
Οι μαθητές/τριες του Ομίλου «Ανακαλύπτω το φυσικό κόσμο μέσα από πειράματα» συμμετέχουν στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης», στην κατηγορία ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ, παρουσιάζοντας το έργο «Από τον ηλεκτρισμό στον μαγνητισμό - ηλεκτρικός κινητήρας». Ο διαγωνισμός στοχεύει στην ενίσχυση της ερευνητικής σκέψης, της συνεργασίας, της καινοτομίας και της ευαισθητοποίησης απέναντι στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, προωθώντας παράλληλα τη σύνδεση των Φυσικών Επιστημών με την καθημερινή ζωή και τις τεχνολογίες του μέλλοντος.
Στο συγκεκριμένο πείραμα, στόχος ήταν τα παιδιά να εξοικειωθούν με τη λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήρα, καθώς και με τα μέρη από τα οποία αυτός αποτελείται. Το κεντρικό ερώτημα ήταν: Τι θα συμβεί όταν συνδέσουμε μια ηλεκτρική πηγή σε ένα πηνίο το οποίο μπορεί να περιστραφεί πάνω σε μια βάση και ταυτόχρονα αλληλεπιδρά με έναν μαγνήτη που μένει σταθερός;
Για την κατασκευή του πειράματος χρησιμοποιήθηκαν απλά υλικά: μπαταρία, καλώδια, μεταλλικές γωνίες, μια ξύλινη βάση, ένας μαγνήτης και ένα λεπτό καλώδιο τηλεφώνου. Οι μαθητές/τριες δημιούργησαν ένα πηνίο τυλίγοντας το καλώδιο τηλεφώνου γύρω από κυλινδρικό οδηγό, αποφλοίωσαν προσεκτικά τις άκρες του και τοποθέτησαν το πηνίο πάνω στις μεταλλικές γωνίες με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να περιστρέφεται. Η σύνδεση με την μπαταρία προκάλεσε τη διέλευση ρεύματος μέσα από το πηνίο, το οποίο στη συνέχεια άρχισε να περιστρέφεται εξαιτίας της αλληλεπίδρασης με τον σταθερό μαγνήτη. Το τελικό συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν οι μαθητές/τριες ήταν σαφές και εντυπωσιακό: Όταν το ηλεκτρικό ρεύμα διαπερνά ένα πηνίο, τότε αυτό λειτουργεί ως ηλεκτρομαγνήτης. Εφόσον το πηνίο αλληλεπιδρά με έναν σταθερό μαγνήτη, αρχίζει να περιστρέφεται πάνω στις μεταλλικές γωνίες. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται κατανοητή η βασική αρχή λειτουργίας των ηλεκτροκινητήρων. Η συμμετρία και η ακριβής απόσταση ανάμεσα στο πηνίο και τον μαγνήτη αποδείχθηκαν κρίσιμοι παράγοντες για την επιτυχία της διάταξης.
Μέσα από το συγκεκριμένο πείραμα, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες ερευνητικής προσέγγισης, πειραματίστηκαν, διατύπωσαν υποθέσεις, αναζήτησαν λύσεις, παρατήρησαν, κατέγραψαν και επεξήγησαν φαινόμενα. Κατανόησαν σε βάθος πώς λειτουργεί ένας ηλεκτροκινητήρας και πώς αυτός βρίσκει εφαρμογή σε πληθώρα καθημερινών συσκευών όπως το μίξερ, η ηλεκτρική σκούπα, το πλυντήριο, το ηλεκτρικό πατίνι και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Πουρλιάκας Γρηγόριος (ΠΕ70)

Οι μαθητές/τριες της ΣΤ' τάξης (σχ. έτος 2024-2025), στο πλαίσιο του προγράμματος myth2space, ανέλαβαν να μελετήσουν τον πλανήτη Άρη, καθώς και την ιστορία/λειτουργία των ρομποτικών οχημάτων τύπου rover που έχουν σταλεί σε αυτόν, όπως τα Sojourner, Spirit και Opportunity, το Curiosity και το πλέον εξελιγμένο Perseverance που συνοδεύεται από το ιπτάμενο drone Ingenuity. Με αφετηρία την περιέργεια και τον θαυμασμό για την εξερεύνηση του διαστήματος, οι μαθητές/τριες αναζήτησαν πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές, ανέλυσαν δεδομένα και κατέγραψαν βασικά στοιχεία για τις αποστολές. Στη συνέχεια, οργάνωσαν σε ομάδες το υλικό τους και δημιούργησαν παρουσιάσεις αξιοποιώντας τα ipads. Στο τελικό στάδιο της δράσης, διασκέδασαν κατασκευάζοντας τα δικά τους rover από απλά υλικά, όπως χαρτόνι, καλαμάκια και λαστιχάκια, ακολουθώντας τις οδηγίες του εκπαιδευτικού έργου της Nasa Make a Cardboard Rover.
Η δραστηριότητα «Κατασκευάζω ένα Rover από χαρτόνι» εντάσσεται στο πλαίσιο ανάπτυξης δεξιοτήτων STEM. Οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν, να δοκιμάσουν και να βελτιώσουν το rover τους, αξιοποιώντας την εμπειρική γνώση και την παρατήρηση για να ενισχύσουν την κατανόηση φυσικών εννοιών όπως η κινητική ενέργεια, η δυναμική ενέργεια και η τριβή. Εξετάζοντας πώς η ενέργεια που αποθηκεύεται στο λαστιχάκι μετατρέπεται σε κίνηση, τα παιδιά αντιλήφθηκαν τη σημασία της σχεδίασης ενός οχήματος που μπορεί να κινηθεί αποτελεσματικά σε δύσβατες επιφάνειες όπως η σεληνιακή. Πειραματίστηκαν με διαφορετικά μεγέθη τροχών και τύπους επιφανειών, συγκρίνοντας αποτελέσματα και εξάγοντας συμπεράσματα.
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Χειλάς Αθανάσιος (ΠΕ70)

Την Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2025, στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης των μαθητών γύρω από το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, πραγματοποιήθηκε στην ΣΤ' ταξη, με την υποστήριξη της σχολικής ψυχολόγου κ. Μάντη Β. και του δασκάλου της τάξης κ. Χειλά Α., βιωματική δράση με στόχο την κατανόηση των αιτιών και των συνεπειών των εκφοβιστικών συμπεριφορών μεταξύ συνομηλίκων. Η δραστηριότητα βασίστηκε σε ένα αφηγηματικό σενάριο που περιέγραφε μια κατάσταση σχολικού εκφοβισμού. Αρχικά, οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και κλήθηκαν να αναλύσουν την ιστορία, εστιάζοντας στις συμπεριφορές των χαρακτήρων, τις πιθανές αιτίες που οδήγησαν στις επιθετικές ενέργειες, αλλά και τις συναισθηματικές επιπτώσεις στα εμπλεκόμενα μέρη.
Μέσα από τη συνεργασία, τη συζήτηση και την ανταλλαγή απόψεων, οι μαθητές/τριες προσδιόρισαν τις διαφορετικές μορφές του σχολικού εκφοβισμού (λεκτικός, σωματικός, κοινωνικός, διαδικτυακός) και προσπάθησαν να κατανοήσουν τις βαθύτερες συνέπειες που μπορεί να έχει τόσο στο θύμα όσο και στον θύτη. Ενθαρρύνθηκαν να προβλέψουν πιθανές αντιδράσεις των χαρακτήρων, να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις και να διατυπώσουν τρόπους αντιμετώπισης τέτοιων φαινομένων στο σχολικό περιβάλλον.
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Χειλάς Αθανάσιος (ΠΕ70)
Υπεύθυνη ψυχολόγος: Μάντη Βασιλική (ΠΕ23)

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ' τάξης αφιέρωσαν όλο τον Δεκέμβριο στη δημιουργία πρωτότυπων και εντυπωσιακών χριστουγεννιάτικων κατασκευών, γεμίζοντας το σχολείο με τη μαγεία των γιορτών. Με φαντασία και ενθουσιασμό, έφτιαξαν υπέροχα χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά που ανέδειξαν το δημιουργικό τους ταλέντο. Επίσης, ετοίμασαν λαχταριστά τρουφάκια boules de neige, που ενθουσίασαν όσους τα γεύτηκαν, και στόλισαν ένα Χριστουγεννιάτικο δέντρο με ευχές γραμμένες τόσο στα γαλλικά όσο και στα ελληνικά, δείχνοντας την αγάπη τους για τη γλωσσική πολυμορφία. Επιπλέον, δημιούργησαν μια αφίσα γεμάτη ευχές στα αγγλικά, με μηνύματα χαράς και αισιοδοξίας, φέρνοντας το πνεύμα των Χριστουγέννων ακόμη πιο κοντά. Δεν παρέλειψαν να φτιάξουν ένα Ημερολόγιο Αντίστροφης Μέτρησης (calendrier de l'Avent), προσφέροντας καθημερινές μικρές στιγμές ενθουσιασμού και ανυπομονησίας μέχρι τα Χριστούγεννα. Μέσα από όλες αυτές τις δράσεις, οι μαθητές/τριες έδειξαν έμπρακτα τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την αγάπη τους για τις γιορτές, αφήνοντας το στίγμα τους στην εορταστική ατμόσφαιρα του σχολείου.
Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Χειλάς Αθανάσιος (ΠΕ70), Μούτσιου Αλεξία (ΠΕ05), Λώλου Μαρία (ΠΕ06)

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2024, στα πλαίσια του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Εκπαίδευσης για την Αειφορία "Από τη Μυθολογία στο Διάστημα-Myth2space", πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η 1η Τηλεδιάσκεψη με το συνεργαζόμενο σχολείο 2ο Δημοτικό Σχολείο Μεταμόρφωσης Αττικής, εγκαινιάζοντας έτσι μια δημιουργική και εποικοδομητική συνεργασία. Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ' τάξης των δύο σχολείων είχαν την ευκαιρία να συστηθούν, να ανταλλάξουν πληροφορίες και να παρουσιάσουν την πόλη, το σχολείο και την τάξη τους. Μπορείτε να δείτε την παρουσίασή μας εδώ.
Μέσα από τις παρουσιάσεις, οι μαθητές/τριες ανέδειξαν την πολιτιστική και ιστορική ταυτότητα των περιοχών τους, μοιράστηκαν ενδιαφέροντα στοιχεία για την καθημερινότητά τους, ενώ συζήτησαν για τις επόμενες δράσεις που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του προγράμματος. Αυτή η πρώτη διασχολική επαφή έθεσε γερές βάσεις για τις επόμενες δραστηριότητες του προγράμματος και ενίσχυσε το ενδιαφέρον των παιδιών για τη διασύνδεση της μυθολογίας με το διάστημα. Ανυπομονούμε για τις επόμενες διαδικτυακές συναντήσεις και τις νέες συναρπαστικές προκλήσεις που επιφυλάσσει το πρόγραμμα! 🚀