Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Ε' Δημοτικού

Η Γεωγραφία αλλιώς: Μάθηση με iPads και διαδραστικά εργαλεία

Για τη δημιουργία μιας διαφορετικής, διαδραστικής και ενεργητικής μαθησιακής εμπειρίας, στη διδασκαλία της Γεωγραφίας εφαρμόστηκε μια σύγχρονη παιδαγωγική προσέγγιση, με βασικό εργαλείο μάθησης τα iPads, τα οποία αξιοποιήθηκαν δημιουργικά ως μέσο ενίσχυσης της κατανόησης και της εμπλοκής των μαθητών στη διδακτική διαδικασία. Οι μαθητές/τριες μελέτησαν τα κεφάλαια «Μεγάλα νησιωτικά συμπλέγματα και νησιά της Ελλάδας», «Η ζωή στα νησιά», «Τα βουνά της Ελλάδας», «Οι πεδιάδες της Ελλάδας» και «Η ζωή στα βουνά και τις πεδιάδες» μέσω άμεσης αλληλεπίδρασης με videos, εφαρμογές και διαδραστικούς χάρτες, ενισχύοντας έτσι τη βιωματική διάσταση της γνώσης.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της ενότητας, οι μαθητές/τριες εργάστηκαν σε ομάδες, συγκέντρωσαν πληροφορίες και δημιούργησαν παρουσιάσεις, συνδυάζοντας τις γνώσεις τους με τα δεδομένα που είχαν συλλέξει. Η διαδικασία ενίσχυσε τη δημιουργικότητά τους και τους ενέπλεξε ουσιαστικά στη μαθησιακή διαδικασία. Παράλληλα, καλλιεργήθηκαν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και ομαδικής εργασίας, ενώ κατά την παρουσίαση των εργασιών τους οι μαθητές/τριες ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους και την ικανότητα δημόσιας ομιλίας.

Η χρήση της τεχνολογίας υποστήριξε πολλαπλούς στόχους: γνωστικούς, συναισθηματικούς και ψυχοκινητικούς. Σε γνωστικό επίπεδο, εμβάθυναν στη γεωγραφία της Ελλάδας και ανέπτυξαν δεξιότητες αναγνώρισης γεωγραφικών στοιχείων, ερμηνείας διαδραστικών χαρτών και συλλογής πληροφοριών από σύγχρονες πηγές. Σε συναισθηματικό επίπεδο, η ενεργός συμμετοχή ενίσχυσε την εμπιστοσύνη τους στην τεχνολογία ως εργαλείο μάθησης, ενώ καλλιέργησε τη δημιουργικότητά τους. Σε ψυχοκινητικό επίπεδο, ενισχύθηκαν οι δεξιότητες συνεργασίας και πρακτικής ενασχόλησης με το εκπαιδευτικό υλικό. Οι διαδραστικοί χάρτες, τα βίντεο και οι ψηφιακές εφαρμογές όχι μόνο διευκόλυναν την κατανόηση των γεωγραφικών περιοχών αλλά συνέδεσαν άμεσα τη θεωρητική γνώση με την εμπειρία. Οι μαθητές/τριες έγιναν “εξερευνητές” του ελληνικού χώρου, ταξιδεύοντας από τα νησιά και τις πεδιάδες μέχρι τα βουνά, με τη βοήθεια των τεχνολογικών εργαλείων που έφεραν τη μάθηση πιο κοντά στην πραγματικότητα.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (η δασκάλα της Ε' τάξη)

Συνάντηση με τον Δημοσιογράφο Αλέξανδρο Θεμελή

Μια ξεχωριστή εμπειρία είχαν την ευκαιρία να ζήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης στο πλαίσιο του Ομίλου Νεοελληνικής Γλώσσας, με καλεσμένο τον δημοσιογράφο Αλέξανδρο Θεμελή. Την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025, ο κ. Θεμελής επισκέφθηκε το Σχολείο μας και μίλησε με απλό, προσιτό και ουσιαστικό τρόπο για το επάγγελμα του δημοσιογράφου, μεταφέροντας στα παιδιά την καρδιά της δουλειάς του: την αναζήτηση της αλήθειας.

Μέσα από έναν ζωντανό διάλογο, ο κ. Θεμελής βοήθησε τους μαθητές/τριες να ξεχωρίσουν τη διαφορά ανάμεσα στο ρεπορτάζ και στο άρθρο γνώμης, τόνισε τη σημασία της διασταύρωσης των πληροφοριών και την ανάγκη να αντιστεκόμαστε στα fake news που κατακλύζουν τον δημόσιο λόγο. Στη συνέχεια, έγινε αναλυτική συζήτηση για το πώς συντάσσεται ένα σωστό άρθρο γνώμης, ποια είναι τα βασικά του στοιχεία, τα κριτήρια επιλογής θέματος και ο τρόπος παρουσίασης των επιχειρημάτων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η παρουσίαση της λειτουργίας μιας ολόκληρης δημοσιογραφικής ομάδας και των σταδίων που απαιτούνται μέχρι να κυκλοφορήσει η τελική μορφή μιας εφημερίδας. Τα παιδιά γνώρισαν ρόλους που μέχρι τώρα δεν είχαν φανταστεί και συνειδητοποίησαν πως πίσω από κάθε φύλλο υπάρχει συλλογική προσπάθεια, ευθύνη και πάθος για ενημέρωση.

Η περιέργεια και ο ενθουσιασμός των παιδιών ήταν διάχυτοι καθ’ όλη τη διάρκεια της συνάντησης. Αναγνώρισαν τη σημασία του καλού, υπεύθυνου δημοσιογράφου και – με ενθουσιασμό και χαμόγελο – έδωσαν την άτυπη υπόσχεση πως θα προσπαθήσουν να γίνουν κι εκείνα μικροί δημοσιογράφοι. Να ψάχνουν, να ρωτούν, να ερευνούν, να γράφουν με ειλικρίνεια και ευθύνη. Μια δράση που άφησε έμπνευση, νέες ιδέες και – γιατί όχι – ίσως μελλοντικούς ανθρώπους του Τύπου!

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (η δασκάλα της Ε' τάξη)

Πασχαλινές δημιουργίες από την Ε’ και ΣΤ’ τάξη, 2025

Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, στο πλαίσιο της βιωματικής και ολιστικής προσέγγισης της μάθησης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε’ και Στ’ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν σε ένα πασχαλινό εργαστήρι, το οποίο συνδύαζε τη δημιουργικότητα με την παράδοση, την έκφραση με τη συνεργασία και τη γιορτινή ατμόσφαιρα με την εκπαιδευτική αξία. Μέσα από τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν βασικές αξίες που σχετίζονται με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.

Κατά την παρασκευή των παραδοσιακών πασχαλινών κουλουριών, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας και υπευθυνότητας, ήρθαν σε επαφή με υγιεινές διατροφικές συνήθειες και γνώρισαν στοιχεία του πολιτισμού και της τοπικής μας κληρονομιάς. Παράλληλα, καλλιέργησαν δεξιότητες ζωής που προάγουν την ευεξία και τη διατροφική παιδεία, συμβάλλοντας στην προώθηση της καλής υγείας και ευημερίας (Στόχος 3) και της ποιοτικής εκπαίδευσης (Στόχος 4). Οι πασχαλινές κατασκευές ενίσχυσαν τη φαντασία και την αισθητική καλλιέργεια των παιδιών, ενθαρρύνοντας παράλληλα την επαναχρησιμοποίηση και τη χρήση απλών, φυσικών υλικών. Η προσέγγιση αυτή ενισχύει την περιβαλλοντική συνείδηση και προάγει την υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή (Στόχος 12), αναδεικνύοντας τη δυνατότητα δημιουργικής έκφρασης με σεβασμό στο περιβάλλον. Το πασχαλινό κυνήγι θησαυρού, οργανωμένο με βάση τα αυγά που τα ίδια τα παιδιά είχαν διακοσμήσει, αποτέλεσε μια δραστηριότητα που συνδύασε τη σωματική δραστηριότητα με τη στρατηγική σκέψη, την ομαδική συνεργασία και την παρατηρητικότητα. Παράλληλα, ενίσχυσε τη χαρά της συμμετοχής και την κοινωνική συνοχή, στοιχεία απαραίτητα για την προώθηση μιας παιδαγωγικής κουλτούρας βασισμένης στη συνεργασία και στη συμπερίληψη (Στόχος 10: Μείωση των ανισοτήτων, Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους). Οι παραπάνω δραστηριότητες, πέρα από τον γιορτινό και διασκεδαστικό χαρακτήρα τους, αποτέλεσαν αφορμή για διαθεματική προσέγγιση και συζήτηση γύρω από τις έννοιες της βιωσιμότητας, της παράδοσης, της δημιουργικότητας και της ενεργού συμμετοχής.

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (Ε' τάξη), Χειλάς Αθανάσιος (ΣΤ' τάξη)

3η τηλεδιάσκεψη Myth2space, Ε' τάξη

Την Πέμπτη 10 Απριλίου 2025 πραγματοποιήθηκε η τρίτη τηλεδιάσκεψη του Διεθνούς Δικτύου "Από τη Μυθολογία στο Διάστημα - Myth2space" με το συνεργαζόμενο σχολείο 10ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης του Σχολείου μας παρουσίασαν τις δημιουργικές δράσεις που υλοποίησαν στο πλαίσιο της τρίτης ενότητας του Δικτύου, η οποία ήταν αφιερωμένη στην κλιματική αλλαγή. Μέσα από τη μελέτη της ατμόσφαιρας του πλανήτη Αφροδίτη, η οποία περιέχει υψηλά ποσοστά διοξειδίου του άνθρακα, διερεύνησαν τη σύνδεση μεταξύ της συσσώρευσης CO₂ και της ανόδου της θερμοκρασίας, πραγματοποιώντας πειράματα και παρατηρήσεις που ενίσχυσαν την κατανόηση των φαινομένων του θερμοκηπίου.

Στο πλαίσιο της διερευνητικής τους προσέγγισης, οι μαθητές/τριες κάλεσαν τον περιβαλλοντολόγο κ. Γιώργο Αντωνίου, στον οποίο έθεσαν εύστοχα ερωτήματα και προβληματισμούς σχετικά με τον σχεδιασμό βιώσιμων και ανθεκτικών πόλεων, ενισχύοντας έτσι τον γραμματισμό τους σε θέματα αστικής οικολογίας και αειφορίας. Γνώρισαν και ανέλυσαν έννοιες όπως η πράσινη πόλη, η υγιής πόλη, η κυκλική πόλη και το κλιματικό καταφύγιο, στοχεύοντας στην καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης, στη σύνδεση της επιστήμης με την καθημερινή ζωή και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης και συνεργασίας. Μέσα από τις δράσεις τους, οι μαθητές/τριες όχι μόνο εμβάθυναν στις έννοιες της κλιματικής αλλαγής, αλλά και ενδυναμώθηκαν ως ενεργοί πολίτες, ικανοί να φανταστούν και να σχεδιάσουν ένα βιώσιμο μέλλον για όλους.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Ένα ταξίδι στο Σύμπαν: ανακαλύπτοντας τους Γαλαξίες, 2025

Στο πλαίσιο τού Διεθνούς Δικτύου για την Αειφορία  "Από τη Μυθολογία στο Διάστημα - Myth2space", την Παρασκευή 28 Μαρτίου 2025 και ώρα 11:30, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης συμμετείχαν σε μια μοναδική διαδραστική τηλεδιάσκεψη με την Αστροφυσικό του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών "Δημόκριτος", κα Αιμιλία Σμυρλή, με θέμα: «Ένα ταξίδι στο Σύμπαν: ανακαλύπτοντας τους Γαλαξίες».

Η συνάντηση αυτή δεν ήταν μια απλή ομιλία. Η κα Σμυρλή προσέγγισε τα παιδιά με άμεσο και ζωντανό τρόπο, προκαλώντας τα να παρατηρήσουν εντυπωσιακές εικόνες από το διάστημα, να σκεφτούν, να εκφράσουν απορίες και να δώσουν τις δικές τους απαντήσεις για το πώς δημιουργούνται και εξελίσσονται οι γαλαξίες. Μέσα από ενεργή συμμετοχή, τα παιδιά βίωσαν μια βιωματική προσέγγιση στην επιστήμη, όπου η απορία και η φαντασία είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο. Ιδιαίτερη αξία είχε η συνεργασία μας με μαθητές και μαθήτριες άλλων σχολείων του Δικτύου, με τους οποίους ήρθαμε σε επαφή, ανταλλάξαμε ιδέες, συμμετείχαμε σε κουίζ και βιώσαμε τη χαρά της ομαδικής εξερεύνησης της γνώσης. Η τηλεδιάσκεψη αποτέλεσε μια γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα στις σχολικές μας κοινότητες, ενισχύοντας το άνοιγμα του σχολείου στην επιστήμη και τον διάλογο. Μια εμπειρία που άνοιξε νέους ορίζοντες και άφησε στα παιδιά μας ενθουσιασμό, απορίες και την επιθυμία να κοιτούν πιο συχνά τον ουρανό με μάτια γεμάτα περιέργεια.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (η δασκάλα της Ε' τάξη)

Κύλιση στην Αρχή