεδαστικό χαρακτήρα τους, αποτέλεσαν αφορμή για διαθεματική προσέγγιση και συζήτηση γύρω από τις έννοιες της βιωσιμότητας, της παράδοσης, της δημιουργικότητας και της ενεργού συμμετοχής.

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (Ε' τάξη), Χειλάς Αθανάσιος (ΣΤ' τάξη)

3η τηλεδιάσκεψη Myth2space, Ε' τάξη

Την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025 πραγματοποιήθηκε η τρίτη τηλεδιάσκεψη του Διεθνούς Δικτύου "Από τη Μυθολογία στο Διάστημα - Myth2space" με το συνεργαζόμενο σχολείο 10ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης του Σχολείου μας παρουσίασαν τις δημιουργικές δράσεις που υλοποίησαν στο πλαίσιο της τρίτης ενότητας του Δικτύου, η οποία ήταν αφιερωμένη στην κλιματική αλλαγή. Μέσα από τη μελέτη της ατμόσφαιρας του πλανήτη Αφροδίτη, η οποία περιέχει υψηλά ποσοστά διοξειδίου του άνθρακα, διερεύνησαν τη σύνδεση μεταξύ της συσσώρευσης CO₂ και της ανόδου της θερμοκρασίας, πραγματοποιώντας πειράματα και παρατηρήσεις που ενίσχυσαν την κατανόηση των φαινομένων του θερμοκηπίου.

Στο πλαίσιο της διερευνητικής τους προσέγγισης, οι μαθητές/τριες κάλεσαν τον περιβαλλοντολόγο κ. Γιώργο Αντωνίου, στον οποίο έθεσαν εύστοχα ερωτήματα και προβληματισμούς σχετικά με τον σχεδιασμό βιώσιμων και ανθεκτικών πόλεων, ενισχύοντας έτσι τον γραμματισμό τους σε θέματα αστικής οικολογίας και αειφορίας. Γνώρισαν και ανέλυσαν έννοιες όπως η πράσινη πόλη, η υγιής πόλη, η κυκλική πόλη και το κλιματικό καταφύγιο, στοχεύοντας στην καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης, στη σύνδεση της επιστήμης με την καθημερινή ζωή και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και συνεργασίας. Μέσα από τις δράσεις τους, οι μαθητές/τριες όχι μόνο εμβάθυναν στις έννοιες της κλιματικής αλλαγής, αλλά και ενδυναμώθηκαν ως ενεργοί πολίτες, ικανοί να φανταστούν και να σχεδιάσουν ένα βιώσιμο μέλλον για όλους.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Διδακτικό σενάριο στην ενότητα της Γλώσσας: Επιτραπέζια παιχνίδια

Το διδακτικό σενάριο για τα επιτραπέζια παιχνίδια υλοποιήθηκε με αφετηρία την ανάγνωση και κατανόηση σχετικού κειμένου στο βιβλίο της Γλώσσας. Οι μαθητές/τριες διάβασαν το κείμενο και προχώρησαν σε ανάλυση τόσο του νοήματος όσο και των γλωσσικών και συντακτικών δομών. Στη συνέχεια, ακολούθησε συζήτηση, όπου οι μαθητές/τριες αντάλλαξαν απόψεις για τα επιτραπέζια παιχνίδια που γνώριζαν και είχαν παίξει στο παρελθόν. Δόθηκε έμφαση στα οφέλη των παιχνιδιών, όπως η ενίσχυση των δεξιοτήτων επικοινωνίας, η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και η καλλιέργεια της συνεργασίας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές/τριες εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους και κατανόησαν τη σημασία των επιτραπέζιων παιχνιδιών στην κοινωνική τους ζωή.

Ακολούθησε η πρακτική δραστηριότητα, όπου οι μαθητές/τριες έφεραν επιτραπέζια παιχνίδια από το σπίτι τους και σχημάτισαν ομάδες για να τα παίξουν. Κάθε ομάδα επέλεξε ένα παιχνίδι, εξήγησε τους κανόνες στους υπόλοιπους και συμμετείχε ενεργά στη διαδικασία. Το παιχνίδι προσέφερε ευκαιρίες συνεργασίας και δημιουργικής σκέψης, ενώ οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να βιώσουν τη χαρά του παιχνιδιού σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο. Στο τέλος της δραστηριότητας, έγινε ανατροφοδότηση, όπου οι μαθητές/τριες μοιράστηκαν τα συναισθήματά τους, αξιολόγησαν τη συνεργασία τους και ανέφεραν τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν.

