Την Τετάρτη 7 Μαΐου 2025, η Γ’ τάξη συμμετείχε στο Φεστιβάλ Υγείας που πραγματοποιήθηκε στο Συνεδριακό Κέντρο «Παναγιώτης Ν. Σουκάκος» του ΓΑΚ – Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ηπείρου, στα Ιωάννινα. Η εκδήλωση, η οποία ήταν ανοιχτή στο κοινό, περιλάμβανε ενημερωτικές ομιλίες και παρουσίαση των εργαλειοθηκών «Τροφή για δράση», διαδραστικές δράσεις και αθλητικές δραστηριότητες για παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς και φροντιστές, προσφέροντας ποικίλα ερεθίσματα που στόχο είχαν την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού για την υγεία και τη σωστή διατροφή. Οι μαθητές και οι μαθήτριές μας είχαν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν με το εκπαιδευτικό υλικό, να ενημερωθούν μέσα από βιωματικές δράσεις για τη σημασία της υγιεινής διατροφής και της σωματικής δραστηριότητας, και να συμμετάσχουν ενεργά στη διαμόρφωση υγιών συνηθειών.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τροφή για δράση» αναπτύχθηκε στο πλαίσιο της «Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας» από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο σε συνεργασία με τη UNICEF. Σχεδιάστηκε για να υποστηρίξει μαθητές και μαθήτριες όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης καθώς και τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες τους, μέσα από τέσσερις ειδικά διαμορφωμένες Εργαλειοθήκες. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση τεσσάρων βασικών συμπεριφορών: την επαρκή κατανάλωση νερού και τη μείωση των ροφημάτων με ζάχαρη ή γλυκαντικά, την υιοθέτηση υγιεινού πρωινού και ενδιάμεσων γευμάτων, την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας και τη μείωση του χρόνου καθιστικής ζωής, με έμφαση στον περιορισμό της χρήσης οθονών.
Το σχολείο μας είναι περήφανο για τη συμμετοχή του σε αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία, που συμβάλλει ουσιαστικά στην προαγωγή της υγείας, της πρόληψης και της βιωματικής εκπαίδευσης για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)
Η Γ’ τάξη συμμετέχει στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης», στην κατηγορία Κατασκευές STEAM, παρουσιάζοντας το έργο «Ένα ταξίδι: Από το Φίλτρο Νερού στη Γυάλα των Αξιών». Μέσα από αυτή τη δημιουργική διαδρομή, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν τη φαντασία τους, συνεργάστηκαν με ενθουσιασμό, εφάρμοσαν την ερευνητική μέθοδο και ανακάλυψαν πώς η επιστήμη συνδέεται με τις ανάγκες και τα προβλήματα της καθημερινής ζωής. Η συμμετοχή τους αντανακλά τους βασικούς στόχους του διαγωνισμού: την ενίσχυση της καινοτομίας, την ανάδειξη της σημασίας των Φυσικών Επιστημών στη σύγχρονη κοινωνία και την καλλιέργεια ευαισθησίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Στο πρώτο μέρος του έργου, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν ένα φίλτρο νερού, ακολουθώντας βήμα-βήμα τη διαδικασία ενός επιστημονικού πειράματος. Τοποθέτησαν διαδοχικά ένα φίλτρο καφέ, βαμβάκι, ενεργό άνθρακα, άμμο, μικρά χαλίκια και μεγάλα βότσαλα. Πειραματίστηκαν ρίχνοντας βρώμικο νερό και παρατηρώντας πώς καθαρίζεται σταδιακά σε κάθε στάδιο. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία, κατανόησαν πόσο πολύτιμο αγαθό είναι το καθαρό νερό, αλλά και πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση σε αυτό για πολλά παιδιά στον κόσμο. Το πείραμα συνδέθηκε με τον Στόχο 6 (Καθαρό Νερό και Αποχέτευση) και τον Στόχο 11 (Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες) των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, βοηθώντας τα παιδιά να αντιληφθούν τη σημασία της προστασίας των φυσικών πόρων.
Στο δεύτερο μέρος, τα παιδιά δημιούργησαν τη «γυάλα των αξιών», ένα συμβολικό πείραμα που τους έμαθε να ξεχωρίζουν τα σημαντικά στη ζωή. Πρώτα έβαλαν τα μεγάλα βότσαλα —που συμβολίζουν την οικογένεια, τους φίλους και τα δικαιώματά τους— έπειτα τα μικρά χαλίκια —που αντιπροσωπεύουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια και ασχολίες— μετά την άμμο —για τις μικρές έγνοιες— και τέλος το νερό, που συμβολίζει τους περισπασμούς της καθημερινότητας. Μέσα από αυτό το πείραμα κατάλαβαν πως, αν γεμίσουμε τη ζωή μας πρώτα με τα μικρά και ασήμαντα, δεν μένει χώρος για τα πιο σημαντικά. Έμαθαν έτσι να δίνουν προτεραιότητα σε όσα έχουν αληθινή αξία, καλλιεργώντας υπευθυνότητα, κριτική σκέψη και σεβασμό.
Η συμμετοχή της Γ' τάξης στον διαγωνισμό αποτέλεσε μια ξεχωριστή μαθησιακή εμπειρία, που ένωσε την επιστήμη με τη δημιουργία και τη χαρά με τη γνώση. Μέσα από το έργο τους, οι μαθητές/τριες έστειλαν ένα αισιόδοξο μήνυμα για έναν καλύτερο κόσμο, με καθαρό νερό και καθαρές αξίες να οδηγούν το μέλλον τους.
Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)
Η άνοιξη ήρθε και έφερε τις κατάλληλες συνθήκες για να απολαύσουμε την αυλή του σχολείου μας με ποικίλους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι η φιλαναγνωσία στην εξοχή. Έτσι, την Τετάρτη 12 Μαρτίου και 2 Απριλίου 2025, οι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης βγήκαν στην αυλή με παρέα το βιβλίο «Φιλενάδα φουντουκιά μου», της Αγγελικής Βαρελλά, και γνώρισαν καλύτερα τον Δώρο και την αγαπημένη του Φούντου, τους πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας.
Μια αγριοφουντουκιά φύτρωσε τυχαία σε μια γκρίζα γειτονιά της Αθήνας. Μα δεν ήταν καθόλου τυχαία η υπέροχη φιλία που αναπτύχθηκε ανάμεσα στα παιδιά της γειτονιάς και το μοναχικό δέντρο. Η ιστορία της Φουντουκιάς εξελίσσεται σαν ένας αγώνας δρόμου. Η μια μετά την άλλη, οι αφηγήτριες δίνουν τη… σκυτάλη για να ξετυλιχτεί το νήμα της ιστορίας. Όταν μια μέρα το δέντρο θα κινδυνέψει από την μπουλντόζα, ολόκληρη η γειτονιά θα προσπαθήσει με πάθος να το σώσει. Η Φουντουκιά θα γίνει το σύμβολο ελπίδας, συνεργασίας για έναν κοινό σκοπό, και αγάπης για τη φύση, μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανθρωπιάς και συγκίνησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα οφέλη της φιλαναγνωσίας για τους μαθητές/τριες είναι πολλά και σημαντικά. Αναπτύσσουν κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, δημιουργικότητα και οξύνεται η φαντασία τους. Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό και βελτιώνουν την ικανότητά τους να κατανοούν και να χρησιμοποιούν τη γλώσσα. Επίσης τους δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουν αισθητικά ένα βιβλίο, να ψυχαγωγηθούν. Η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων στην αυλή αποτελεί μια ευχάριστη και μοναδική εμπειρία για τους/τις μαθητές/τριες. Σε ένα περιβάλλον γεμάτο ενέργεια όπως η αυλή του σχολείου, η ανάγνωση προσφέρει μια ευκαιρία για ηρεμία και χαλάρωση. Βυθιζόμενα σε μια ιστορία, τα παιδιά μπορούν να ξεφύγουν από την ένταση της ημέρας και να απολαύσουν μια ήσυχη στιγμή. Όταν η ανάγνωση γίνεται μια ευχάριστη εμπειρία στην αυλή, συνδέεται με θετικά συναισθήματα. Αυτό μπορεί να ενισχύσει την αγάπη των παιδιών για τη μάθηση γενικότερα και να τα κάνει πιο πρόθυμα να εξερευνήσουν νέους κόσμους και γνώσεις μέσω των βιβλίων.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)
Την Τρίτη 1 Απριλίου 2025, στην Γ’ τάξη του σχολείου μας υλοποιήθηκε ένα στοχευμένο πρόγραμμα για τη ρύθμιση έκφρασης δυσάρεστων συναισθημάτων, από την ψυχολόγο του σχολείου μας, Βασιλική Μάντη. Στόχοι της δράσης ήταν οι μαθητές/τριες να εκπαιδευθούν στην περιγραφή αποδεκτών τρόπων αντίδρασης σε καταστάσεις/ γεγονότα που πυροδοτούν αναστάτωση και θυμό, να εξασκηθούν ώστε να είναι σε θέση να εξηγούν για ποιους λόγους είναι σημαντικό τα δυσάρεστα συναισθήματα να τίθενται υπό έλεγχο, να εντοπίσουν κατάλληλους τρόπους διαχείρισης της κακής διάθεσης για να απομακρύνονται από το ενδεχόμενο εκδήλωσης μη αποδεκτών/ μη προσαρμοστικών αντιδράσεων.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές/τριες εξοικειώθηκαν με τον κύκλο διαχείρισης αρνητικών συναισθημάτων, μαθαίνοντας να αναγνωρίζουν τι ακριβώς νιώθουν, να δίνουν όνομα στο συναίσθημά τους και να το αποδέχονται χωρίς να το καταπιέζουν. Στη συνέχεια, προχώρησαν στη διερεύνηση των αιτίων που προκαλούν την κακή διάθεση και κατανόησαν γιατί είναι σημαντικό να μπορούν να ελέγχουν τη συναισθηματική τους αντίδραση. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην εξάσκηση σε πρακτικές τεχνικές αυτορρύθμισης. Τα παιδιά έμαθαν πώς να ηρεμούν όταν νιώθουν ένταση, εφαρμόζοντας απλούς και αποτελεσματικούς τρόπους, όπως να σκέφτονται κάτι ευχάριστο, να μετρούν αργά μέχρι το 20, να παίρνουν βαθιές ανάσες ή να φουσκώνουν φανταστικά ένα μπαλόνι. Επίσης, εξερεύνησαν τεχνικές που περιλαμβάνουν σωματική δράση, όπως το να βγαίνουν για μια μικρή βόλτα, να παίζουν ή να χαϊδεύουν το κατοικίδιό τους, ή να χρησιμοποιούν μια μπάλα antistress. Αυτές οι τεχνικές ενισχύουν την ικανότητα του παιδιού να απομακρύνεται από την ένταση της στιγμής και να επανέρχεται σε κατάσταση ηρεμίας και ελέγχου.
Η δράση υλοποιήθηκε μέσα από βιωματικές και συνεργατικές μεθόδους, όπως η συμπλήρωση ατομικών φύλλων εργασίας, η εργασία σε ομάδες, οι παρουσιάσεις στην ολομέλεια και η συζήτηση στην τάξη. Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνθηκαν να μοιραστούν προσωπικά παραδείγματα, να ακούσουν ο ένας τον άλλο και να δοκιμάσουν πρακτικά τις τεχνικές που διδάχθηκαν. Το πρόγραμμα συνέβαλε ουσιαστικά στην ενίσχυση της συναισθηματικής αγωγής των παιδιών και έθεσε τις βάσεις για μια πιο ήρεμη και θετική καθημερινότητα, τόσο στο σχολείο όσο και έξω από αυτό.
Υπεύθυνες: Βασιλική Μάντη (ΠΕ23), Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)
Την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ τάξης βρήκαν πάνω στην έδρα ένα δώρο και μια κάρτα που έγραφε «Χρόνια πολλά Μελίνα! Ο φίλος σου, Ελτόν». Η Μελίνα και ο Ελτόν είναι δύο ήρωες που έχουμε συναντήσει στα προηγούμενα μαθήματα της ενότητας «Έλα στην παρέα μας». Ανοίξαμε το δώρο και βρήκαμε μια σοκολάτα και το βιβλίο «Το χαρούμενο λιβάδι» της Φυλλιώς Νικολούδη. Έτσι ξεκίνησε το μάθημα της Γλώσσας, με αφορμή τα γενέθλια της Μελίνας και το δώρο του Ελτόν.
Οι μαθητές/τριες διάβασαν ένα διασκευασμένο απόσπασμα του βιβλίου, το οποίο διαδραματίζεται σε ένα καταπράσινο λιβάδι γεμάτο κάτασπρες μαργαρίτες. Ξαφνικά, ανάμεσά τους φυτρώνει μια κατακόκκινη παπαρούνα, γεγονός που προκαλεί αναστάτωση: άλλες μαργαρίτες τη δέχονται, άλλες όχι. Μέσα από αυτή τη «λουλουδένια» ιστορία, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με ζητήματα διαφορετικότητας και ρατσισμού.
Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες συμμετείχαν πρώτα σε επεξεργασία του κειμένου και κατασκευή εννοιολογικού χάρτη στον διαδραστικό πίνακα, ομαδοποιώντας τις πληροφορίες μαζί με την εκπαιδευτικό. Στη συνέχεια, υποστήριξαν με επιχειρήματα τις διαφορετικές απόψεις των μαργαριτών, μπαίνοντας στη θέση τους και βλέποντας το πρόβλημα από πολλές πλευρές. Ακολούθησε δραστηριότητα ενσυναίσθησης, όπου κάθε παιδί έγραψε σε κόκκινο χαρτάκι τα συναισθήματα της παπαρούνας —που συμβολίζει το διαφορετικό και συχνά το ανεπιθύμητο— και τα κόλλησε σε ένα σχέδιο παπαρούνας στον πίνακα. Τέλος, οι μαθητές/τριες έδωσαν το δικό τους τέλος στην ιστορία, υποστηρίζοντας τις επιλογές τους με επιχειρήματα.
Ήταν ένα μάθημα γεμάτο φαντασία, προβληματισμό και δημιουργικότητα, που ενίσχυσε την ενσυναίσθηση και την αποδοχή του διαφορετικού.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)