Την Πέμπτη 3 Απριλίου 2025, στο μάθημα της μουσικής στην Ε' τάξη, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε ένα ξεχωριστό και διασκεδαστικό παιχνίδι: το Staff Dungeon! Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι που παίζεται σε υπολογιστή ή tablet και βοηθά τα παιδιά να εξοικειωθούν με τις νότες πάνω, κάτω και μέσα στο πεντάγραμμο — με έναν τρόπο που θυμίζει παιχνίδι περιπέτειας! Οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι σε ομάδες, ανέλαβαν τον ρόλο μικρών ηρώων που εισέρχονται σε ένα μυστηριώδες μπουντρούμι γεμάτο προκλήσεις. Για να προχωρήσουν και να αποφύγουν τις παγίδες, έπρεπε να αναγνωρίζουν σωστά τις νότες στο πεντάγραμμο, ξεκλειδώνοντας νέες διαδρομές και συγκεντρώνοντας πόντους για την ομάδα τους.
Μέσα από αυτή τη βιωματική και παιγνιώδη δραστηριότητα, οι μαθητές/τριες όχι μόνο έμαθαν να αναγνωρίζουν τη θέση κάθε νότας στο πεντάγραμμο με φυσικό και ευχάριστο τρόπο, αλλά παράλληλα ανέπτυξαν δεξιότητες συγκέντρωσης, οπτικοακουστικής αντίληψης και συνεργασίας. Η ανταπόκρισή τους ήταν ενθουσιώδης! Το παιχνίδι τους ενέπνευσε να μάθουν τις νότες καλύτερα, ώστε να τα καταφέρουν στο «μουσικό μπουντρούμι» και να βοηθήσουν τον ήρωά τους να φτάσει στον στόχο του.
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)
Στο μάθημα της μουσικής αναζητούμε διαρκώς τρόπους να μετατρέπουμε τη μάθηση σε μια διασκεδαστική και διαδραστική εμπειρία. Την Τρίτη 1 Απριλίου 2025, οι μαθητές/τριες της Γ' τάξης συμμετείχαν σε ένα ξεχωριστό μουσικό ταξίδι με το ψηφιακό παιχνίδι Rhythm Galaxy, το οποίο τους βοήθησε να κατανοήσουν βασικές ρυθμικές αξίες όπως το τέταρτο, το όγδοο, το δέκατο έκτο κ.α μέσα από ένα διαστημικό ταξίδι γεμάτο μουσικές προκλήσεις.
Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες, κλήθηκαν να ακούσουν προσεκτικά ρυθμικά μοτίβα και να αντιδράσουν με ακρίβεια, πατώντας στην οθόνη σύμφωνα με τα σύμβολα που εμφανίζονταν. Κάθε σωστή απάντηση εξολόθρευε τους αντιπάλους που πλησίαζαν απειλητικά το διαστημόπλοιο της κάθε ομάδας, χαρίζοντάς τους πόντους και ενθουσιασμό! Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές/τριες κατανόησαν με βιωματικό τρόπο βασικές ρυθμικές αξίες, όπως ότι το τέταρτο διαρκεί μία κίνηση, ενώ το όγδοο είναι πιο γρήγορο και χωράει δύο μέσα σε μία κίνηση. Παράλληλα, ανέπτυξαν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να αναπαράγουν ρυθμικά μοτίβα, ενώ ενίσχυσαν τον συντονισμό μέσα από το παιχνίδι και τη ρυθμική ακρίβεια.
Τα παιδιά απόλαυσαν τη δραστηριότητα και έμαθαν παίζοντας! Το διαδραστικό περιβάλλον του Rhythm Galaxy κράτησε το ενδιαφέρον τους αμείωτο, ενώ ταυτόχρονα ανέπτυξαν βασικές ρυθμικές δεξιότητες. Στο τέλος της δραστηριότητας, μπορούσαν να εκτελέσουν μικρά ρυθμικά μοτίβα με μεγαλύτερη ευχέρεια! Με τέτοιες δημιουργικές δραστηριότητες, η μουσική γίνεται ένα διασκεδαστικό ταξίδι!
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)
Στα πλαίσια της λειτουργίας του Ομίλου Μουσικής "Μουσικές του κόσμου", την Τρίτη 1 Απριλίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α' τάξης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να βιώσουν μουσικές παραδόσεις από την Αφρική μαθαίνοντας άλλο ένα παιδικό τραγούδι της Αφρικανικής Ηπείρου: Το "Che che koolay" είναι ένα παραδοσιακό αφρικανικό τραγούδι που οι περισσότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι προέρχεται από τη Γκάνα και χρησιμοποιείται συχνά για ρυθμικά παιχνίδια και ομαδικές δραστηριότητες. Είναι ένα τραγούδι ερώτησης-απάντησης (call-and-response), όπου ένας αρχηγός τραγουδάει έναν στίχο και οι υπόλοιποι τον επαναλαμβάνουν. Οι στίχοι του δεν έχουν ακριβή σημασία στη γλώσσα Twi (μία από τις κύριες γλώσσες της Γκάνα), καθώς πρόκειται κυρίως για φωνητικά μοτίβα και εκφράσεις που χρησιμοποιούνται ρυθμικά.
Πάντως πρόκειται για ένα παραδοσιακό παιδικό τραγούδι από τη Δυτική Αφρική, με έντονο ρυθμό και επαναληπτική φόρμα, που ενθουσίασε τα παιδιά με την αμεσότητα και την παιχνιδιάρικη ενέργειά του. Αρχικά, οι μαθητές/τριες το έμαθαν μέσα από μουσικοκινητικές δραστηριότητες, ακολουθώντας ρυθμικά μοτίβα με το σώμα τους και κινήσεις που βοηθούν στην απομνημόνευση και τον συντονισμό. Στη συνέχεια, η εμπειρία εμπλουτίστηκε με τη χρήση κρουστών οργάνων Orff. Τα παιδιά συνόδευσαν το τραγούδι παίζοντας ρυθμούς σε μαράκες, shakers σε σχήματα αυγού, μπανάνας, πορτοκαλιού, κλάβες (ξυλάκια), ξύστρες (Guiro), κουδουνίστρες, τύμπανα και άλλα κρουστά, μαθαίνοντας παράλληλα να συνεργάζονται ως μουσικό σύνολο, να ακούνε και να εκφράζονται μέσα από τον ήχο.
Ήταν μια υπέροχη εισαγωγή στις μουσικές παραδόσεις άλλων λαών, που μας έφερε πιο κοντά στη χαρά της ομαδικής μουσικής σύμπραξης και της πολιτισμικής πολυμορφίας. Έτσι οι μικροί μας μουσικοί ταξιδεύουν μελωδικά σε όλο τον κόσμο!
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)
Στα πλαίσια της λειτουργίας του Ομίλου Μουσικής "Μουσικές του κόσμου", την Τρίτη 11 Μαρτίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α' τάξης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το όμορφο παιδικό τραγούδι "Caballito Blanco" από τη Λατινική Αμερική. Μέσα από παιχνίδι, ρυθμό και τραγούδι, οι μικροί μας μουσικοί ταξίδεψαν νοερά σε άλλες χώρες και ήρθαν σε επαφή με την ισπανική γλώσσα, άκουσαν νέους ήχους και έμαθαν να τραγουδούν το Caballito Blanco με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό.
Η δραστηριότητα κορυφώθηκε με την εκτέλεση του τραγουδιού με μουσικά καμπανάκια, όπου τα παιδιά συνεργάστηκαν, εναλλάχθηκαν στους ρόλους τους και δημιούργησαν μια πολύχρωμη μουσική εμπειρία. Τα καμπανάκια βοήθησαν τους μαθητές να συνδέσουν τον ήχο με το χρώμα και να ανακαλύψουν τη μαγεία της ομαδικής μουσικής δημιουργίας. Η μουσική μάς ενώνει και μας ταξιδεύει, και τα παιδιά της Α' τάξης απέδειξαν ότι ακόμα και στα πρώτα τους βήματα μπορούν να γίνουν μικροί "πολίτες του κόσμου" μέσα από τις νότες και τον ρυθμό.
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)
Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης και της καταπολέμησης της σχολικής βίας, την Τετάρτη 08/01/2025 οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ τάξης έδωσαν φωνή στα συναισθήματά τους μέσα από τη δημιουργία ενός ιδιαίτερου τραγουδιού. Με βάση τη γνωστή και δυναμική μελωδία του Λουκιανού Κηλαηδόνη, "Ο ύμνος των μαύρων σκυλιών (Λέμε ναι)", οι μαθητές/τριες έγραψαν τους δικούς τους στίχους, μετατρέποντας το τραγούδι σε έναν ύμνο αλληλεγγύης, σεβασμού και αγάπης. Η διαδικασία δημιουργίας του τραγουδιού ήταν μια συλλογική προσπάθεια. Αρχικά συζητήσαμε, καταγράψαμε ιδέες και έντονα συναισθήματα, ενώ στη συνέχεια προσαρμόσαμε τους στίχους τους στη μελωδία του Λουκιανού Κηλαηδόνη. Το τραγούδι, που ερμηνεύτηκε από τους ίδιους τους μαθητές, είναι μια πρόσκληση για ένα σχολικό περιβάλλον χωρίς βία και φόβο. Οι στίχοι τους μιλούν για τη δύναμη της φιλίας, τη σημασία του σεβασμού και την ανάγκη να σταθούμε όλοι μαζί ενάντια σε κάθε μορφή εκφοβισμού.
Με αυτή την πρωτοβουλία, η Β’ τάξη μας δείχνει ότι η τέχνη μπορεί να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την έκφραση και την προώθηση θετικών αξιών. Το τραγούδι τους δεν είναι μόνο μια δημιουργία, αλλά μια κλήση για δράση. Ελπίζουμε να εμπνεύσει όλους μας να δημιουργήσουμε ένα σχολείο όπου κάθε παιδί νιώθει ασφάλεια, αγάπη και αποδοχή. Ακούστε το τραγούδι τους και αφήστε τις φωνές τους να σας θυμίσουν: Όλοι μαζί μπορούμε να σταματήσουμε τη σχολική βία!
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Μάγκου Μόνικα (ΠΕ70), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)