Η διδακτική διαδικασία ολοκληρώθηκε με την παραγωγή γραπτού λόγου. Οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να περιγράψουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που τους άρεσε, αναφέροντας το όνομα, τους κανόνες και την προσωπική τους εμπειρία. Στόχος ήταν να αναπτύξουν τη δεξιότητα της περιγραφής, να οργανώσουν τις σκέψεις τους και να εκφραστούν δημιουργικά. Η αξιολόγηση περιλάμβανε τόσο την προφορική συμμετοχή όσο και την ποιότητα των γραπτών κειμένων, ενώ δόθηκε η δυνατότητα αυτοαξιολόγησης, όπου οι μαθητές/τριες εξέφρασαν τι έμαθαν και πώς ένιωσαν μέσα από αυτή την εμπειρία.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία  (ΠΕ70)

Ανεστραμμένη Τάξη, Πρόσθεση και αφαίρεση δεκαδικών αριθμών

Τη Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης, αφού είχαν μελετήσει το θεωρητικό υλικό για την πρόσθεση και αφαίρεση δεκαδικών αριθμών στο σπίτι μέσω βίντεο, διαδραστικών εφαρμογών ή άλλων εκπαιδευτικών μέσων, στην τάξη συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες, ομαδικές εργασίες και πρακτική εφαρμογή της γνώσης.

Στο πρώτο στάδιο στο σπίτι, οι μαθητές/τριες παρακολούθησαν ένα βίντεο για την πρόσθεση και αφαίρεση δεκαδικών αριθμών και απάντησαν σε ερωτήσεις κατανόησης στο padlet της τάξης, όπου κατέγραψαν δύο παραδείγματα εφαρμογής της πρόσθεσης και της αφαίρεσης στην καθημερινή ζωή, καθώς και βασικά σημεία από το βίντεο. Παράλληλα, εντόπισαν απορίες για συζήτηση στην τάξη. Στο δεύτερο στάδιο στην τάξη, οι μαθητές/τριες μοιράστηκαν τις γνώσεις τους, έθεσαν ερωτήσεις και εργάστηκαν σε ομάδες για να λύσουν προβλήματα πραγματικής ζωής μέσα από δραστηριότητες, όπως ζεύγη καρτών, λίστες supermarket και μαθηματικά pancakes. Στο τέλος, παρουσίασαν τις εργασίες τους στην ολομέλεια. Για την τελική αξιολόγηση οι ομάδες σηκώθηκαν στον διαδραστικό πίνακα της τάξης και ομαδικά έλυσαν ένα quiz με πράξεις δεκαδικών, ενώ συμπλήρωσαν και φύλλο αυτοαξιολόγησης. Η εκπαιδευτικός συνόψισε τα βασικά σημεία και έδωσε επιπλέον ασκήσεις για εξάσκηση στο σπίτι.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Ταξιδεύοντας με την ψυχή

Τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου, 3 και 10 Φεβρουαρίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ομίλου Νεοελληνικής Γλώσσας "Ψάχνω τι κρύβεται πίσω από τις λέξεις", ασχολήθηκαν με το άρθρο "Ταξιδεύοντας με την ψυχή", μέσα από μια βιωματική προσέγγιση που συνέδεσε τη γλώσσα με τη δημιουργική σκέψη, την καλλιέργεια της φαντασίας, τη γεωγραφία και τη χρήση της τεχνολογίας.

Στο πρώτο μέρος, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέλυσαν το κείμενο, εστιάζοντας στα εξής: 

Γνωστικοί στόχοι

  • Κατανόηση του περιεχομένου και των νοημάτων του κειμένου.
  • Ανάπτυξη λεξιλογίου και ενίσχυση της ικανότητας χρήσης εκφραστικών μέσων.
  • Αναγνώριση και ανάλυση γραμματικών και συντακτικών φαινομένων.
  • Καλλιέργεια κριτικής σκέψης μέσα από ερωτήσεις και συζήτηση γύρω από το θέμα του ταξιδιού, τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή