Βιβλία Γ' Τάξης

Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης

Η Γ’ τάξη συμμετέχει στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Πειραματίζομαι στις Φυσικές Επιστήμες και δημιουργώ ως ενεργός πολίτης», στην κατηγορία Κατασκευές STEAM, παρουσιάζοντας το έργο «Ένα ταξίδι: Από το Φίλτρο Νερού στη Γυάλα των Αξιών». Μέσα από αυτή τη δημιουργική διαδρομή, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν τη φαντασία τους, συνεργάστηκαν με ενθουσιασμό, εφάρμοσαν την ερευνητική μέθοδο και ανακάλυψαν πώς η επιστήμη συνδέεται με τις ανάγκες και τα προβλήματα της καθημερινής ζωής. Η συμμετοχή τους αντανακλά τους βασικούς στόχους του διαγωνισμού: την ενίσχυση της καινοτομίας, την ανάδειξη της σημασίας των Φυσικών Επιστημών στη σύγχρονη κοινωνία και την καλλιέργεια ευαισθησίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη.

Στο πρώτο μέρος του έργου, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν ένα φίλτρο νερού, ακολουθώντας βήμα-βήμα τη διαδικασία ενός επιστημονικού πειράματος. Τοποθέτησαν διαδοχικά ένα φίλτρο καφέ, βαμβάκι, ενεργό άνθρακα, άμμο, μικρά χαλίκια και μεγάλα βότσαλα. Πειραματίστηκαν ρίχνοντας βρώμικο νερό και παρατηρώντας πώς καθαρίζεται σταδιακά σε κάθε στάδιο. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία, κατανόησαν πόσο πολύτιμο αγαθό είναι το καθαρό νερό, αλλά και πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση σε αυτό για πολλά παιδιά στον κόσμο. Το πείραμα συνδέθηκε με τον Στόχο 6 (Καθαρό Νερό και Αποχέτευση) και τον Στόχο 11 (Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες) των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ, βοηθώντας τα παιδιά να αντιληφθούν τη σημασία της προστασίας των φυσικών πόρων.

Στο δεύτερο μέρος, τα παιδιά δημιούργησαν τη «γυάλα των αξιών», ένα συμβολικό πείραμα που τους έμαθε να ξεχωρίζουν τα σημαντικά στη ζωή. Πρώτα έβαλαν τα μεγάλα βότσαλα —που συμβολίζουν την οικογένεια, τους φίλους και τα δικαιώματά τους— έπειτα τα μικρά χαλίκια —που αντιπροσωπεύουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια και ασχολίες— μετά την άμμο —για τις μικρές έγνοιες— και τέλος το νερό, που συμβολίζει τους περισπασμούς της καθημερινότητας. Μέσα από αυτό το πείραμα κατάλαβαν πως, αν γεμίσουμε τη ζωή μας πρώτα με τα μικρά και ασήμαντα, δεν μένει χώρος για τα πιο σημαντικά. Έμαθαν έτσι να δίνουν προτεραιότητα σε όσα έχουν αληθινή αξία, καλλιεργώντας υπευθυνότητα, κριτική σκέψη και σεβασμό.

Η συμμετοχή της Γ' τάξης στον διαγωνισμό αποτέλεσε μια ξεχωριστή μαθησιακή εμπειρία, που ένωσε την επιστήμη με τη δημιουργία και τη χαρά με τη γνώση. Μέσα από το έργο τους, οι μαθητές/τριες έστειλαν ένα αισιόδοξο μήνυμα για έναν καλύτερο κόσμο, με καθαρό νερό και καθαρές αξίες να οδηγούν το μέλλον τους.

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

Φιλαναγνωσία στην αυλή, 2025

Η άνοιξη ήρθε και έφερε τις κατάλληλες συνθήκες για να απολαύσουμε την αυλή του σχολείου μας με ποικίλους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι η φιλαναγνωσία στην εξοχή. Έτσι, την Τετάρτη 12 Μαρτίου και 2 Απριλίου 2025, οι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης βγήκαν στην αυλή με παρέα το βιβλίο «Φιλενάδα φουντουκιά μου», της Αγγελικής Βαρελλά, και γνώρισαν καλύτερα τον Δώρο και την αγαπημένη του Φούντου, τους πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας.

Μια αγριοφουντουκιά φύτρωσε τυχαία σε μια γκρίζα γειτονιά της Αθήνας. Μα δεν ήταν καθόλου τυχαία η υπέροχη φιλία που αναπτύχθηκε ανάμεσα στα παιδιά της γειτονιάς και το μοναχικό δέντρο. Η ιστορία της Φουντουκιάς εξελίσσεται σαν ένας αγώνας δρόμου. Η μια μετά την άλλη, οι αφηγήτριες δίνουν τη… σκυτάλη για να ξετυλιχτεί το νήμα της ιστορίας. Όταν μια μέρα το δέντρο θα κινδυνέψει από την μπουλντόζα, ολόκληρη η γειτονιά θα προσπαθήσει με πάθος να το σώσει. Η Φουντουκιά θα γίνει το σύμβολο ελπίδας, συνεργασίας για έναν κοινό σκοπό, και αγάπης για τη φύση, μέσα σε μια ατμόσφαιρα ανθρωπιάς και συγκίνησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα οφέλη της φιλαναγνωσίας για τους μαθητές/τριες είναι πολλά και σημαντικά. Αναπτύσσουν κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, δημιουργικότητα και οξύνεται η φαντασία τους. Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό και βελτιώνουν την ικανότητά τους να κατανοούν και να χρησιμοποιούν τη γλώσσα. Επίσης τους δίνεται η ευκαιρία να απολαύσουν αισθητικά ένα βιβλίο, να ψυχαγωγηθούν. Η ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων στην αυλή αποτελεί μια ευχάριστη και μοναδική εμπειρία για τους/τις μαθητές/τριες. Σε ένα περιβάλλον γεμάτο ενέργεια όπως η αυλή του σχολείου, η ανάγνωση προσφέρει μια ευκαιρία για ηρεμία και χαλάρωση. Βυθιζόμενα σε μια ιστορία, τα παιδιά μπορούν να ξεφύγουν από την ένταση της ημέρας και να απολαύσουν μια ήσυχη στιγμή. Όταν η ανάγνωση γίνεται μια ευχάριστη εμπειρία στην αυλή, συνδέεται με θετικά συναισθήματα. Αυτό μπορεί να ενισχύσει την αγάπη των παιδιών για τη μάθηση γενικότερα και να τα κάνει πιο πρόθυμα να εξερευνήσουν νέους κόσμους και γνώσεις μέσω των βιβλίων.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Τα χαρτιά ανακυκλώνονται

Οι μαθητές/τριες της Γ’ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε δραστηριότητες στο πλαίσιο των δράσεων για το δίκτυο «Οικολογικά σχολεία», αλλά και της προώθησης της ενεργού πολιτειότητας. Στόχος ήταν η ενίσχυση της περιβαλλοντικής- οικολογικής συνείδησης των μαθητών, η διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων περιβαλλοντικά πολιτών και η προώθηση της ανακύκλωσης. Με αφορμή το κείμενο του μαθήματος «Τα χαρτιά ανακυκλώνονται» της Γλώσσας της Γ’ Δημοτικού, που αποτελείται από διασκευασμένα αποσπάσματα κειμένου για το κουκλοθέατρο της Εύης Τσιτιρίδου, οι μαθητές/τριες:
 

  • Οργάνωσαν μια μικρή θεατρική παράσταση στην τάξη με βάση το κείμενο. Χωρίστηκαν σε ομάδες και η κάθε ομάδα ανέλαβε να παρουσιάσει μία διαφορετική σκηνή. Μέσα από το θεατρικό παιχνίδι καλλιεργήθηκαν η δημιουργική έκφραση, η συνεργασία και η κατανόηση του μηνύματος της ανακύκλωσης.
  • Έπαιξαν παντομίμα. Σε κάθε γύρο του παιχνιδιού, ένα ζευγάρι μαθητών/τριών έπρεπε να διαλέξει έναν από τους ήρωες του έργου και να παρουσιάσουν με κινήσεις του σώματός τους ένα στιγμιότυπο για να δείξουν τη χρησιμότητα του ήρωα, πριν γίνει σκουπίδι και ένα στιγμιότυπο για να δείξουν τι θα ήθελε να γίνει ο ήρωας μετά την ανακύκλωση. Οι υπόλοιποι μαθητές/τριες έπρεπε να μαντέψουν ποιον ήρωα παρίστανε το ζευγάρι.
  • Διατύπωσαν επιχειρήματα σχετικά με την αναγκαιότητα της ανακύκλωσης.
  • Στο εργαστήριο Πληροφορικής, οι μαθητές/τριες οπτικοποίησαν τους διαλόγους από το έργο "Τα χαρτιά ανακυκλώνονται", δημιουργώντας ψηφιακά κόμικ με το  εργαλείο Book Creator. Εξοικειώθηκαν με τις δυνατότητες του εργαλείου, συνδυάζοντας κείμενο και εικόνα, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν δεξιότητες ψηφιακής αφήγησης. Μέσα από αυτή τη δημιουργική δραστηριότητα, οι μαθητές/τριες όχι μόνο ανέπτυξαν τις ψηφιακές και καλλιτεχνικές τους δεξιότητες, αλλά ήρθαν σε επαφή και με περιβαλλοντικά ζητήματα, κατανοώντας τη σημασία της ανακύκλωσης χαρτιού.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

Δράσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρίες, 2024

Η εβδομάδα 2-6 Δεκεμβρίου 2024, ήταν αφιερωμένη στην Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (3/12). Η ψυχολόγος του σχολείου μας, κα Βασιλική Μάντη, πρόβαλε στην Γ’ τάξη μια ταινία μικρού μήκους με τίτλο “Ian”, η οποία είναι φτιαγμένη από το Fundacion Ian, για να ευαισθητοποιήσει το κοινό κατά των διακρίσεων, έχοντας ως όραμα την προώθηση μιας κοινωνίας πολυσυλλεκτικής, όπου κάθε άνθρωπος θα φτάνει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Ακολούθησε συζήτηση, ενώ στη συνέχεια η κα Μάντη ζήτησε από κάποιους μαθητές/τριες να εκφράσουν με παντομίμα κάποιες επιθυμίες του (π.χ. πεινάω, διψάω κ.α.), τις οποίες έπρεπε να μαντέψουν οι υπόλοιποι μαθητές/τριες. 

Οι δράσεις συνεχίστηκαν με δύο ακόμη βιωματικές δραστηριότητες. Οι μαθητές/τριες  κλήθηκαν να κάνουν σκοινάκι με ένα κομμάτι σπάγκου, ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι ακόμα και αν ξέρουν να κάνουν πολύ καλά σκοινάκι, πρέπει να έχουν τα κατάλληλα εργαλεία για να το καταφέρουν. Στην τελευταία δραστηριότητα χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Σε κάθε ζευγάρι, το ένα άτομο είχε δεμένα τα μάτια, ενώ το άλλο αναλάμβανε τον ρόλο του οδηγού. Τα ζευγάρια έπρεπε να κυκλοφορήσουν σε έναν χώρο με εμπόδια, χωρίς να χτυπήσουν σε αυτά. Έτσι, μπήκαν έστω και για λίγο στη θέση ενός ατόμου με τύφλωση, ενώ ανέλαβαν την ευθύνη να καθοδηγήσουν με ασφάλεια, κάποιον που δεν μπορεί να δει.

Τέλος, παρακολουθήσαμε ένα βίντεο με συνεντεύξεις ατόμων με αναπηρίες, το οποίο αποτελεί παραγωγή του Σ.Κ.Ε.Π. (Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους), συζητήσαμε και αποφασίσαμε να δηλώσουμε συμμετοχή στο διαδικτυακό πρόγραμμα «Μαθαίνω να βλέπω τον άνθρωπο» που διοργανώνει ο σύνδεσμος, με σκοπό να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις έτσι ώστε οι μαθητές/τριες να ενισχύσουν την ικανότητα τους να εντοπίσουν και να αποδομήσουν κακές πρακτικές, στερεότυπα, προκαταλήψεις και να λειτουργήσουν μελλοντικά ως συνειδητοποιημένοι πολίτες και ως δυναμικός μοχλός αλλαγής μέσα στο κοινωνικό σύνολο.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Μάντη Βασιλική (ΠΕ23), Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Οι πυραμίδες της Αιγύπτου (με αφορμή τη μελέτη γεωμετρικών στερεών)

Όλα ξεκίνησαν από ένα μάθημα για τα γεωμετρικά στερεά, αλλά σύντομα μετατράπηκε σε ένα ταξίδι εξερεύνησης και δημιουργίας. Θέλοντας να συνδέσω τη θεωρία με τον πραγματικό κόσμο και να κεντρίσω το ενδιαφέρον των μαθητών, τους παρουσίασα τις πυραμίδες της Αιγύπτου. Η εικόνα αυτών των επιβλητικών κατασκευών πυροδότησε τον ενθουσιασμό τους. Άλλοι εξέφρασαν απορίες, άλλοι μοιράστηκαν γνώσεις που ήδη είχαν, ενώ κάποιοι ανέφεραν ότι συγγενείς τους είχαν επισκεφθεί ή επρόκειτο να επισκεφθούν τη χώρα των Φαραώ. Το ενδιαφέρον τους με οδήγησε να τους προτείνω να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες, εάν το επιθυμούσαν, και να τις φέρουν στην τάξη.

Τις επόμενες ημέρες, η Γ' τάξη γέμισε με χαρτιά γεμάτα κείμενα, ζωγραφιές και φωτογραφίες για τις πυραμίδες. Τα παιδιά παρουσίασαν τη δουλειά τους, ανταλλάσσοντας γνώσεις και απαντώντας στις ερωτήσεις των συμμαθητών τους. Οι συζητήσεις που προέκυψαν δεν περιορίστηκαν μόνο στις γεωμετρικές ιδιότητες των πυραμίδων, αλλά επεκτάθηκαν στην ιστορία, τον πολιτισμό και την αρχιτεκτονική της Αρχαίας Αιγύπτου, μετατρέποντας ένα μάθημα μαθηματικών σε μια διαθεματική εμπειρία μάθησης.

Η συλλογική μας προσπάθεια ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία μιας μεγάλης αφίσας, όπου συνδυάσαμε τις πληροφορίες και τις καλλιτεχνικές δημιουργίες των μαθητών. Την εμπλουτίσαμε με πυραμίδες κατασκευασμένες από αναπτύγματα, ενισχύοντας έτσι τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη. Η αφίσα αναρτήθηκε σε έναν από τους πίνακες του διαδρόμου του σχολείου, κάνοντας την προσπάθεια των μαθητών/τριών ορατή σε όλη τη σχολική κοινότητα. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, το μάθημα ξεπέρασε τα όρια της τάξης, ενθαρρύνοντας τα παιδιά να ανακαλύψουν, να δημιουργήσουν και να μοιραστούν τις γνώσεις τους.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή