colors02

Δράσεις Φιλαναγνωσίας

  • Μια Μαγική Συνάντηση με τον Συγγραφέα Κώστα Στοφόρο

    Συνάντηση με τον Συγγραφέα Κώστα Στοφόρο, 2025

    Μια ξεχωριστή εμπειρία έζησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας και του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025 στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας, όταν συνδέθηκαν διαδικτυακά με τον αγαπημένο συγγραφέα Κώστα Στοφόρο με αφορμή το βιβλίο του «Η Σπηλιά του Δράκου – Περιπέτεια στην Καστοριά».

    Η προετοιμασία των παιδιών υπήρξε πραγματικά εντυπωσιακή και ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Δεν περιορίστηκαν απλώς στην ανάγνωση του βιβλίου, αλλά με ενθουσιασμό, φαντασία και δημιουργική διάθεση το μετέτρεψαν σε πεδίο έμπνευσης για ποικίλες δράσεις. Δημιούργησαν ένα εναλλακτικό τέλος γεμάτο πρωτοτυπία, συνέταξαν μια εύστοχη περίληψη που ανέδειξε τα βασικά σημεία της πλοκής και έγραψαν στίχους αφιερωμένους στον μυθικό δράκο της λίμνης της Καστοριάς. Παράλληλα, εμπνεύστηκαν και παρουσίασαν ένα θεατρικό έργο βασισμένο στην ιστορία, φωτίζοντας με τρόπο δημιουργικό τις αφηγηματικές της διαστάσεις. Η εικαστική τους έκφραση αποτυπώθηκε σε ζωγραφιές που ζωντάνεψαν τα αρχοντικά της Καστοριάς, τη μυστηριώδη σπηλιά και τον εντυπωσιακό δράκο, ενώ συνδυάστηκε με τη χειροτεχνία, καθώς κατασκεύασαν σελιδοδείκτες εμπνευσμένους από την ιστορία, αλλά και ένα μοναδικό "κουτί-έκπληξη", μέσα από το οποίο ξεπηδούσαν μικρά αντικείμενα που αποκάλυπταν πτυχές της ιστορίας.

    Η στιγμή της διαδικτυακής σύνδεσης με τον Κώστα Στοφόρο ήταν συγκινητική. Οι μαθητές/τριες παρουσίασαν όλη τη δουλειά τους, ενώ ο συγγραφέας εμφανώς εκπληκτος και συγκινημένος από τη δημιουργικότητα και τον ενθουσιασμό τους, τους συνεχάρη θερμά. Η περιέργεια των παιδιών δεν σταμάτησε εκεί. Με αμείωτο ενδιαφέρον έκαναν πολλές ερωτήσεις στον συγγραφέα σχετικά με τη συγγραφή των βιβλίων του, ανακαλύπτοντας πώς γεννιούνται οι ιστορίες, πώς επιλέγονται οι χαρακτήρες και ποια είναι τα μυστικά της δημιουργικής γραφής. Ο κ. Στοφόρος απάντησε με υπομονή και χαρά σε όλες τις ερωτήσεις τους, μοιράζοντας μαζί τους τα μυστικά του επαγγέλματός του. "Δεν περίμενα ποτέ ότι η ιστορία μου θα εμπνεύσει τέτοιες υπέροχες δημιουργίες", τόνισε χαρακτηριστικά, δίνοντας στα παιδιά την πιο όμορφη επιβράβευση για την προσπάθειά τους.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ, Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)
    Υποστήριξη: Νικολού Αγγελική, ΠΕ86

  • Δημιουργική Συνάντηση με την Τέχνη του Stop Motion

    Ζωντανεύοντας Ιστορίες…

    Μια ξεχωριστή εκπαιδευτική εμπειρία έζησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης την Πέμπτη 29 Μαΐου 2025, κατά την επίσκεψή τους στο Εργαστήριο Κινουμένου Σχεδίου του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης (ΕΤΕΤ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ζωντανεύοντας Ιστορίες…», που σχεδιάστηκε και υλοποιείται από το Τμήμα ΕΤΕΤ σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου και την παιδαγωγική επιμέλεια της Δρ Ευδοξίας Σακελλαροπούλου, Περιφερειακής Επόπτριας Ποιότητας της Εκπαίδευσης. Επιστημονικά υπεύθυνος του εργαστηρίου είναι ο Δρ Νίκος Κωνσταντίνου, Ε.ΔΙ.Π. του Τμήματος, με τη συνδρομή του Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Μάνου Κατσάρη.

    Το εργαστήριο έχει ως στόχο να εισαγάγει τα παιδιά στον κόσμο του stop motion animation, αναδεικνύοντας τη δύναμη της τέχνης ως εργαλείο βιωματικής μάθησης, καλλιέργειας δεξιοτήτων και έκφρασης σκέψεων και συναισθημάτων. Οι μαθητές/τριες, έχοντας ήδη προετοιμαστεί στην τάξη εμπνευσμένοι από την ιστορία «Το Δάσος» της Έρης Παπαμιχαλοπούλου, κατέφθασαν στο Εργαστήριο με ενθουσιασμό και κρατώντας στα χέρια τους τις δικές τους χειροποίητες φιγούρες από πλαστελίνη, που απεικόνιζαν τους ήρωες της αφήγησης. Με τη βοήθεια των υπευθύνων του εργαστηρίου, τα παιδιά μυήθηκαν στην τεχνική του stop motion και έμαθαν πώς η φωτογραφία, η υπομονή και η συνεργασία μπορούν να δώσουν ζωή στις ακίνητες φιγούρες. Χωρισμένα σε ομάδες, ανέλαβαν τη δημιουργία επιλεγμένων σκηνών από την ιστορία, στήνοντας το σκηνικό, οργανώνοντας τις λήψεις και βλέποντας βήμα-βήμα πώς γεννιέται μια μικρού μήκους ταινία animation. Η εμπειρία ενίσχυσε τη φαντασία και την ομαδικότητά τους, καλλιέργησε δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και ενίσχυσε τη συναισθηματική τους νοημοσύνη, αγγίζοντας παράλληλα σύγχρονα κοινωνικά θέματα, όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η φιλία και η ενσυναίσθηση. Η δράση αυτή αποτέλεσε ένα υποδειγματικό παράδειγμα δημιουργικής διασύνδεσης της τέχνης με τη μάθηση, αποδεικνύοντας ότι η εκπαίδευση μπορεί να είναι συναρπαστική, πολυδιάστατη και βαθιά ουσιαστική.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

  • Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης, 2025

    Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Τάξης (σχ. έτος 2024-2025) κατά την εκπαιδευτική επίσκεψή τους στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης» εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από το έργο, το οποίο βρίσκεται στον αύλειο χώρο του Μουσείου με τίτλο «Ίκαρος». Η υπεύθυνη του Μουσείου ενημέρωσε τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες ότι το έργο έχει φιλοτεχνηθεί από τον γλύπτη Αλέξανδρο Παπαστρατηγάκη και είναι φτιαγμένο από μέταλλο και λάμες από αλυσοπρίονα.

    Στη σχολική αίθουσα ακολούθησε συζήτηση για το έργο και τα ανακυκλώσιμα υλικά με τα οποία κατασκευάστηκε, πραγματοποιήθηκαν η ανάγνωση του μύθου «Ο Ίκαρος και ο Δαίδαλος», καθώς και η παρακολούθηση του αντίστοιχου βίντεο. Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της συμμετοχής του σχολείου στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)», με τη βοήθεια της τεχνολογίας και αξιοποιώντας το εργαλείο ψηφιακής αφήγησης Web2.0 Story Jumper, οι μαθητές και οι μαθήτριες μετέπλασαν τον γνωστό μύθο δημιουργώντας το δικό τους ψηφιακό παραμύθι με τίτλο: «Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης». Το νέο παραμύθι εικονογραφήθηκε από τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι ηχογράφησαν και το κείμενο, δίνοντας μια ξεχωριστή δημιουργική πινελιά στο έργο τους.

    Τέλος, υπό την καθοδήγηση της εικαστικού του σχολείου μας, κ. Ευφημίας Φαϊτά, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέλαβαν να κατασκευάσουν τον δικό τους «Ίκαρο» με ανακυκλώσιμα υλικά εμπνευσμένοι από το έργο του Μουσείου. Με τις παραπάνω δραστηριότητες οι μαθητές και οι μαθήτριες απέκτησαν μια πρώτη γνωριμία με την ελληνική μυθολογία, καλλιεργήθηκαν η φιλαναγνωσία και η δημιουργική γραφή, αναπτύχθηκαν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν για τα θέματα της ανακύκλωσης και της περιβαλλοντικής προστασίας και ενισχύθηκαν η φαντασία, η καλλιτεχνική έκφραση και η συνεργατική δημιουργία.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70) 

  • Χωροχρονική πλαισίωση της ιστορίας «Η σπηλιά του δράκου»

    Χωροχρονική πλαισίωση της ιστορίας «Η σπηλιά του δράκου»Στο πλαίσιο των δράσεων φιλαναγνωσίας του Σχολείου μας, η Δ’ τάξη έχει την ευκαιρία να συμμετάσχει σε μια ξεχωριστή συνεργασία με το Δ’ τμήμα του 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων, με αφορμή το παιδικό βιβλίο του Κώστα Στοφόρου «Η Σπηλιά του Δράκου». Η κοινή αυτή δράση, ο οποία βασίζεται στην ετήσια συνεργασία των δύο σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025, έχει ως βασικό σκοπό να καλλιεργηθεί το πνεύμα αποδοχής, συνεργασίας και φιλίας μεταξύ των παιδιών, μέσα από την απόλαυση της ανάγνωσης και τη δημιουργική έκφραση.

    Το βιβλίο αποτέλεσε το όχημα για να ταξιδέψουν οι μαθητές/τριες στον χώρο και τον χρόνο. Μέσα από το κείμενο, γνώρισαν τον μυθικό και ταυτόχρονα ιστορικό κόσμο της Καστοριάς, της νεολιθικής ζωής στο Δισπηλιό και της Σπηλιάς του Δράκου. Η πλοκή του βιβλίου, με στοιχεία περιπέτειας και φαντασίας, αποτέλεσε αφορμή για συζητήσεις, ερωτήματα και αναζητήσεις. Με αφορμή τα κεφάλαια «Το Αρχοντικό της Καστοριάς», «Ο Άνθος της Λίμνης» και «Περίπατος στη Λίμνη», οι μαθητές/τριες αναζήτησαν απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

    • Πού διαδραματίζεται η ιστορία;
    • Πώς υποδεικνύεται ο χρόνος;
    • Πώς επηρεάζει η πλαισίωση τη δράση, τους χαρακτήρες και το θέμα;
    • Διαθέτει η ιστορία διαχρονική αξία και καθολική σημασία;

    Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τα παιδιά εντόπισαν τα στοιχεία της αφήγησης που παραπέμπουν στην πόλη της Καστοριάς, τη λίμνη της και το ιστορικό πλαίσιο της πλοκής. Αναγνώρισαν τη μοναδική ατμόσφαιρα που δημιουργεί το φυσικό και πολιτιστικό τοπίο και πώς αυτό επηρεάζει τις συμπεριφορές και τις σχέσεις των ηρώων. Επιπλέον, επισκέφθηκαν ψηφιακά τον νεολιθικό οικισμό στο Δισπηλιό, είδαν φωτογραφίες από τη Σπηλιά του Δράκου και κατανόησαν τη σημασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία. Στο τέλος της συζήτησης, οι μαθητές αποτύπωσαν εικαστικά την πόλη της Καστοριάς, τη λίμνη και το μυθικό δράκο της Σπηλιάς. Οι ζωγραφιές τους αποδεικνύουν όχι μόνο την κατανόηση του περιεχομένου αλλά και τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία μεταξύ των δύο τάξεων.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κων/να (ΠΕ 91.01), Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)

  • Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στη Δ΄τάξη, 2025

    Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στη Δ΄τάξη, 2025Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου), στην Δ' τάξη στήσαμε μια ξεχωριστή γιορτή για να τιμήσουμε αυτό που τόσο αγαπάμε: το παιδικό βιβλίο! Φέραμε όλοι μαζί το αγαπημένο μας βιβλίο και ξεκινήσαμε ένα ταξίδι φαντασίας, δημιουργικότητας και παιχνιδιού.

    Ξεκινήσαμε με ένα θεατρικό παιχνίδι! Περπατήσαμε στον χώρο κρατώντας τα βιβλία μας, χαιρετώντας τους συμμαθητές μας όπως οι ήρωες των βιβλίων μας. Στη συνέχεια, ανοίξαμε τυχαία τα βιβλία και διαλέξαμε δύο λέξεις. Όταν συναντούσαμε έναν συμμαθητή, του τις λέγαμε κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο – δυνατά, σαν μυστικό, σαν ρομπότ ή με φωνή παραμυθένια! Μετά παρατηρήσαμε το εξώφυλλο του βιβλίου μας και διαλέξαμε μια εικόνα ή λέξη που μας ενέπνεε. Την παρουσιάσαμε με παντομίμα ή παγωμένη εικόνα. Στις παγωμένες εικόνες παίξαμε με την τεχνική της εσωτερικής φωνής, ζωντανεύοντας πρόσωπα και αντικείμενα. Τους δώσαμε φωνή, σκέψη και συναισθήματα. Σε άλλες εικόνες, δώσαμε τίτλο ή δημιουργήσαμε τη δική μας λεζάντα. Και επειδή η φαντασία δεν έχει όρια…Το βιβλίο μας μεταμορφώθηκε! Φανταστήκαμε πως δεν ήταν πια ένα απλό βιβλίο, αλλά κάτι τελείως διαφορετικό: ένα αντικείμενο, ένα πλάσμα, ένας άνθρωπος! Άλλοι το είδαν σαν καπέλο, σαν τηλεσκόπιο, σαν φίλο, σαν πλοίο που τους ταξιδεύει σε φανταστικούς κόσμους. Το περιγράψαμε, του δώσαμε όνομα, φωνή και χαρακτήρα!  Στο τέλος ενώσαμε τα βιβλία μας και φτιάξαμε ένα μεγάλο, συνεργατικό γλυπτό. Το κοιτάξαμε από κάθε πλευρά και αναρωτηθήκαμε: με τι μοιάζει αυτό που δημιουργήσαμε όλοι μαζί;

    Στη συνέχεια, διαβάσαμε το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου και δημιουργήσαμε πανέμορφα ποιήματα, χρησιμοποιώντας τα αρχικά γράμματα από τον τίτλο «Η γλώσσα των εικόνων». Τέλος, γράψαμε για τα αγαπημένα μας βιβλία, τους ήρωές τους, τις εικόνες που αγαπήσαμε και τα βιβλία που διαβάζουμε αυτό τον καιρό. Γιατί ένα βιβλίο δεν είναι μόνο για διάβασμα. Είναι λέξεις, εικόνες, παιχνίδι, φαντασία, τέχνη και συναίσθημα. Κι εμείς τα ζήσαμε όλα μαζί – με χαρά, δημιουργικότητα και ανοιχτή καρδιά!

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

  • Φιλαναγνωσία στην αυλή, 2025

    Φιλαναγνωσία στην αυλή, 2025

    Η άνοιξη ήρθε και έφερε τις κατάλληλες συνθήκες για να απολαύσουμε την αυλή του σχολείου μας με ποικίλους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι η φιλαναγνωσία στην εξοχή. Έτσι, την Τετάρτη 12 Μαρτίουκαι 2 Απριλίου 2025, οι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης βγήκαν στην αυλή με παρέα το βιβλίο «Φιλενάδα φουντουκιά μου», της Αγγελικής Βαρελλά, και γνώρισαν καλύτερα τον Δώρο και την αγαπημένη του Φούντου, τους πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας.

    Μια αγριοφουντουκιά φύτρωσε τυχαία σε μια γκρίζα γειτονιά της Αθήνας. Μα δεν ήταν καθόλου τυχαία η υπέροχη φιλία που αναπτύχθηκε ανάμεσα στα παιδιά της γειτονιάς και το μοναχικό δέντρο. Η ιστορία της Φουντουκιάς εξελίσσεται σαν ένας αγώνας δρόμου. Η μια μετά την άλλη, οι αφηγήτριες δίνουν τη… σκυτάλη για να ξετυλιχτεί το νήμα της ιστορίας. Όταν μια μέρα το δέντρο θα κινδυνέψει από την μπουλντόζα, ολόκληρη η γειτονιά θα προσπαθήσει με πάθος να το σώσει. Η Φουντουκιά θα γίνει το σύμβολο ελπίδας, συνεργασίας για έναν κοινό σκοπό, και αγάπης για τη φύση, μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανθρωπιάς και συγκίνησης.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι τα οφέλη της φιλαναγνωσίας για τους μαθητές/τριες είναι πολλά και σημαντικά. Αναπτύσσουν κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, δημιουργικότητα και οξύνεται η φαντασία τους. Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό και βελτιώνουν την ικανότητά τους να κατανοούν και να χρησιμοποιούν τη γλώσσα. Επίσης τους δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουν αισθητικά ένα βιβλίο, να ψυχαγωγηθούν. Η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων στην αυλή αποτελεί μια ευχάριστη και μοναδική εμπειρία για τους/τις μαθητές/τριες. Σε ένα περιβάλλον γεμάτο ενέργεια όπως η αυλή του σχολείου, η ανάγνωση προσφέρει μια ευκαιρία για ηρεμία και χαλάρωση. Βυθιζόμενα σε μια ιστορία, τα παιδιά μπορούν να ξεφύγουν από την ένταση της ημέρας και να απολαύσουν μια ήσυχη στιγμή. Όταν η ανάγνωση γίνεται μια ευχάριστη εμπειρία στην αυλή, συνδέεται με θετικά συναισθήματα. Αυτό μπορεί να ενισχύσει την αγάπη των παιδιών για τη μάθηση γενικότερα και να τα κάνει πιο πρόθυμα να εξερευνήσουν νέους κόσμους και γνώσεις μέσω των βιβλίων.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

  • Το χαρούμενο λιβάδι

    Το χαρούμενο λιβάδι

    Την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ τάξης βρήκαν πάνω στην έδρα ένα δώρο και μια κάρτα που έγραφε «Χρόνια πολλά Μελίνα! Ο φίλος σου, Ελτόν». Η Μελίνα και ο Ελτόν είναι δύο ήρωες που έχουμε συναντήσει στα προηγούμενα μαθήματα της ενότητας «Έλα στην παρέα μας». Ανοίξαμε το δώρο και βρήκαμε μια σοκολάτα και το βιβλίο «Το χαρούμενο λιβάδι» της Φυλλιώς Νικολούδη. Έτσι ξεκίνησε το μάθημα της Γλώσσας, με αφορμή τα γενέθλια της Μελίνας και το δώρο του Ελτόν.

    Οι μαθητές/τριες διάβασαν ένα διασκευασμένο απόσπασμα του βιβλίου, το οποίο διαδραματίζεται σε ένα καταπράσινο λιβάδι γεμάτο κάτασπρες μαργαρίτες. Ξαφνικά, ανάμεσά τους φυτρώνει μια κατακόκκινη παπαρούνα, γεγονός που προκαλεί αναστάτωση: άλλες μαργαρίτες τη δέχονται, άλλες όχι. Μέσα από αυτή τη «λουλουδένια» ιστορία, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με ζητήματα διαφορετικότητας και ρατσισμού.

    Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες συμμετείχαν πρώτα σε επεξεργασία του κειμένου και κατασκευή εννοιολογικού χάρτη στον διαδραστικό πίνακα, ομαδοποιώντας τις πληροφορίες μαζί με την εκπαιδευτικό. Στη συνέχεια, υποστήριξαν με επιχειρήματα τις διαφορετικές απόψεις των μαργαριτών, μπαίνοντας στη θέση τους και βλέποντας το πρόβλημα από πολλές πλευρές. Ακολούθησε δραστηριότητα ενσυναίσθησης, όπου κάθε παιδί έγραψε σε κόκκινο χαρτάκι τα συναισθήματα της παπαρούνας —που συμβολίζει το διαφορετικό και συχνά το ανεπιθύμητο— και τα κόλλησε σε ένα σχέδιο παπαρούνας στον πίνακα. Τέλος, οι μαθητές/τριες έδωσαν το δικό τους τέλος στην ιστορία, υποστηρίζοντας τις επιλογές τους με επιχειρήματα.

    Ήταν ένα μάθημα γεμάτο φαντασία, προβληματισμό και δημιουργικότητα, που ενίσχυσε την ενσυναίσθηση και την αποδοχή του διαφορετικού.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

  • Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας στην Α' τάξη, 2025

    Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας στην Α' τάξη, 2025

    Την Πέμπτη 6 Μαρτίου 2025, με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης συμμετείχαν σε βιωματικές δράσεις με στόχο την καλλιέργεια αξιών όπως η φιλία, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός και η ενσυναίσθηση. Αρχικά, διαβάσαμε το βιβλίο με τίτλο «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε», όπου μέσω συζήτησης και διαλόγου οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να ανακαλύψουν εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης έντονων συναισθημάτων χωρίς τη χρήση βίας και να κατανοήσουν τη σημασία της φιλίας και της ειρηνικής συνύπαρξης στο σχολείο. Τα χέρια είναι για να χαιρετάμε, να παίζουμε, να χειροκροτάμε, να μετράμε, να βοηθάμε τους άλλους, να κατασκευάζουμε πράγματα, να μας κρατάνε ασφαλείς...

    Στη συνέχεια, μέσω της παρακολούθησης βίντεο γνωρίσαμε και ενημερωθήκαμε για τη ζωή και το έργο του Martin Luther King, ενός Αμερικανού ακτιβιστή, ο οποίος αγωνίστηκε με ειρηνικό τρόπο για την εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων. Ο Martin Luther King υπήρξε υπέρμαχος της ειρήνης, της ισότητας και της εξάλειψης κάθε μορφής βίας. Με τον ειρηνικό του αγώνα δίδαξε σε όλο τον κόσμο πόσο σημαντικό είναι να λέμε «όχι» στη βία και «ναι» στην αγάπη και την ισότητα. Οι μαθητές/τριες κατάλαβαν πόσο σημαντικό είναι να υπερασπιζόμαστε το δίκαιο και να φερόμαστε σε όλους με σεβασμό.

    Οι δράσεις μας ολοκληρώθηκαν με ένα ομαδικό project, με κύριο μήνυμα την αποδοχή της διαφορετικότητας και την αξία της φιλίας. Το κάθε παιδί ζωγράφισε το δικό του ψαράκι… μπορεί, λοιπόν, όλα τα ψαράκια να είναι διαφορετικά ….ωστόσο, στο σχολείο κολυμπούν όλα μαζί! Με αυτόν τον τρόπο, έστειλαν το δικό τους μήνυμα για ένα σχολείο γεμάτο αγάπη, καλοσύνη και ασφάλεια για όλους.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία (ΠΕ70)

  • Δράσεις κατά της βίας στην Β' τάξη, 2025

    Δράσεις κατά της βίας στην Β' τάξη, 2025

    Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Στα πλαίσια της ημέρας αυτής οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) πραγματοποίησαν διάφορες δράσεις και κατασκευές. Σκοπός των δράσεων αυτών ήταν η ευαισθητοποίηση των παιδιών απέναντι σε φαινόμενα βίας και εκφοβισμού και η επαγρύπνηση όλων, ώστε να εκλείψουν κατά το δυνατόν τέτοια φαινόμενα και να μάθουν να αποδέχονται την ομαλή και χωρίς προβλήματα συνύπαρξη με διαφορετικά άτομα.

    Στην πρώτη φάση η δασκάλα της Β΄ Τάξης μαζί με τους μικρούς μαθητές της διάβασαν το παραμύθι "Η Μόνα σε καινούριο Σχολείο". Πρόκειται για ένα παραμύθι που γράφτηκε και εικονογραφήθηκε από μικρά παιδιά για μικρά παιδιά με πρωτοβουλία της Εταιρίας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.). Ήρωας του παραμυθιού είναι η μικρή χελώνα, Μόνα, που δέχεται επιθετική συμπεριφορά από τους συμμαθητές της στο καινούριο της σχολείο. Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού ακολούθησε συζήτηση στην τάξη για το πώς ένιωθε η μικρή μας χελώνα, πώς της συμπεριφέρθηκαν οι συμμαθητές της και τι έκανε η ίδια για να αντιμετωπίσει το πρόβλημά της. Έπειτα τα παιδιά αναγνώρισαν λέξεις που μας προκαλούν θετικά και λέξεις που μας προκαλούν αρνητικά συναισθήματα. Τέλος τα αποτυπώσαμε σε μια αφίσα.

    Στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων Ζω καλύτερα – ΕΥ ΖΗΝ και συγκεκριμένα στην υποενότητα "Ψυχική Υγεία" τα παιδιά με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού εργαστηρίων και χρησιμοποιώντας το εκπαιδευτικό υλικό Το σπίτι των παιδιών ασχολήθηκαν με την πρόληψη της επιθετικότητας, της βίας και του σχολικού εκφοβισμού. Στη συνέχεια τα παιδιά είδαν ένα εκπαιδευτικό βίντεο για το bullying με πρωταγωνιστή τον μικρό Όλιβερ Μπάτον. Συζήτησαν για όσα είδαν στο βίντεο, έκαναν αφίσα καθώς και φύλλα εργασίας. Τέλος, η σχολική μας ψυχολόγος διάβασε στα παιδιά το βιβλίο "Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε". Ακολούθησε συζήτηση και φύλλο εργασίας.

    Στόχος των παραπάνω δράσεων ήταν να ενισχυθεί η θετική συμπεριφορά των παιδιών και να απορριφθεί η άσκηση σωματικής ή λεκτικής βίας ως μέσο επίλυσης διαφορών και έκφρασης έντονων αρνητικών συναισθημάτων.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Μάγκου Μόνικα (δασκάλα Β΄τάξης), Πουρλιάκας Γρηγόρης (ΠΕ70) και Μάντη Βασιλική (ΠΕ23)

  • Διασχίζουμε λογοτεχνικές γέφυρες ζωντανεύοντας ένα βιβλίο...

    Διασχίζουμε λογοτεχνικές γέφυρες ζωντανεύοντας ένα βιβλίο...Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη... Και έτσι άρχισε η ιστορία μας...

    Η Δ' τάξη του Σχολείου μας, σε συνεργασία με τους μαθητές, τις μαθήτριες και την εκπαιδευτικό κ. Χαρούλα Παππά του 4ου τμήματος του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, συμμετέχει σε ένα ξεχωριστό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας, έχοντας ως βάση το βιβλίο «Η σπηλιά του δράκου. Περιπέτεια στην Καστοριά» του Κώστα Στοφόρου. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα ανάγνωσης, αλλά μια πολύπλευρη και διαθεματική προσέγγιση, που στοχεύει στη συμπερίληψη, την ενσυναίσθηση και την ανάπτυξη της σχέσης των παιδιών με τον κόσμο των βιβλίων.

    Ακολουθώντας μια ολιστική προσέγγιση, οι μαθητές/τριες και των δύο σχολείων συμμετέχουν ενεργά στην παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου μέσα από θεατρικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Η ιστορία ζωντανεύει με τη χρήση αντικειμένων που συνδέονται με την αφήγηση: ο δράκος ξεπηδά από ένα κουτί, τα αντικείμενα ενός λιμναίου οικισμού εμφανίζονται μαγικά, προσδίδοντας μια πολυαισθητηριακή διάσταση στη μάθηση. Μέσα από τις μέχρι τώρα πραγματοποιημένες συναντήσεις, τα παιδιά των δύο τάξεων γνωρίστηκαν και αλληλεπίδρασαν μέσα από παιχνίδια γνωριμίας και θεατρικές δραστηριότητες. Η συνεργασία αυτή λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ παιδιών με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ. Η συμπερίληψη δεν είναι απλώς μια θεωρητική έννοια, αλλά μια ζωντανή εμπειρία, όπου τα παιδιά συνυπάρχουν, αλληλεπιδρούν και συνδημιουργούν. Μέσα από καλλιτεχνικές και θεατρικές δράσεις, ενισχύεται η ενσυναίσθηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ισότιμη συμμετοχή όλων.

    Η ανάγνωση του βιλίου βασίζεται στην εμπλοκή όλων των αισθήσεων, δίνοντας έμφαση στη θεατρικότητα, τη δημιουργική αλληλεπίδραση και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών. Οι μαθητές/τριες εξερεύνησαν βασικές έννοιες του κόσμου των βιβλίων (συγγραφέας, πλοκή, εικονογράφηση), σύγκριναν παλιές και νέες εκδόσεις και άρχισαν να ανακαλύπτουν την Καστοριά ως τόπο της ιστορίας – από τη γεωγραφία και την ιστορία μέχρι τα προϊόντα και τις παραδόσεις της πόλης.

    Σήμερα, οι μαθητές μας ανέλαβαν να διαβάσουν διαδοχικά κεφάλαια από το βιβλίο στην τάξη και στην επόμενη συνάντησή μας να τα παρουσιάσουν με τον δικό τους τρόπο. Αυτή η δράση ενθαρρύνει την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της αυτοέκφρασης, ενισχύοντας τον ουσιαστικό διάλογο με τη λογοτεχνία. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλά μια εκπαιδευτική δραστηριότητα, αλλά μια εμπειρία που γεφυρώνει τον κόσμο της γνώσης με τον κόσμο των συναισθημάτων. Και αυτή είναι η πραγματική δύναμη των βιβλίων!

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κων/να (ΠΕ 91.01), Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)

  • «Γκρεμίζω τα τείχη! Όλοι μαζί μια παρέα!»

    «Γκρεμίζω τα τείχη! Όλοι μαζί μια παρέα!»

    Ποιος είναι ασφαλής και ποιος όχι; Ποιος είναι καλός και ποιος κακός; Αν μείνω κλεισμένος στο χώρο μου, προστατευμένος από τα τείχη μου, χάνω ή κερδίζω; Μήπως ότι θεωρώ επικίνδυνο με εμποδίζει από το να δοκιμάσω κάτι νέο και διασκεδαστικό;

    Στα πλαίσια του ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία και των εργαστηρίων δεξιοτήτων "Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ: Κοινωνική και Συναισθηματική Ευθύνη" πραγματοποιήθηκε σε Συνεργασία με τη Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα «Γκρεμίζω τα τείχη! Όλοι μαζί μια παρέα!». Το πρόγραμμα άρχισε με μία σύντομη ενημέρωση των παιδιών από την εκπρόσωπο της Βιβλιοθήκης για το ιστορικό κτήριο της Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης. Στη συνέχεια τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ακούσουν ένα όμορφο παραμύθι με τίτλο "Ένας τείχος στη μέση του Βιβλίου" από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος. Αφού συζήτησαν για όσα άκουσαν, πέρασαν σε παιχνίδια κινητικά και διαδικτυακά.

    Στόχος του προγράμματος ήταν να "μπουν τα παιδιά στα παπούτσια του μικρού ιππότη", του ήρωα του βιβλίου, και να προβληματιστούν σε σχέση με τα στερεότυπα και τους παραδοσιακούς συμβολισμούς (καλός- κακός, φίλος- εχθρός). Να συνειδητοποιήσουν πως ό,τι φαίνεται αληθινό μπορεί και να μην είναι, πως η πραγματικότητα μπορεί να είναι διαφορετική απ’ αυτή που φαντζόμαστε και πως τελικά η χαρά βρίσκεται στην ενότητα, τη συμπερίληψη και τη συντροφικότητα. Τα παιδιά πέρασαν υπέροχα!

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μάγκου Μόνικα (ΠΕ70)

  • Like στην αλήθεια! Block στο ψέμα, 2024

    Like στην αλήθεια! Block στο ψέμα, 2024Χθες βράδυ ένας παγωτατζής έδωσε το τελευταίο παγωτό!
    Σοκολάτα σε χωνάκι κι από πάνω ένα τραγανούτσικο μπισκοτάκι.

    Αλήθεια σας το λέω, το σκέφτομαι και μου ’ρχεται να κλαίω!
    Τίποτα πια δεν θα ’ναι απολαυστικό, ούτε βρίσκω λόγο να χαρώ…

    Κάτσε να το πω, να το μάθει όλη η χώρα, τώρα που πήρα φόρα!

    Την Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024, με αφορμή το βιβλίο «Η μέρα που τελείωσε το παγωτό» του Αντώνη Ζαρίντα (Ελληνοεκδοτική), οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ζωσιμαίας Βιβλιοθήκης με τίτλο «Like στην αλήθεια. Block στο ψέμα». Το πρόγραμμα, που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, είχε ως στόχο να εισαγάγει τους μαθητές με χιουμοριστικό τρόπο στο θέμα των ψευδών ειδήσεων (fake news), της παραπληροφόρησης, της παραπλάνησης της κοινής γνώμης και της ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου.

    Μέσα από αφηγήσεις, συζητήσεις και διαδραστικά παιχνίδια, οι μαθητές/τριες διερεύνησαν ερωτήματα όπως: Πώς και γιατί δημιουργούνται οι ψευδείς ειδήσεις; Πώς μπορούμε να τις αναγνωρίσουμε; Είναι πάντα εύκολο αυτό; Τέλος, συζητήθηκαν πρακτικές για τη σωστή διαχείριση των πληροφοριών που λαμβάνουν από το διαδίκτυο.

    Στο πλαίσιο της διαθεματικότητας, οι μαθητές επεξεργάστηκαν προβλήματα πολλαπλασιασμού στην ώρα των Μαθηματικών, εμπνευσμένα από το ίδιο βιβλίο. Έτσι, συνδύασαν τη λογοτεχνία με τα μαθηματικά, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν δεξιότητες κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας. Το πρόγραμμα αποτέλεσε έναν τρόπο ενίσχυσης της ψυχικής ενδυνάμωσης των μαθητών σε θέματα της σύγχρονης ζωής, ενταγμένο στους άξονες «ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ – ΕΥ ΖΗΝ» και «ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ & ΕΝΕΡΓΩ» στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Γκρεμίζω τα τείχη! Όλοι μαζί μια παρέα!

    Γκρεμίζω τα τείχη! Όλοι μαζί μια παρέα, 2024

    Την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024 οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄τάξης, παρακολούθησαν διαδικτυακά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων με τίτλο «Γκρεμίζω τα τείχη! Όλοι μαζί μια παρέα!».

    Μέσω της αφήγησης του βιβλίου «Ένας τοίχος στη μέση του βιβλίου» (του συγγραφέα Jon Agee), οι μαθητές και οι μαθήτριες προβληματίστηκαν σχετικά με τα στερεότυπα και τους παραδοσιακούς συμβολισμούς (καλός - κακός, φίλος - εχθρός). Στη συνέχεια, παρακολούθησαν ένα σύντομο βίντεο, συζήτησαν για το περιεχόμενό του και κατανόησαν ότι κάποιες φορές ό,τι φαίνεται ως αληθινό μπορεί και να μην είναι και πως η χαρά και η ικανοποίηση βρίσκονται στην ενότητα, τη συμπερίληψη και τη συντροφικότητα. Τέλος, αφού χωρίστηκαν σε ομάδες συμμετείχαν σε διαδικτυακά παιχνίδια επίλυσης γρίφων, καθώς και σε γλωσσικά παιχνίδια. Το πρόγραμμα αποτέλεσε μια αφορμή ενίσχυσης της αξίας του αλληλοσεβασμού, της συμπερίληψης και της αποδοχής της διαφορετικότητας στο πλαίσιο του άξονα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη».

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία (ΠΕ70) 

  • Επίσκεψη στη Σχολική μας Βιβλιοθήκη, 2024

    Επίσκεψη στη Σχολική μας Βιβλιοθήκη, 2024

    Την Τρίτη 22 Οκτωβρίου 2024 είχαμε την ευκαιρία και την ευχαρίστηση να επισκεφθούμε τη Σχολική μας Βιβλιοθήκη με τους μικρούς μαθητές/τριες της Α' τάξης. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, συζητήσαμε για την αξία της ανάγνωσης και τους κανονισμούς του δανεισμού βιβλίων. Οι μαθητές/τριες απόλαυσαν την εμπειρία και ενθουσιάστηκαν με τον κόσμο των βιβλίων!

    Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Φ.14/22511/Δ1/2018 ΦΕΚ 688/Β/28-2-2018 για την Ίδρυση Δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών Δημόσιων Δημοτικών Σχολείων,η Σχολική Βιβλιοθήκη νοείται ως:

    • Χώρος μάθησης και κοινωνικοποίησης, όπου συγκεντρώνονται τεκμήρια της παγκόσμιας πνευματικής κληρονομιάς.
    • Μονάδα πληροφόρησης και πνευματικής παραγωγής, αποθετήριο μορφωτικού υλικού και κέντρο γνωστικών πηγών, χώρος αλληλόδρασης και συνεργασίας εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.
    • Χώρος προαγωγής της φιλαναγνωσίας και εργαλείο εμπλουτισμού και επέκτασης των προγραμμάτων σπουδών.

    Επιπλέον, στο πλαίσιο της μαθητοκεντρικής προσέγγισης της διδασκαλίας και της εφαρμογής των θεωριών του εποικοδομισμού και της πληροφοριακής παιδείας, οι μαθητές/τριες, ως χρήστες της Σχολικής Βιβλιοθήκης, εξοικειώνονται με τους χώρους, τα εργαλεία και τις συλλογές της.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί Σχολικής Βιβλιοθήκης: Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)

  • Όταν οι λέξεις ζωντανεύουν

    Όταν οι λέξεις ζωντανεύουν: Δραματοποίηση Λογοτεχνικού Κειμένου για ένα συναρπαστικό ταξίδι στην φαντασίαΣτις 6 Νοεμβρίου 2023, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ' τάξης (σχ. έτος 2023-2024) κάναμε ένα… διαφορετικό μάθημα. Σκεφτήκαμε να δραματοποιήσουμε ένα από τα κείμενα του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας. Το κείμενο είναι του Μίκυ Θεοδωράκη, έχει τίτλο "Τα παιδικά μου παιχνίδια" και είναι από το βιβλίο "Χάριν Παιδιάς" σε επιμέλεια της Ιουλίτας Ηλιοπούλου.

    Αποτελεί μια αφήγηση του μουσικοσυνθέτη σχετικά με τα παιδικά του χρόνια και την πρώτη του επαφή με τις συλλογές γραμματοσήμων. Διαβάζοντάς το μεταφερθήκαμε με τη φαντασία μας στην εποχή που ο συνθέτης ήταν ακόμη παιδί και βιώσαμε την ατμόσφαιρα της εποχής εκείνης που τα μικρά παιδιά έπαιζαν στις γειτονιές. Στο βιβλίο μια κυρία φωνάζει τα παιδιά που παίζουν στην πλατεία κοντά στο σπίτι της να περάσουν μέσα, τα κερνάει τσάι, βουτήματα, βούτυρο και μαρμελάδα και τους δείχνει τη συλλογή γραμματοσήμων της μαγεύοντάς τα! Έτσι κι εμείς "παίξαμε αυτή τη σκηνή", "ζήσαμε" αυτή τη σκηνή σαν να ήμαστε εμείς εκείνα τα παιδιά...Φέραμε όλοι τα αγαπημένα μας πορσελάνινα φλυτζάνια, φέραμε τσάι, βουτήματα, μπισκότα, κανελλόψωμο, βούτυρο, σπιτική μαρμελάδα της γιαγιάς, η κυρία μας έφτιαξε ζεστό ρόφημα σοκολάτας και απολαύσαμε όλοι μαζί, σε ένα μεγάλο τραπέζι το πρωινό μας! Ήταν για μας ξεχωριστό γιατί όσο απολαμβάναμε τη σοκολάτα και το τσάι μας η κυρία μας έδειχνε τη δική της συλλογή γραμματοσήμων, είδαμε πώς είναι μια συλλογή, ποια θέματα μπορεί να περιλαμβάνει, πώς ταξινομούνται τα γραμματόσημα και τόσα άλλα! Παράλληλα τρώγοντας αφράτες φέτες ψωμιού, λαχταριστά μπισκότα και πίνοντας αρωματικό τσάι κάναμε και το μάθημά μας από το βιβλίο μας… Κλείσαμε τα μάτια και φανταστήκαμε τον Μίκυ Θεοδωράκη παιδί και βιώσαμε κι εμείς με τον τρόπο μας τη δική του εμπειρία που τον ενέπνευσε να ξεκινήσει μια συλλογή γραμματοσήμων!

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Γκάντζου Μαρία (ΠΕ79.01)

Κύλιση στην Αρχή