Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Ε' Δημοτικού

Κατασκευή μουσικού οργάνου

Με αφορμή την 7η ενότητα της Γλώσσας με θέμα τη Μουσική, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης (σχ. έτος 2024-2025) είχαν την ευκαιρία να κατασκευάσουν το δικό τους μουσικό όργανο, χρησιμοποιώντας απλά υλικά και πολλή δημιουργικότητα. Με ένα κυλινδρικό κουτί από πατατάκια, 20 καρφιά μήκους 5 εκατοστών και δύο χούφτες ρύζι ή φακές, μετέτρεψαν καθημερινά αντικείμενα σε ένα πρωτότυπο μουσικό όργανο. Η διαδικασία της κατασκευής συνδύασε τη φαντασία με την πρακτική εφαρμογή, ενώ οι μαθητές/τριες διασκέδασαν και έμαθαν παράλληλα.

Με ενθουσιασμό, παρατήρησαν ότι το αυτοσχέδιο μουσικό όργανο που δημιούργησαν αποτελεί μία ηχητική πηγή, όπως διδάχθηκαν και στην αντίστοιχη ενότητα της Φυσικής. Πειραματίστηκαν με τον ήχο που παράγεται, ανακαλύπτοντας ότι διαφέρει ανάλογα με τον τρόπο κίνησης του κουτιού, προσφέροντας τους έτσι μια βιωματική εμπειρία μάθησης. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά συνδύασαν τη γνώση με τη χαρά της δημιουργίας, κατανοώντας τον τρόπο με τον οποίο απλές δονήσεις μπορούν να μετατραπούν σε μουσική.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Το μονόχορδο του Πυθαγόρα

Την Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025, στο πλαίσιο μιας πρωτότυπης και δημιουργικής διαθεματικής διδασκαλίας, η εκπαιδευτικός της Ε' τάξης, Ευθυμίου Χριστίνα Μαρία, και ο εκπαιδευτικός της μουσικής, Βαλάντης Καζαντζής, συνεργάστηκαν για να προσφέρουν στους μαθητές μια βιωματική εμπειρία μάθησης που συνδύασε τη Γλώσσα, τα Μαθηματικά και τη Μουσική, έχοντας ως κεντρικό άξονα το μονόχορδο του Πυθαγόρα.

Στην πρώτη φάση της δραστηριότητας τέθηκαν στόχοι όπως: ✅ Ανάπτυξη ερευνητικών δεξιοτήτων, ✅ Σύνδεση της γλώσσας με τις επιστήμες, ✅ Καλλιέργεια αφηγηματικού και περιγραφικού λόγου, ✅ Ενίσχυση της ομαδικότητας μέσω της συνεργασίας στη δημιουργία παρουσίασης. Οι μαθητές/τριες εξερεύνησαν:

  • Τη ζωή και το έργο του Πυθαγόρα – μέσα από ιστορικές αναφορές και αφηγήσεις.
  • Τις ιδέες του και τη φιλοσοφία του – δίνοντας έμφαση στις μαθηματικές και μουσικές του ανακαλύψεις.
  • Το Μονόχορδο - πώς το χρησιμοποίησε για να ανακαλύψει τη σχέση μαθηματικών και μουσικής.
  • Δημιουργία παρουσίασης – οι μαθητές συγκέντρωσαν πληροφορίες και δημιούργησαν μια πολυμεσική παρουσίαση, συνδυάζοντας κείμενο, εικόνες και βίντεο.

Στην δεύτερη φάση της δραστηριότητας τέθηκαν στόχοι όπως: ✅ Ανάπτυξη δεξιοτήτων ενεργητικής μουσικής ακρόασης, ✅ Απόκτηση πρακτικής εμπειρίας στη σύνδεση μαθηματικών και μουσικής μέσω διαδραστικών εργαλείων, ✅ Ανακάλυψη της έννοιας της αναλογίας και των αρμονικών σχέσεων (1:2, 2:3, κ.λπ.), ✅ Πειραματισμός με εικονικά μουσικά όργανα με τεχνολογικά εργαλεία (iPad) και κατανόηση της σχέσης μεταξύ μήκους χορδής και ύψους ήχου, ✅ Ενίσχυση της συνεργασίας και της επικοινωνίας στην ομάδα, ✅ Καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της καινοτομίας στην εκμάθηση της μουσικής. 

Οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να πειραματιστούν με το μονόχορδο του Πυθαγόρα μέσα από εφαρμογή στο iPad, καθοδηγούμενοι από τον εκπαιδευτικό της Μουσικής. Ο Πυθαγόρας ήταν αυτός που πρώτος έθεσε τις βάσεις της επιστήμης της Μουσικής με μια επιστημονικά θεμελιωμένη θεωρία της Μουσικής. Ανακάλυψε τη σχέση ανάμεσα στο μήκος των χορδών και το τονικό ύψος που δίνουν. 

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)

Εορταστική Τηλεδιάσκεψη Myth2space

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης των δύο συνεργαζόμενων σχολείων του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Εκπαίδευσης για την Αειφορία "Από τη Μυθολογία στο Διάστημα -Myth2space" (2ο Πειραματικό Δ.Σ. Ιωαννίνων & 10ο Δ.Σ. Αμαρουσίου) συνδέθηκαν σήμερα Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024 σε μία διαφορετική, εορταστική τηλεδιάσκεψη. Αντάλλαξαν ευχές για Καλά Χριστούγεννα και ακούστηκαν και από τις δύο τάξεις τα Κάλαντα. Οι μαθήτριες Στεφανία Α. και Μιράντα Τσ. έπαιξαν με το αρμόνιο και τη μελόντικα τα Κάλαντα! Η ατμόσφαιρα που δημιούργησαν οι δύο τάξεις ήταν ιδιαίτερα γιορτινή και χριστουγεννιάτικη!   

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Χριστουγεννιάτικες δημιουργίες, 2024

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης, γεμάτοι ενθουσιασμό και δημιουργικότητα, αφιέρωσαν όλο τον Δεκέμβριο σε Χριστουγεννιάτικες δραστηριότητες που έφεραν τη μαγεία των γιορτών στο σχολείο. Δημιούργησαν μοναδικά χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά, αποτυπώνοντας το πνεύμα των ημερών μέσα από σχέδια και χρώματα. Έφτιαξαν λαχταριστά τρουφάκια boules de neige, που γέμισαν την τάξη με ευχάριστες μυρωδιές και έγιναν αφορμή για στιγμές γλυκιάς συνεργασίας. Παράλληλα, δημιούργησαν ένα εντυπωσιακό χριστουγεννιάτικο δέντρο γεμάτο ευχές γραμμένες τόσο στα γαλλικά όσο και στα ελληνικά, δείχνοντας τη δημιουργική τους ικανότητα να ενώνουν γλώσσες και πολιτισμούς μέσα από τις χριστουγεννιάτικες παραδόσεις. Επιπλέον, οι μαθητές/τριες έφτιαξαν μια εντυπωσιακή αφίσα γεμάτη ευχές στα αγγλικά, προβάλλοντας το διεθνές μήνυμα της αγάπης και της ειρήνης που φέρνουν τα Χριστούγεννα. Η δημιουργία ενός Ημερολογίου αντίστροφης μέτρησης (calendrier de l'avent) πρόσθεσε έναν παιχνιδιάρικο και συναρπαστικό τρόπο για να μετρούν τις ημέρες μέχρι τα Χριστούγεννα, γεμίζοντας κάθε μέρα με μικρές εκπλήξεις και όμορφες στιγμές. Αυτές οι δραστηριότητες όχι μόνο έδωσαν χαρά και εορταστική ατμόσφαιρα, αλλά και ενίσχυσαν τη συνεργασία, την καλλιτεχνική έκφραση και τη γλωσσική εξάσκηση των μαθητών/τριών, δημιουργώντας μια αξέχαστη εμπειρία για όλους.

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70), Μούτσιου Αλεξία (ΠΕ05), Λώλου Μαρία (ΠΕ06)

Ο ρόλος της τηλεόρασης στις διατροφικές μας συνήθειες

Τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ομίλου Νεοελληνικής Γλώσσας "Ψάχνω τι κρύβεται πίσω από τις λέξεις"επεξεργάστηκαν το άρθρο με τίτλο: “Πώς επιδρά η τηλεόραση στις διατροφικές μας συνήθειες”. Το κείμενο αυτό αξιοποιήθηκε στα πλαίσια της αντίστοιχης ενότητας στα Φυσικά, Το πεπτικό σύστημα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες επεξεργάστηκαν το κείμενο με βάση τις γνώσεις που απέκτησαν στην αντίστοιχη ενότητα για την ισορροπημένη διατροφή και το ενεργειακό ισοζύγιο των τροφών. Επιχειρηματολόγησαν για τις καλές και κακές διατροφικές συνήθειες και διεύρυναν τις γνώσεις τους για τον τρόπο επιλογής των διατροφικών συνηθειών. Απέδωσαν καταλυτικό ρόλο στην τηλεόραση και αντιπρότειναν σωστή ενημέρωση και υιοθέτηση καλών διατροφικών συνηθειών που συμβάλλουν σε ένα υγιεινό τρόπο ζωής. Μέσα από την επεξεργασία του κειμένου ανακάλεσαν στη μνήμη τους το ταξίδι της τροφής και όλα τα όργανα που συμμετέχουν στο πεπτικό σύστημα.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή