colors02

Δράσεις για έναν Καλύτερο Κόσμο

  • Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί, 2025

    Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί, 2025

    Στις 6 Ιουνίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί» των Special Olympics Hellas, σε συνεργασία με το 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων. Το πρόγραμμα, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας, έχει ως στόχο την ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης και του σεβασμού μέσω αθλητικών και εκπαιδευτικών δράσεων που φέρνουν κοντά μαθητές γενικής και ειδικής αγωγής.

    Στο πρώτο θεωρητικό μέρος, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν από τον κ. Ανδρέα Κωλέττη, προπονητή των Special Olympics, για τις έννοιες «ΑμεΑ» και «αναπηρία», ενώ έγινε ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία της σωστής ορολογίας – όπως η χρήση του όρου «αναπηρικό αμαξίδιο» αντί για «καροτσάκι». Μέσα από συζήτηση και παρουσίαση, καλλιεργήθηκε η ενσυναίσθηση και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα. Ακολούθησε το βιωματικό μέρος, όπου μαθητές/τριες της Δ΄ τάξης και παιδιά του Ειδικού Σχολείου συνεργάστηκαν σε παιχνίδια αναγνώρισης εικόνων από Παραολυμπιακά αθλήματα και αγωνίσματα των Special Olympics. Στην αυλή του σχολείου, όλοι μαζί δοκίμασαν το άθλημα bocce – ένα παιχνίδι στόχου, παρόμοιο με το πετόνγκ, που απαιτεί στρατηγική, συνεργασία και ακρίβεια. Στη συνέχεια, τραγούδησαν όλοι μαζί ένα τραγούδι για τη διαφορετικότητα με κινήσεις, στέλνοντας μήνυμα αποδοχής και συνεργασίας. Η δράση ολοκληρώθηκε με την απονομή αναμνηστικών διπλωμάτων και μεταλλίων σε όλους τους συμμετέχοντες, ως αναγνώριση της προσπάθειας και της θετικής στάσης τους.

    Το πρόγραμμα «Παίζουμε Μαζί. Μαθαίνουμε Μαζί» υλοποιείται σε περισσότερα από 105 σχολεία σε όλη την Ελλάδα, ενισχύοντας την κοινωνική ένταξη και την αποδοχή της διαφορετικότητας μέσα από τον αθλητισμό και τη συνεργασία. Μια μοναδική εμπειρία που μας θυμίζει ότι όλοι είμαστε ΜΑΖΙ!

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Γιάννα Γκουρογιάννη, Ιφιγένεια Χατζηδαβιτίδου, Έλσα Παναγιωτοπούλου, Ελευθερία Λαμπριανίδη

  • Πρόταση προς το δήμαρχο για δημιουργία κινητού δάσους

    Πρόταση προς το δήμαρχο για δημιουργία κινητού δάσους

    Στις 5 Ιουνίου 2025, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ τάξης του Σχολείου μας έζησαν μια ξεχωριστή εμπειρία. Επισκέφθηκαν τον Δήμαρχο Ιωαννιτών, κ. Θωμά Μπέγκα, ο οποίος τους υποδέχθηκε θερμά στο Δημαρχείο. Στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, παρουσίασαν ην πρότασή τους για τη δημιουργία ενός «Κινητού Δάσους» στην κεντρική πλατεία της πόλης.

    Η ιδέα του Κινητού Δάσους γεννήθηκε μέσα από τη συμμετοχή των παιδιών στο Διεθνές Δίκτυο Εκπαίδευσης για την Αειφορία – Myth2Space, όπου μελέτησαν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και αναζήτησαν τρόπους με τους οποίους οι πόλεις μπορούν να λειτουργήσουν ως ζωντανοί οργανισμοί προστασίας του περιβάλλοντος. Το Κινητό Δάσος, εμπνευσμένο από την πόλη Λεουάρντεν της Ολλανδίας, αποτελείται από μεγάλα φυτά και δέντρα σε γλάστρες με ροδάκια, που μπορούν να μετακινούνται σε διάφορα σημεία της πόλης, προσφέροντας δροσιά, καθαρό αέρα και χώρους χαλάρωσης και δημιουργίας. Η πρόταση περιλαμβάνει και «έξυπνα» χαρακτηριστικά, όπως αισθητήρες υγρασίας και γεωεντοπισμού για αυτόματο πότισμα μέσω εφαρμογής, ενώ κάθε δέντρο φέρει έναν κωδικό QR ώστε οι κάτοικοι να μπορούν να μαθαίνουν περισσότερες πληροφορίες για το κάθε είδος. 

    Ο Δήμαρχος εντυπωσιάστηκε από την πρωτοβουλία, τη συμμετοχικότητα και την ολοκληρωμένη προσέγγιση των μαθητών/τριών. Αναγνώρισε τη δουλειά και τη σοβαρότητα της πρότασης και δεσμεύτηκε να την υποστηρίξει με κάθε δυνατό τρόπο. Ακολούθησε ένας εποικοδομητικός διάλογος, κατά τον οποίο ο Δήμαρχος συνεχάρη τους μαθητές και τις μαθήτριες που, ως αυριανοί πολίτες, αποδεικνύουν ότι ήδη δρουν ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες του σήμερα. Τον ευχαριστούμε θερμά που άκουσε τη φωνή των παιδιών και τους έδωσε βήμα και δύναμη να πιστέψουν ότι οι ιδέες τους μπορούν να συμβάλλουν σε μια πιο πράσινη, πιο βιώσιμη, πιο ανθρώπινη πόλη. Ευχαριστούμε, επίσης, τον περιβαλλοντολογο κ. Γιώργο Αντωνίου, τον άνθρωπο που ενέπνευσε αυτή την πρόταση, που ενθάρρυνε τα παιδιά μας να σκέφτονται «έξω από το κουτί», που τους δίδαξε ότι η ενεργός πολιτειότητα, η συμμετοχή και η διεκδίκηση είναι έννοιες ικανές να αλλάξουν την κουλτούρα μιας ολόκληρης πόλης. Τέλος, ευχαριστούμε τον κ. Αλέξανδρο Θεμελή για όλη την υποστήριξη προκειμένου να πραγματοποιηθεί η σημερινή συνάντηση!

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (η δασκάλα της Ε' τάξη)

  • Μικροί Ενεργοί Πολίτες Δημιουργούν με Ανακυκλώσιμα Υλικά

    Μικροί Ενεργοί Πολίτες Δημιουργούν με Ανακυκλώσιμα Υλικά

    Με πολλή φαντασία και δημιουργικότητα οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε μια σειρά από δραστηριότητες επαναχρησιμοποίησης άχρηστων, αλλά ανακυκλώσιμων υλικών. Οι δραστηριότητες υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Καθαρό σχολείο, Καθαρός Πλανήτης» με θέμα την ανακύκλωση, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή της τάξης στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)», προωθώντας ταυτόχρονα την ενεργό πολιτειότητα (Στόχος 12: Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή).

    Γυάλινα βάζα μετατράπηκαν σε γλαστρούλες, στις οποίες τα παιδιά φύτεψαν λουλούδια μαθαίνοντας την αξία της φροντίδας των φυτών και τη σημασία της επαναχρησιμοποίησης. Ρολά από χαρτιά υγείας  μετατράπηκαν σε χριστουγεννιάτικα στολίδια και έγιναν οι "πύραυλοι των στόχων" για τη νέα σχολική χρονιά, στους οποίους αποτυπώθηκαν αξίες και προσδοκίες, όπως η ελπίδα,  η τύχη, η αγάπη, η ειρήνη και η αισιοδοξία. Μουσικά όργανα (μαράκες) φτιάχτηκαν με ρολά, κουτιά και φυσικά υλικά (ρύζι, φακές), συνδυάζοντας την οικολογία με τη μουσική και τη δημιουργική έκφραση. Τέλος, παλιά ρούχα αξιοποιήθηκαν για την κατασκευή πάνινων τσαντών – μια οικολογική εναλλακτική στις πλαστικές σακούλες. Τα παιδιά, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, έκοψαν τις δικές τους πρωτότυπες υφασμάτινες τσάντες, αποκτώντας με βιωματικό τρόπο γνώσεις για τη μείωση των απορριμμάτων και την υπεύθυνη κατανάλωση.

    Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες, όπως η οικολογική συνείδηση, η συνεργασία, η επικοινωνία, η δημιουργικότητα και η φαντασία κάνοντας ένα ουσιαστικό βήμα προς την καλλιέργεια στάσεων που χαρακτηρίζουν τον ενεργό και υπεύθυνο πολίτη του αύριο. Συγχαρητήρια στους μικρούς και μικρές μας δημιουργούς!

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70) 

  • Μια μέρα στο Μουσείο, 2025

    Μια μέρα στο Μουσείο, 2025

    Το σχολείο μας είχε τη χαρά να συμμετέχει στην εκδήλωση «Μια μέρα στο Μουσείο», η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της επικοινωνίας και διάχυσης του Προγράμματος για τη Μουσειακή Εκπαίδευση και τη Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στην Α' Δημοτικού. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, από τις 8:30έως τις 12:30, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων (Πάρκο Λιθαρίτσια). Το πρόγραμμα τελεί υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ηπείρου ως Δράση Ενεργού Πολίτη και υλοποιείται σε συνεργασία με τις Εφορείες Αρχαιοτήτων της Ηπείρου, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άρτας, Ηγουμενίτσας, Ιωαννίνων και Νικόπολης, καθώς και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης “Θεόδωρος Παπαγιάννης” – ΚΕ.ΠΕ.Α. Πραμάντων.Μπορείτε να δείτε την αφίσα-πρόσκληση εδώ και το πρόγραμμα εδώ.

    Η δράση στοχεύει στην ουσιαστική εισαγωγή των μαθητών/τριών στη βιωματική εμπειρία της μουσειακής επίσκεψης, ενισχύοντας τη θετική στάση απέναντι στον πολιτισμό από την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. Παράλληλα, προωθεί την ανάπτυξη και διάχυση καλών πρακτικών μουσειακής εκπαίδευσης μέσω της χρήσης μουσειοσκευών, συμβάλλοντας δυναμικά στη μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στην Α’ Δημοτικού. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, η Α' τάξη του Σχολείου μας παρουσίασε το τραγούδι «Μια ξεμαλλιασμένη σφουγγαρίστρα» και το δρώμενο «Το TPBot στον δρόμο της ανακύκλωσης», σε συνεργασία με το 34ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων, αναδεικνύοντας τη δύναμη της φαντασίας, της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και της ενεργού συμμετοχής των παιδιών στη γνωριμία με τον πολιτισμό. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε και εισήγηση με θέμα «Σύγχρονη Τέχνη και Ανακύκλωση: Καλλιεργώντας Περιβαλλοντική Συνείδηση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, Μουσείο "Θεόδωρος Παπαγιάννης"», την οποία παρουσίασε η δασκάλα της Α’ τάξης του σχολείου μας σε συνεργασία με την Προϊσταμένη του 34ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου Ιωαννίνων. Η εισήγηση αναδεικνύει τις διαθεματικές προσεγγίσεις που ενώνουν την τέχνη με το περιβάλλον, δημιουργώντας γέφυρες ανάμεσα στα δύο σχολικά περιβάλλοντα και εμπνέοντας νέους τρόπους εκπαιδευτικής αλληλεπίδρασης με τα μουσεία.

    Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Στασινού Σοφία (η δασκάλα της Α' τάξης), Φλώρου Αριάδνη, (Προϊσταμένη 34ου Πειραματικού ΝΓ Ιωαννίνων)
    Υποστήριξη: Φαϊτά Ευφημία (ΠΕ08), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

  • Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης, 2025

    Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης

    Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Τάξης (σχ. έτος 2024-2025) κατά την εκπαιδευτική επίσκεψή τους στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης» εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από το έργο, το οποίο βρίσκεται στον αύλειο χώρο του Μουσείου με τίτλο «Ίκαρος». Η υπεύθυνη του Μουσείου ενημέρωσε τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες ότι το έργο έχει φιλοτεχνηθεί από τον γλύπτη Αλέξανδρο Παπαστρατηγάκη και είναι φτιαγμένο από μέταλλο και λάμες από αλυσοπρίονα.

    Στη σχολική αίθουσα ακολούθησε συζήτηση για το έργο και τα ανακυκλώσιμα υλικά με τα οποία κατασκευάστηκε, πραγματοποιήθηκαν η ανάγνωση του μύθου «Ο Ίκαρος και ο Δαίδαλος», καθώς και η παρακολούθηση του αντίστοιχου βίντεο. Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της συμμετοχής του σχολείου στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)», με τη βοήθεια της τεχνολογίας και αξιοποιώντας το εργαλείο ψηφιακής αφήγησης Web2.0 Story Jumper, οι μαθητές και οι μαθήτριες μετέπλασαν τον γνωστό μύθο δημιουργώντας το δικό τους ψηφιακό παραμύθι με τίτλο: «Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης». Το νέο παραμύθι εικονογραφήθηκε από τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι ηχογράφησαν και το κείμενο, δίνοντας μια ξεχωριστή δημιουργική πινελιά στο έργο τους.

    Τέλος, υπό την καθοδήγηση της εικαστικού του σχολείου μας, κ. Ευφημίας Φαϊτά, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέλαβαν να κατασκευάσουν τον δικό τους «Ίκαρο» με ανακυκλώσιμα υλικά εμπνευσμένοι από το έργο του Μουσείου. Με τις παραπάνω δραστηριότητες οι μαθητές και οι μαθήτριες απέκτησαν μια πρώτη γνωριμία με την ελληνική μυθολογία, καλλιεργήθηκαν η φιλαναγνωσία και η δημιουργική γραφή, αναπτύχθηκαν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν για τα θέματα της ανακύκλωσης και της περιβαλλοντικής προστασίας και ενισχύθηκαν η φαντασία, η καλλιτεχνική έκφραση και η συνεργατική δημιουργία.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70) 

  • Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού 2025 – Μια κοινή γιορτή αποδοχής και δημιουργικότητας

    Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού 2025 – Μια κοινή γιορτή αποδοχής και δημιουργικότηταςΜε αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού (2 Απριλίου), η Δ’ τάξη, σε συνεργασία με το 4ο τμήμα του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, γιόρτασε με έναν ιδιαίτερο και ουσιαστικό τρόπο τη διαφορετικότητα. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας που ενώνει τα δύο τμήματα και ενίσχυσε περαιτέρω τη συνεργασία και την ενσυναίσθηση ανάμεσα στα παιδιά.

    Στην πρώτη συνάντηση, τα δύο τμήματα παρακολούθησαν μαζί ένα βίντεο σχετικό με τον αυτισμό και έπειτα δημιούργησαν ένα συνεργατικό κολάζ με την έμπνευση από τα LEGO. Το κάθε παιδί πρόσθεσε το δικό του «τουβλάκι» στο έργο, με την ιδέα ότι όλοι είμαστε πολύτιμα κομμάτια ενός όμορφου, πολύχρωμου συνόλου. Στη δεύτερη συνάντηση, οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης συμμετείχαν σε βιωματική δραστηριότητα με την καθοδήγηση της θεατρολόγου του σχολείου μας, κας Κωνσταντίνας Λισγάρα. Μέσα από ένα τροποποιημένο παιχνίδι μουσικών καρεκλών, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με καταστάσεις που συχνά βιώνουν άτομα στο φάσμα του αυτισμού – όπως η υπερευαισθησία στους ήχους, η δυσκολία στην επικοινωνία, η ανάγκη για προσωπικό χώρο ή επαφή. Κάθε φορά που σταματούσε η μουσική, το παιδί που καθόταν στην καρέκλα καλούνταν να εκφράσει, μέσα από παγωμένη εικόνα ή παντομίμα, μια τέτοια εμπειρία.

    Μέσα από αυτές τις δράσεις, οι μαθητές/τριες όχι μόνο ενημερώθηκαν για τον αυτισμό, αλλά κυρίως κατανόησαν βαθύτερα τις ανάγκες των συμμαθητών τους και εξέφρασαν με ευαισθησία το μήνυμα: όλοι είμαστε διαφορετικοί, όλοι είμαστε ίσοι, όλοι χωράμε στην ίδια εικόνα.

    Συνεργαζόμενοι εκπ/κοί: Ελισάβετ Παναγιωτοπούλου,Χαρούλα Παππά, Ελευθερία Λαμπριανίδη, Κων/να Λισγάρα

  • Συμμετοχή στη δράση Crossing Europe for Play and Peace

    Συμμετοχή στη δράση Crossing Europe for Play and Peace

    Το «Crossing Europe for Fair Play and Peace» είναι μια πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία που εγκαινιάστηκε από το European Fair Play Movement (EFPM) με αφορμή τον εορτασμό των 30 χρόνων από την ίδρυσή του. Πρόκειται για μια συμβολική σκυταλοδρομία που διασχίζει την Ευρώπη και ενώνει ανθρώπους κάθε ηλικίας, εθνικότητας και υπόβαθρου, με κοινό παρονομαστή τις αξίες του ευ αγωνίζεσθαι (fair play), της ειρήνης και της κοινωνικής συνοχής. Η δράση καλεί μαθητές, αθλητές, εκπαιδευτικούς, γυμναστές, συλλόγους και τοπικές κοινότητες να συμμετάσχουν σε εθνικές σκυταλοδρομίες, οι οποίες συλλογικά θα διανύσουν –μέσα από περπάτημα, τρέξιμο, ποδηλασία, κολύμβησητην απόσταση από την πρωτεύουσα κάθε χώρας έως τις Βρυξέλλες, όπου εδρεύει το EFPM. Το τελικό ορόσημο της δράσης θα εορταστεί στις 19 Μαΐου 2025 στην Ολυμπία, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Fair Play, ολοκληρώνοντας έτσι έναν ευρωπαϊκό κύκλο προσφοράς, συμμετοχής και έμπνευσης.

    Μέσα από αυτό το εγχείρημα, η EFPM επιδιώκει να πετύχει πολλαπλούς στόχους: να καλλιεργήσει τον σεβασμό προς τον συνάνθρωπο και τη διαφορετικότητα, να ενισχύσει την έννοια της αλληλεγγύης μέσα από τη συλλογική προσπάθεια, να τονώσει την ηθική διάσταση του αθλητισμού, να προωθήσει την ειρηνική συνύπαρξη μέσω της συμμετοχής και της συνεργασίας, αλλά και να φέρει πιο κοντά τους πολίτες της Ευρώπης με έναν τρόπο συμβολικό και βαθιά ανθρώπινο.

    Στα Ιωάννινα, η πρωτοβουλία αγκαλιάστηκε με ιδιαίτερη θέρμη από την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα. Μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικοί από τα Δημοτικά Σχολεία: 10ο Ιωαννίνων, Κρανούλας, Σταυρακίου, Αγίας Μαρίνας, 9ο Διαπολιτισμικό Ιωαννίνων, 16ο Ιωαννίνων, 2ο Πειραματικό Σχολείο Ιωαννίνων και το 14ο Νηπιαγωγείο Ιωαννίνων, συμμετείχαν με ενθουσιασμό και δημιούργησαν μια δυναμική και συγκινητική κοινή δράση. Η Ε' τάξη του Σχολείου μας ξεχώρισε με μια πρωτοβουλία γεμάτη συμβολισμό και ευαισθησία: περπάτησε για τον αυτισμό, αφιερώνοντας την απόσταση που κάλυψε στο πρόγραμμα «Crossing Europe for Fair Play and Peace», στέλνοντας έτσι ένα μήνυμα αποδοχής, αγάπης και ενότητας. Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει σε όλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς που πίστεψαν σε αυτό το όραμα και συνέβαλαν με πάθος και ψυχή στην υλοποίησή του. 

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

  • Χωροχρονική πλαισίωση της ιστορίας «Η σπηλιά του δράκου»

    Χωροχρονική πλαισίωση της ιστορίας «Η σπηλιά του δράκου»Στο πλαίσιο των δράσεων φιλαναγνωσίας του Σχολείου μας, η Δ’ τάξη έχει την ευκαιρία να συμμετάσχει σε μια ξεχωριστή συνεργασία με το Δ’ τμήμα του 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων, με αφορμή το παιδικό βιβλίο του Κώστα Στοφόρου «Η Σπηλιά του Δράκου». Η κοινή αυτή δράση, ο οποία βασίζεται στην ετήσια συνεργασία των δύο σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025, έχει ως βασικό σκοπό να καλλιεργηθεί το πνεύμα αποδοχής, συνεργασίας και φιλίας μεταξύ των παιδιών, μέσα από την απόλαυση της ανάγνωσης και τη δημιουργική έκφραση.

    Το βιβλίο αποτέλεσε το όχημα για να ταξιδέψουν οι μαθητές/τριες στον χώρο και τον χρόνο. Μέσα από το κείμενο, γνώρισαν τον μυθικό και ταυτόχρονα ιστορικό κόσμο της Καστοριάς, της νεολιθικής ζωής στο Δισπηλιό και της Σπηλιάς του Δράκου. Η πλοκή του βιβλίου, με στοιχεία περιπέτειας και φαντασίας, αποτέλεσε αφορμή για συζητήσεις, ερωτήματα και αναζητήσεις. Με αφορμή τα κεφάλαια «Το Αρχοντικό της Καστοριάς», «Ο Άνθος της Λίμνης» και «Περίπατος στη Λίμνη», οι μαθητές/τριες αναζήτησαν απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα:

    • Πού διαδραματίζεται η ιστορία;
    • Πώς υποδεικνύεται ο χρόνος;
    • Πώς επηρεάζει η πλαισίωση τη δράση, τους χαρακτήρες και το θέμα;
    • Διαθέτει η ιστορία διαχρονική αξία και καθολική σημασία;

    Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, τα παιδιά εντόπισαν τα στοιχεία της αφήγησης που παραπέμπουν στην πόλη της Καστοριάς, τη λίμνη της και το ιστορικό πλαίσιο της πλοκής. Αναγνώρισαν τη μοναδική ατμόσφαιρα που δημιουργεί το φυσικό και πολιτιστικό τοπίο και πώς αυτό επηρεάζει τις συμπεριφορές και τις σχέσεις των ηρώων. Επιπλέον, επισκέφθηκαν ψηφιακά τον νεολιθικό οικισμό στο Δισπηλιό, είδαν φωτογραφίες από τη Σπηλιά του Δράκου και κατανόησαν τη σημασία του φυσικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία. Στο τέλος της συζήτησης, οι μαθητές αποτύπωσαν εικαστικά την πόλη της Καστοριάς, τη λίμνη και το μυθικό δράκο της Σπηλιάς. Οι ζωγραφιές τους αποδεικνύουν όχι μόνο την κατανόηση του περιεχομένου αλλά και τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία μεταξύ των δύο τάξεων.

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κων/να (ΠΕ 91.01), Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)

  • Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στη Δ΄τάξη, 2025

    Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου στη Δ΄τάξη, 2025Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου), στην Δ' τάξη στήσαμε μια ξεχωριστή γιορτή για να τιμήσουμε αυτό που τόσο αγαπάμε: το παιδικό βιβλίο! Φέραμε όλοι μαζί το αγαπημένο μας βιβλίο και ξεκινήσαμε ένα ταξίδι φαντασίας, δημιουργικότητας και παιχνιδιού.

    Ξεκινήσαμε με ένα θεατρικό παιχνίδι! Περπατήσαμε στον χώρο κρατώντας τα βιβλία μας, χαιρετώντας τους συμμαθητές μας όπως οι ήρωες των βιβλίων μας. Στη συνέχεια, ανοίξαμε τυχαία τα βιβλία και διαλέξαμε δύο λέξεις. Όταν συναντούσαμε έναν συμμαθητή, του τις λέγαμε κάθε φορά με διαφορετικό τρόπο – δυνατά, σαν μυστικό, σαν ρομπότ ή με φωνή παραμυθένια! Μετά παρατηρήσαμε το εξώφυλλο του βιβλίου μας και διαλέξαμε μια εικόνα ή λέξη που μας ενέπνεε. Την παρουσιάσαμε με παντομίμα ή παγωμένη εικόνα. Στις παγωμένες εικόνες παίξαμε με την τεχνική της εσωτερικής φωνής, ζωντανεύοντας πρόσωπα και αντικείμενα. Τους δώσαμε φωνή, σκέψη και συναισθήματα. Σε άλλες εικόνες, δώσαμε τίτλο ή δημιουργήσαμε τη δική μας λεζάντα. Και επειδή η φαντασία δεν έχει όρια…Το βιβλίο μας μεταμορφώθηκε! Φανταστήκαμε πως δεν ήταν πια ένα απλό βιβλίο, αλλά κάτι τελείως διαφορετικό: ένα αντικείμενο, ένα πλάσμα, ένας άνθρωπος! Άλλοι το είδαν σαν καπέλο, σαν τηλεσκόπιο, σαν φίλο, σαν πλοίο που τους ταξιδεύει σε φανταστικούς κόσμους. Το περιγράψαμε, του δώσαμε όνομα, φωνή και χαρακτήρα!  Στο τέλος ενώσαμε τα βιβλία μας και φτιάξαμε ένα μεγάλο, συνεργατικό γλυπτό. Το κοιτάξαμε από κάθε πλευρά και αναρωτηθήκαμε: με τι μοιάζει αυτό που δημιουργήσαμε όλοι μαζί;

    Στη συνέχεια, διαβάσαμε το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου και δημιουργήσαμε πανέμορφα ποιήματα, χρησιμοποιώντας τα αρχικά γράμματα από τον τίτλο «Η γλώσσα των εικόνων». Τέλος, γράψαμε για τα αγαπημένα μας βιβλία, τους ήρωές τους, τις εικόνες που αγαπήσαμε και τα βιβλία που διαβάζουμε αυτό τον καιρό. Γιατί ένα βιβλίο δεν είναι μόνο για διάβασμα. Είναι λέξεις, εικόνες, παιχνίδι, φαντασία, τέχνη και συναίσθημα. Κι εμείς τα ζήσαμε όλα μαζί – με χαρά, δημιουργικότητα και ανοιχτή καρδιά!

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

  • Σχολικές δράσεις για τον αυτισμό, 2025

    Σχολικές δράσεις για τον αυτισμό, 2025

    Με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ καθιερώθηκε να γιορτάζεται στις 2 Απριλίου κάθε έτους η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού με σκοπό την ενημέρωση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τον αυτισμό και την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία. Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό εκπαιδευτικοί φορείς και φορείς ψυχικής υγείας διοργάνωσαν δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης. Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Τμήμα Λογοθεραπείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, το Κέντρο Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (ΚΟ.ΚΕ.ΨΥ.Π.Ε.), το οικοτροφείο Στέγη Αυτιστικών Ατόμων “Ελένη Γύρα” και την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων συνδιοργάνωσαν διάφορες σχολικές δράσεις. Στα πλαίσια αυτών των δράσεων πραγματοποιήθηκε στις 21 Μαρτίου 2025 επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: "Ενημέρωση για τα χαρακτηριστικά των μαθητών/τριών με Διαταραχή του Φάσματος Αυτισμού (ΔΑΦ)".

    Στην επιμορφωτική αυτή συνάντηση, από το Σχολείο μας συμμετείχε η δασκάλα της Β΄ Τάξης Μάγκου Μόνικα, η οποία παρακολούθησε το επιμορφωτικό πρόγραμμα, ώστε να λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής εντός της σχολικής μονάδας. Η επιμόρφωση είχε ως βασικό σκοπό την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σχετικά με τα χαρακτηριστικά του αυτισμού, καθώς και τους τρόπους προσέγγισης, διαχείρισης και υποστήριξης των μαθητών με αυτισμό μέσα στη σχολική τάξη. Μετά τη σχετική ενημέρωση, υλοποιήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου ποικίλες δράσεις με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών γύρω από το θέμα του αυτισμού.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Βέργου Βασιλική (Διευθύντρια του Σχολείου), Μάγκου Μόνικα, Δημουλιά Μαρία, Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ, Ευθυμίου Χριστίνα- Μαρία, Χειλάς Αθανάσιος (ΠΕ70), Λισγάρα Κωνσταντίνα (ΠΕ91), Μούτσιου Αλεξία (ΠΕ05), Λώλου Μαρία (ΠΕ06), ΦαΪτα Ευφημία (ΠΕ08)

  • Διαχείριση δυσάρεστων συναισθημάτων

    Διαχείριση δυσάρεστων συναισθημάτων

    Την Τρίτη 1 Απριλίου 2025, στην Γ’ τάξη του σχολείου μας υλοποιήθηκε ένα στοχευμένο πρόγραμμα για τη ρύθμιση έκφρασης δυσάρεστων συναισθημάτων, από την ψυχολόγο του σχολείου μας, Βασιλική Μάντη. Στόχοι της δράσης ήταν οι μαθητές/τριες να εκπαιδευθούν στην περιγραφή αποδεκτών τρόπων αντίδρασης σε καταστάσεις/ γεγονότα που πυροδοτούν αναστάτωση και θυμό, να εξασκηθούν ώστε να είναι σε θέση να εξηγούν για ποιους λόγους είναι σημαντικό τα δυσάρεστα συναισθήματα να τίθενται υπό έλεγχο, να εντοπίσουν κατάλληλους τρόπους διαχείρισης της κακής διάθεσης για να απομακρύνονται από το ενδεχόμενο εκδήλωσης μη αποδεκτών/ μη προσαρμοστικών αντιδράσεων.

    Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές/τριες εξοικειώθηκαν με τον κύκλο διαχείρισης αρνητικών συναισθημάτων, μαθαίνοντας να αναγνωρίζουν τι ακριβώς νιώθουν, να δίνουν όνομα στο συναίσθημά τους και να το αποδέχονται χωρίς να το καταπιέζουν. Στη συνέχεια, προχώρησαν στη διερεύνηση των αιτίων που προκαλούν την κακή διάθεση και κατανόησαν γιατί είναι σημαντικό να μπορούν να ελέγχουν τη συναισθηματική τους αντίδραση. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην εξάσκηση σε πρακτικές τεχνικές αυτορρύθμισης. Τα παιδιά έμαθαν πώς να ηρεμούν όταν νιώθουν ένταση, εφαρμόζοντας απλούς και αποτελεσματικούς τρόπους, όπως να σκέφτονται κάτι ευχάριστο, να μετρούν αργά μέχρι το 20, να παίρνουν βαθιές ανάσες ή να φουσκώνουν φανταστικά ένα μπαλόνι. Επίσης, εξερεύνησαν τεχνικές που περιλαμβάνουν σωματική δράση, όπως το να βγαίνουν για μια μικρή βόλτα, να παίζουν ή να χαϊδεύουν το κατοικίδιό τους, ή να χρησιμοποιούν μια μπάλα antistress. Αυτές οι τεχνικές ενισχύουν την ικανότητα του παιδιού να απομακρύνεται από την ένταση της στιγμής και να επανέρχεται σε κατάσταση ηρεμίας και ελέγχου.

    Η δράση υλοποιήθηκε μέσα από βιωματικές και συνεργατικές μεθόδους, όπως η συμπλήρωση ατομικών φύλλων εργασίας, η εργασία σε ομάδες, οι παρουσιάσεις στην ολομέλεια και η συζήτηση στην τάξη. Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνθηκαν να μοιραστούν προσωπικά παραδείγματα, να ακούσουν ο ένας τον άλλο και να δοκιμάσουν πρακτικά τις τεχνικές που διδάχθηκαν. Το πρόγραμμα συνέβαλε ουσιαστικά στην ενίσχυση της συναισθηματικής αγωγής των παιδιών και έθεσε τις βάσεις για μια πιο ήρεμη και θετική καθημερινότητα, τόσο στο σχολείο όσο και έξω από αυτό.

    Υπεύθυνες: Βασιλική Μάντη (ΠΕ23), Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

  • Το χαρούμενο λιβάδι

    Το χαρούμενο λιβάδι

    Την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ’ τάξης βρήκαν πάνω στην έδρα ένα δώρο και μια κάρτα που έγραφε «Χρόνια πολλά Μελίνα! Ο φίλος σου, Ελτόν». Η Μελίνα και ο Ελτόν είναι δύο ήρωες που έχουμε συναντήσει στα προηγούμενα μαθήματα της ενότητας «Έλα στην παρέα μας». Ανοίξαμε το δώρο και βρήκαμε μια σοκολάτα και το βιβλίο «Το χαρούμενο λιβάδι» της Φυλλιώς Νικολούδη. Έτσι ξεκίνησε το μάθημα της Γλώσσας, με αφορμή τα γενέθλια της Μελίνας και το δώρο του Ελτόν.

    Οι μαθητές/τριες διάβασαν ένα διασκευασμένο απόσπασμα του βιβλίου, το οποίο διαδραματίζεται σε ένα καταπράσινο λιβάδι γεμάτο κάτασπρες μαργαρίτες. Ξαφνικά, ανάμεσά τους φυτρώνει μια κατακόκκινη παπαρούνα, γεγονός που προκαλεί αναστάτωση: άλλες μαργαρίτες τη δέχονται, άλλες όχι. Μέσα από αυτή τη «λουλουδένια» ιστορία, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με ζητήματα διαφορετικότητας και ρατσισμού.

    Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων, οι μαθητές/τριες συμμετείχαν πρώτα σε επεξεργασία του κειμένου και κατασκευή εννοιολογικού χάρτη στον διαδραστικό πίνακα, ομαδοποιώντας τις πληροφορίες μαζί με την εκπαιδευτικό. Στη συνέχεια, υποστήριξαν με επιχειρήματα τις διαφορετικές απόψεις των μαργαριτών, μπαίνοντας στη θέση τους και βλέποντας το πρόβλημα από πολλές πλευρές. Ακολούθησε δραστηριότητα ενσυναίσθησης, όπου κάθε παιδί έγραψε σε κόκκινο χαρτάκι τα συναισθήματα της παπαρούνας —που συμβολίζει το διαφορετικό και συχνά το ανεπιθύμητο— και τα κόλλησε σε ένα σχέδιο παπαρούνας στον πίνακα. Τέλος, οι μαθητές/τριες έδωσαν το δικό τους τέλος στην ιστορία, υποστηρίζοντας τις επιλογές τους με επιχειρήματα.

    Ήταν ένα μάθημα γεμάτο φαντασία, προβληματισμό και δημιουργικότητα, που ενίσχυσε την ενσυναίσθηση και την αποδοχή του διαφορετικού.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

  • Ημέρα Ευτυχίας στο Σχολείο μας: Δράσεις που Μοιράζουν Χαμόγελα

    Ημέρα Ευτυχίας στο Σχολείο μας

    Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ευτυχίας στις 20 Μαρτίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες των Γ', Ε' και ΣΤ' τάξεων του Σχολείου μας συμμετείχαν σε μια σειρά από δράσεις, προκειμένου να αναδείξουν την αξία της ευτυχίας και της συνεργασίας. Μέσα από δημιουργικές και εθελοντικές πρωτοβουλίες, μοιράσαμε χαρά τόσο μεταξύ μας όσο και στην ευρύτερη κοινωνία.

    Η ημέρα ξεκίνησε με την παρακολούθηση του παραμυθιού "Εσύ γέμισες ένα κουβαδάκι σήμερα;", το οποίο μετέφερε στους μαθητές ένα βαθύ και συμβολικό μήνυμα σχετικά με τη συναισθηματική μας κατάσταση και τον τρόπο που επηρεάζουμε τους γύρω μας. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες αναζήτησαν ποιήματα που υμνούν την ευτυχία και δημιούργησαν τα δικά τους, εκφράζοντας προσωπικές σκέψεις και συναισθήματα. Η αυλή του σχολείου γέμισε χρώμα και θετικά μηνύματα με τη "μπουγάδα της ευτυχίας", όπου οι μαθητές/τριες ζωγράφισαν πάνω σε μπλουζάκια φράσεις και εικόνες που συμβόλιζαν τη χαρά και τη συνεργασία. Οι τάξεις συνεργάστηκαν μεταξύ τους, δείχνοντας πως η ευτυχία είναι κάτι που χτίζεται συλλογικά.

    Σύμφωνα με την ιστορία "Εσύ γέμισες ένα κουβαδάκι σήμερα;", κάθε άνθρωπος κουβαλάει ένα αόρατο κουβαδάκι, το οποίο γεμίζει όταν βιώνει θετικά συναισθήματα, όπως αγάπη, χαρά και καλοσύνη, και αδειάζει όταν αισθάνεται λύπη, απογοήτευση ή μοναξιά. Όταν λέμε ευγενικά λόγια, βοηθάμε τους άλλους ή δείχνουμε αγάπη, γεμίζουμε τόσο το δικό μας κουβαδάκι όσο και των άλλων, ενώ όταν είμαστε αγενείς, πληγώνουμε ή αγνοούμε τους άλλους, αδειάζουμε το κουβαδάκι τους και τελικά και το δικό μας. Ένα από τα πιο δυνατά μηνύματα του παραμυθιού είναι πως όταν γεμίζουμε το κουβαδάκι κάποιου άλλου, γεμίζει και το δικό μας, δείχνοντας έτσι ότι η καλοσύνη είναι αμοιβαία και δημιουργεί έναν θετικό κύκλο ευτυχίας. Το παραμύθι ενθάρρυνε τα παιδιά συνειδητά να γεμίζουν κουβαδάκια, επιλέγοντας πράξεις που προσφέρουν χαρά και ενίσχυση στους γύρω τους, δημιουργώντας έτσι ένα περιβάλλον γεμάτο σεβασμό, αγάπη και αλληλεγγύη.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (Γ' τάξη), Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (Ε' τάξη), Χειλάς Αθανάσιος (ΣΤ' τάξη)

  • Διεθνής Ημέρα Ευτυχίας στην Δ΄τάξη, 2025

    Διεθνής Ημέρα Ευτυχίας στην Δ΄τάξη, 2025Την Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025, η Δ' τάξη γέμισε χαμόγελα, παιχνίδια και όμορφες στιγμές, καθώς γιορτάσαμε τη Διεθνή Ημέρα Ευτυχίας! Ήταν μια μέρα γεμάτη χαρά και αισιοδοξία, που μας υπενθύμισε πόσο σημαντικό είναι να εκτιμάμε τα μικρά και μεγάλα πράγματα στη ζωή μας. Μια από τις πιο ξεχωριστές δραστηριότητες ήταν το παιχνίδι "DJ SAM", εμπνευσμένο από το πρόγραμμα της ActionAid «Αλφαβητάρι των Οικονομικών». Γράψαμε στα πέντε δάχτυλά μας τα αρχικά DJSAM, τα οποία αντιπροσώπευαν λέξεις που μας κάνουν ευτυχισμένους:

    • D - Dream: Τα όνειρά μας που μας δίνουν ελπίδα και στόχους.
    • J - Joke: Μια αστεία ιστορία που θα ήθελα να διηγηθώ
    • S - Smile: Το χαμόγελο που φωτίζει τις μέρες μας ή Sad: τι με γεμίζει θλίψη και θα ήθελα να το ξεπεράσω
    • A - Achievement: Η ικανοποίηση από την προσπάθεια και την επιτυχία. Κάτι που έχω καταφέρει...
    • M - Memory: Μια ευχάριστη ανάμνηση

    Στο παιχνίδι συναντήσαμε έναν από τους συμμαθητές μας και μέσα από την επιλογή ενός δαχτύλου-γράμματος ανταλλάξαμε τα όνειρά μας, τις αναμνήσεις μας, τις στιγμές χαράς μας. Μετά το παιχνίδι, προχωρήσαμε στη δημιουργία της "Γιρλάντας της Ευτυχίας". Σε κάθε σημαιάκι της, ο καθένας από εμάς έγραψε τι σημαίνει για εκείνον ευτυχία. Οι απαντήσεις μας ήταν γεμάτες συναίσθημα: άλλοι μίλησαν για την οικογένεια και τους φίλους, κάποιοι για τα όνειρα και τους στόχους τους, ενώ δεν έλειψαν και εκείνοι που βρήκαν την ευτυχία στις μικρές, καθημερινές στιγμές.

    Η ημέρα αυτή μας έμαθε ότι η ευτυχία δεν είναι κάτι μεγάλο και απρόσιτο, αλλά κρύβεται στις μικρές στιγμές που ζούμε καθημερινά. Είναι το χαμόγελο, η αγάπη, τα όνειρα και οι επιτυχίες μας. Ας προσπαθούμε να βρίσκουμε την ευτυχία σε κάθε μέρα και να χαμογελάμε ακόμα και στις δυσκολίες! 😊 Σας ευχόμαστε πολλές στιγμές ευτυχίας και χαράς!

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)

  • Stop Bullying, 2025

    Stop Bullying, 2025

    Στα πλαίσια των δράσεων κατά της σχολικής βίας (bullying) οι μικροί μαθητές και μαθήτριες του Ομίλου Αγγλικών ευαισθητοποιήθηκαν με τρόπο που ταιριάζει στην ηλικία τους πάνω σε θέματα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ τους, αναγνώρισης των διαφόρων μορφών εκφοβισμού και τρόπων αντιμετώπισης τυχόν φαινομένων. Τέλος δημιούργησαν το δικό τους κολάζ με θέμα "Stop Bullying".

    Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Λώλου Μαρία (ΠΕ06)

  • Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας στην Α' τάξη, 2025

    Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας στην Α' τάξη, 2025

    Την Πέμπτη 6 Μαρτίου 2025, με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης συμμετείχαν σε βιωματικές δράσεις με στόχο την καλλιέργεια αξιών όπως η φιλία, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός και η ενσυναίσθηση. Αρχικά, διαβάσαμε το βιβλίο με τίτλο «Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε», όπου μέσω συζήτησης και διαλόγου οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να ανακαλύψουν εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης έντονων συναισθημάτων χωρίς τη χρήση βίας και να κατανοήσουν τη σημασία της φιλίας και της ειρηνικής συνύπαρξης στο σχολείο. Τα χέρια είναι για να χαιρετάμε, να παίζουμε, να χειροκροτάμε, να μετράμε, να βοηθάμε τους άλλους, να κατασκευάζουμε πράγματα, να μας κρατάνε ασφαλείς...

    Στη συνέχεια, μέσω της παρακολούθησης βίντεο γνωρίσαμε και ενημερωθήκαμε για τη ζωή και το έργο του Martin Luther King, ενός Αμερικανού ακτιβιστή, ο οποίος αγωνίστηκε με ειρηνικό τρόπο για την εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων. Ο Martin Luther King υπήρξε υπέρμαχος της ειρήνης, της ισότητας και της εξάλειψης κάθε μορφής βίας. Με τον ειρηνικό του αγώνα δίδαξε σε όλο τον κόσμο πόσο σημαντικό είναι να λέμε «όχι» στη βία και «ναι» στην αγάπη και την ισότητα. Οι μαθητές/τριες κατάλαβαν πόσο σημαντικό είναι να υπερασπιζόμαστε το δίκαιο και να φερόμαστε σε όλους με σεβασμό.

    Οι δράσεις μας ολοκληρώθηκαν με ένα ομαδικό project, με κύριο μήνυμα την αποδοχή της διαφορετικότητας και την αξία της φιλίας. Το κάθε παιδί ζωγράφισε το δικό του ψαράκι… μπορεί, λοιπόν, όλα τα ψαράκια να είναι διαφορετικά ….ωστόσο, στο σχολείο κολυμπούν όλα μαζί! Με αυτόν τον τρόπο, έστειλαν το δικό τους μήνυμα για ένα σχολείο γεμάτο αγάπη, καλοσύνη και ασφάλεια για όλους.

    Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία (ΠΕ70)

  • Δράσεις κατά της βίας στην Β' τάξη, 2025

    Δράσεις κατά της βίας στην Β' τάξη, 2025

    Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Στα πλαίσια της ημέρας αυτής οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) πραγματοποίησαν διάφορες δράσεις και κατασκευές. Σκοπός των δράσεων αυτών ήταν η ευαισθητοποίηση των παιδιών απέναντι σε φαινόμενα βίας και εκφοβισμού και η επαγρύπνηση όλων, ώστε να εκλείψουν κατά το δυνατόν τέτοια φαινόμενα και να μάθουν να αποδέχονται την ομαλή και χωρίς προβλήματα συνύπαρξη με διαφορετικά άτομα.

    Στην πρώτη φάση η δασκάλα της Β΄ Τάξης μαζί με τους μικρούς μαθητές της διάβασαν το παραμύθι "Η Μόνα σε καινούριο Σχολείο". Πρόκειται για ένα παραμύθι που γράφτηκε και εικονογραφήθηκε από μικρά παιδιά για μικρά παιδιά με πρωτοβουλία της Εταιρίας Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.Ψ.Υ.Π.Ε.). Ήρωας του παραμυθιού είναι η μικρή χελώνα, Μόνα, που δέχεται επιθετική συμπεριφορά από τους συμμαθητές της στο καινούριο της σχολείο. Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού ακολούθησε συζήτηση στην τάξη για το πώς ένιωθε η μικρή μας χελώνα, πώς της συμπεριφέρθηκαν οι συμμαθητές της και τι έκανε η ίδια για να αντιμετωπίσει το πρόβλημά της. Έπειτα τα παιδιά αναγνώρισαν λέξεις που μας προκαλούν θετικά και λέξεις που μας προκαλούν αρνητικά συναισθήματα. Τέλος τα αποτυπώσαμε σε μια αφίσα.

    Στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων Ζω καλύτερα – ΕΥ ΖΗΝ και συγκεκριμένα στην υποενότητα "Ψυχική Υγεία" τα παιδιά με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού εργαστηρίων και χρησιμοποιώντας το εκπαιδευτικό υλικό Το σπίτι των παιδιών ασχολήθηκαν με την πρόληψη της επιθετικότητας, της βίας και του σχολικού εκφοβισμού. Στη συνέχεια τα παιδιά είδαν ένα εκπαιδευτικό βίντεο για το bullying με πρωταγωνιστή τον μικρό Όλιβερ Μπάτον. Συζήτησαν για όσα είδαν στο βίντεο, έκαναν αφίσα καθώς και φύλλα εργασίας. Τέλος, η σχολική μας ψυχολόγος διάβασε στα παιδιά το βιβλίο "Τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε". Ακολούθησε συζήτηση και φύλλο εργασίας.

    Στόχος των παραπάνω δράσεων ήταν να ενισχυθεί η θετική συμπεριφορά των παιδιών και να απορριφθεί η άσκηση σωματικής ή λεκτικής βίας ως μέσο επίλυσης διαφορών και έκφρασης έντονων αρνητικών συναισθημάτων.

    Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Μάγκου Μόνικα (δασκάλα Β΄τάξης), Πουρλιάκας Γρηγόρης (ΠΕ70) και Μάντη Βασιλική (ΠΕ23)

  • Ενώνουμε τις φωνές μας ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι

    Ενώνουμε τις φωνές μας ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι

    Το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων, σε συνεργασία με το Δίκτυο Σχολείων Σχολικής Διαμεσολάβησης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, συμμετείχε στην πανελλήνια δράση αφιερωμένη στην Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

    Στην εκδήλωση, με τίτλο "Ενώνουμε τις φωνές μας ενάντια στον εκφοβισμό με ένα τραγούδι", συμμετείχαν σχολεία από όλη την Ελλάδα. Οι μαθητές/τριες της Γ΄και Δ΄τάξης παρουσίασαν τα τραγούδια τους στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε σε κεντρικό σημείο της πόλης μας τραγουδώντας στίχους που έχουν γράψει οι ίδιοι μεταδίδοντας μέσα από τη μουσική ένα ισχυρό μήνυμα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Μπορείτε να δείτε την αφίσα εδώ.

    Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο "Όλοι μαζί στη σχολική ζωή" (Γ΄τάξη) και "Ο εκφοβισμός χτυπά την πόρτα του σχολείου" (Δ΄τάξη) αλλά και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων της Μουσικής και Θεατρικής Αγωγής οι μαθητές/τριες πήραν μέρος σε μια σειρά από δραστηριότητες σχετικές με την αποτροπή του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Τα τραγούδια και οι στίχοι είναι έργο που παράχθηκε από τα παιδιά.

    Την Πέμπτη 6 Μαρτίου 2025 και ωρα 11:00 π.μ., όλα τα συμμετέχοντα σχολεία ένωσαν τις φωνές τους μέσα από έναν συμβολικό κοινό μουσικό "θόρυβο", εκτελώντας ένα κοινό κομμάτι κρουστών. Ο ρυθμικός αυτός ήχος συμβολίζει τη δύναμη της συλλογικότητας, την αποφασιστικότητα να σπάσει η σιωπή και να ακουστεί το μήνυμα ότι κανένα παιδί δεν πρέπει να νιώθει μόνο του.Τα παιδιά της Γ΄και Δ΄τάξης μελέτησαν τις παρτιτούρες που δημιουργήθηκαν για το σκοπό της δράσης και ενσωμάτωσαν στη μελωδία τους δικούς τους στίχους για να στείλουν το μήνυμά τους ενάντια στον φόβο και την απομόνωση. Με σύνθημα "Κανένα παιδί στο περιθώριο", η δράση στόχευσε στην προώθηση αξιών όπως η αποδοχή, η φιλία, η ενσυναίσθηση και η συνεργασία στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος που επιδιώκουμε να αποτελεί σημείο ασφάλειας και εμπιστοσύνης για κάθε παιδί.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (δασκάλα Δ' τάξη), Δημουλιά Μαρία (δασκάλα Γ' τάξη), Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01), Κωνσταντίνα Λισγάρα (ΠΕ91)

  • Διασχίζουμε λογοτεχνικές γέφυρες ζωντανεύοντας ένα βιβλίο...

    Διασχίζουμε λογοτεχνικές γέφυρες ζωντανεύοντας ένα βιβλίο...Κόκκινη κλωστή δεμένη στην ανέμη τυλιγμένη... Και έτσι άρχισε η ιστορία μας...

    Η Δ' τάξη του Σχολείου μας, σε συνεργασία με τους μαθητές, τις μαθήτριες και την εκπαιδευτικό κ. Χαρούλα Παππά του 4ου τμήματος του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, συμμετέχει σε ένα ξεχωριστό πρόγραμμα φιλαναγνωσίας, έχοντας ως βάση το βιβλίο «Η σπηλιά του δράκου. Περιπέτεια στην Καστοριά» του Κώστα Στοφόρου. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα ανάγνωσης, αλλά μια πολύπλευρη και διαθεματική προσέγγιση, που στοχεύει στη συμπερίληψη, την ενσυναίσθηση και την ανάπτυξη της σχέσης των παιδιών με τον κόσμο των βιβλίων.

    Ακολουθώντας μια ολιστική προσέγγιση, οι μαθητές/τριες και των δύο σχολείων συμμετέχουν ενεργά στην παιδαγωγική αξιοποίηση του βιβλίου μέσα από θεατρικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Η ιστορία ζωντανεύει με τη χρήση αντικειμένων που συνδέονται με την αφήγηση: ο δράκος ξεπηδά από ένα κουτί, τα αντικείμενα ενός λιμναίου οικισμού εμφανίζονται μαγικά, προσδίδοντας μια πολυαισθητηριακή διάσταση στη μάθηση. Μέσα από τις μέχρι τώρα πραγματοποιημένες συναντήσεις, τα παιδιά των δύο τάξεων γνωρίστηκαν και αλληλεπίδρασαν μέσα από παιχνίδια γνωριμίας και θεατρικές δραστηριότητες. Η συνεργασία αυτή λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ παιδιών με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ. Η συμπερίληψη δεν είναι απλώς μια θεωρητική έννοια, αλλά μια ζωντανή εμπειρία, όπου τα παιδιά συνυπάρχουν, αλληλεπιδρούν και συνδημιουργούν. Μέσα από καλλιτεχνικές και θεατρικές δράσεις, ενισχύεται η ενσυναίσθηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας και η ισότιμη συμμετοχή όλων.

    Η ανάγνωση του βιλίου βασίζεται στην εμπλοκή όλων των αισθήσεων, δίνοντας έμφαση στη θεατρικότητα, τη δημιουργική αλληλεπίδραση και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών. Οι μαθητές/τριες εξερεύνησαν βασικές έννοιες του κόσμου των βιβλίων (συγγραφέας, πλοκή, εικονογράφηση), σύγκριναν παλιές και νέες εκδόσεις και άρχισαν να ανακαλύπτουν την Καστοριά ως τόπο της ιστορίας – από τη γεωγραφία και την ιστορία μέχρι τα προϊόντα και τις παραδόσεις της πόλης.

    Σήμερα, οι μαθητές μας ανέλαβαν να διαβάσουν διαδοχικά κεφάλαια από το βιβλίο στην τάξη και στην επόμενη συνάντησή μας να τα παρουσιάσουν με τον δικό τους τρόπο. Αυτή η δράση ενθαρρύνει την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της αυτοέκφρασης, ενισχύοντας τον ουσιαστικό διάλογο με τη λογοτεχνία. Η συνεργασία αυτή δεν είναι απλά μια εκπαιδευτική δραστηριότητα, αλλά μια εμπειρία που γεφυρώνει τον κόσμο της γνώσης με τον κόσμο των συναισθημάτων. Και αυτή είναι η πραγματική δύναμη των βιβλίων!

    Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70), Λισγάρα Κων/να (ΠΕ 91.01), Παππά Χαρούλα (εκπαιδευτικός 4ου Ειδικού Σχολείου Ιωαννίνων)

  • Οι σκέψεις της Νεφέλης

    Οι σκέψεις της Νεφέλης, 2025

    Τη Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025 και ώρα 09:30, στην Αίθουσα Αρχιεπισκόπου Σπυρίδωνος, οι μαθητές και μαθήτριες της Ε' & ΣΤ’ τάξης του σχολείου μας, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ταινία μικρού μήκους «Οι σκέψεις της Νεφέλης», μια πρωτοβουλία του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού», με στόχο την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας απέναντι στο κρίσιμο ζήτημα της ενδοσχολικής βίας.

    Η προβολή της ταινίας πραγματοποιείται σε μια εποχή όπου τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού στα σχολεία αυξάνονται, προκαλώντας αισθήματα ανασφάλειας και φόβου σε πολλούς μαθητές. Μέσα από την κινηματογραφική αφήγηση, οι μαθητές ήρθαν αντιμέτωποι με καταστάσεις που αποτυπώνουν τις δυσκολίες που βιώνουν συνομήλικοί τους και κλήθηκαν να σκεφτούν, να προβληματιστούν και να εκφράσουν τις απόψεις τους.

    Πριν από την προβολή, δύο κοινωνικοί λειτουργοί του «Χαμόγελου του Παιδιού» ενημέρωσαν τα παιδιά για τον σκοπό και τη δράση του Οργανισμού, τονίζοντας τη σημασία της υποστήριξης κάθε παιδιού που βρίσκεται σε ανάγκη. Παράλληλα, έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στον τηλεφωνικό αριθμό 1056, μια γραμμή βοήθειας όπου κάθε μαθητής μπορεί να απευθυνθεί αν βιώνει ή γίνεται μάρτυρας οποιασδήποτε μορφής βίας ή δυσκολίας. Μετά την προβολή της ταινίας, ακολούθησε σημαντική και ουσιαστική συζήτηση, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες εξέφρασαν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Μέσα από τον διάλογο, κατέθεσαν απόψεις, μοιράστηκαν προσωπικούς προβληματισμούς και ανέλυσαν τις συμπεριφορές των χαρακτήρων της ταινίας, επιχειρώντας να κατανοήσουν τόσο τη θέση του θύματος όσο και του θύτη. Η συζήτηση ανέδειξε τη σημασία της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης και της ενεργού παρέμβασης σε περιπτώσεις εκφοβισμού.

    Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία, Χειλάς Αθανάσιος (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή