music notes banner

Ένα Puzzle μας μαθαίνει μουσική ανάγνωση, Β' τάξη

Την Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης ανακάλυψαν τα μυστικά του πενταγράμμου! Μάθαμε πώς τοποθετούνται οι νότες στις γραμμές και στα διαστήματα του πενταγράμμου, δημιουργώντας τη βάση της μουσικής ανάγνωσης. Αρχικά, εξερευνήσαμε μαζί τις πέντε γραμμές του πενταγράμμου και τις νότες που τοποθετούνται σε αυτές, τα τέσσερα διαστήματα ανάμεσά τους και τις νότες που βρίσκονται εκεί, καθώς και τη σημασία της σωστής τοποθέτησης της νότας για την ανάγνωση της μελωδίας.

Στη συνέχεια, παίξαμε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι με παζλ από νότες. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε ομάδα έλαβε κομμάτια παζλ με διαφορετικές νότες, ένα πεντάγραμμο-βάση και την αποστολή να τοποθετήσει σωστά όλες τις νότες. Ο στόχος του παιχνιδιού ήταν διπλός: ακρίβεια και ταχύτητα. Οι μαθητές/τριες έπρεπε να αναγνωρίσουν κάθε νότα, να βρουν τη σωστή θέση της στο πεντάγραμμο, να συνεργαστούν αποτελεσματικά και να ολοκληρώσουν το παζλ στον λιγότερο δυνατό χρόνο.

Ο ενθουσιασμός ήταν μεγάλος καθώς οι ομάδες ανταγωνίζονταν φιλικά, εδραιώνοντας παράλληλα τις γνώσεις τους σχετικά με την τοποθέτηση των νοτών. Όλες οι ομάδες τα κατάφεραν εξαιρετικά! Το παιχνίδι βοήθησε τα παιδιά να κατανοήσουν στην πράξη τη θεωρία της μουσικής, ενώ η ομαδική εργασία ενίσχυσε τη συνεργασία, την επικοινωνία και το πνεύμα υγιούς ανταγωνισμού μέσα στην τάξη.

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης, ΠΕ79.01

Μουσικές Δημιουργίες με Ψηφιακά Εργαλεία

Στο πλαίσιο της καινοτόμου δράσης «Δημιουργία και Επεξεργασία Μουσικής με τη Χρήση Ψηφιακών Εφαρμογών», οι μαθητές και οι μαθήτριες της  ΣΤ' τάξης ολοκλήρωσαν με επιτυχία το δικό τους οργανικό μουσικό κομμάτι, αποτέλεσμα συλλογικής έμπνευσης, πειραματισμού και τεχνολογικής εξερεύνησης!

Καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης, τα παιδιά εργάστηκαν με iPad, αξιοποιώντας πλήρως τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές/τριες εξοικειώθηκαν αρχικά με την εφαρμογή BandLab, μαθαίνοντας πώς να συνθέτουν μουσικά θέματα με τη χρήση loops, ηχογραφήσεων και βασικών εφέ. Παράλληλα, αξιοποίησαν και την εφαρμογή Maestro, η οποία τους βοήθησε να αποτυπώσουν τις ιδέες τους σε παρτιτούρα, ενισχύοντας έτσι τη σύνδεση μεταξύ μουσικής θεωρίας και πράξης.

Το αποκορύφωμα της δράσης ήταν η δημιουργία ενός πρωτότυπου μουσικού έργου, το οποίο περιλαμβάνει ρυθμικά και μελωδικά μοτίβα, πολυεπίπεδους ήχους και δημιουργικές ενορχηστρώσεις. Η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η τεχνολογική δεξιότητα των μαθητών ξεδιπλώθηκαν σε κάθε φάση της σύνθεσης.

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)

Μαθαίνουμε τις νότες παίζοντας Staff Dungeon στην Ε' τάξη!

Την Πέμπτη 3 Απριλίου 2025, στο μάθημα της μουσικής στην Ε' τάξη, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε ένα ξεχωριστό και διασκεδαστικό παιχνίδι: το Staff Dungeon! Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι που παίζεται σε υπολογιστή ή tablet και βοηθά τα παιδιά να εξοικειωθούν με τις νότες πάνω, κάτω και μέσα στο πεντάγραμμο — με έναν τρόπο που θυμίζει παιχνίδι περιπέτειας! Οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι σε ομάδες, ανέλαβαν τον ρόλο μικρών ηρώων που εισέρχονται σε ένα μυστηριώδες μπουντρούμι γεμάτο προκλήσεις. Για να προχωρήσουν και να αποφύγουν τις παγίδες, έπρεπε να αναγνωρίζουν σωστά τις νότες στο πεντάγραμμο, ξεκλειδώνοντας νέες διαδρομές και συγκεντρώνοντας πόντους για την ομάδα τους.

Μέσα από αυτή τη βιωματική και παιγνιώδη δραστηριότητα, οι μαθητές/τριες όχι μόνο έμαθαν να αναγνωρίζουν τη θέση κάθε νότας στο πεντάγραμμο με φυσικό και ευχάριστο τρόπο, αλλά παράλληλα ανέπτυξαν δεξιότητες συγκέντρωσης, οπτικοακουστικής αντίληψης και συνεργασίας. Η ανταπόκρισή τους ήταν ενθουσιώδης! Το παιχνίδι τους ενέπνευσε να μάθουν τις νότες καλύτερα, ώστε να τα καταφέρουν στο «μουσικό μπουντρούμι» και να βοηθήσουν τον ήρωά τους να φτάσει στον στόχο του.

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)

Εξερευνώντας τον ρυθμό με το Rhythm Galaxy στην Γ' τάξη, 2025

Στο μάθημα της μουσικής αναζητούμε διαρκώς τρόπους να μετατρέπουμε τη μάθηση σε μια διασκεδαστική και διαδραστική εμπειρία. Την Τρίτη 1 Απριλίου 2025, οι μαθητές/τριες της Γ' τάξης συμμετείχαν σε ένα ξεχωριστό μουσικό ταξίδι με το ψηφιακό παιχνίδι Rhythm Galaxy, το οποίο τους βοήθησε να κατανοήσουν βασικές ρυθμικές αξίες όπως το τέταρτο, το όγδοο, το δέκατο έκτο κ.α μέσα από ένα διαστημικό ταξίδι γεμάτο μουσικές προκλήσεις.

Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες, κλήθηκαν να ακούσουν προσεκτικά ρυθμικά μοτίβα και να αντιδράσουν με ακρίβεια, πατώντας στην οθόνη σύμφωνα με τα σύμβολα που εμφανίζονταν. Κάθε σωστή απάντηση εξολόθρευε τους αντιπάλους που πλησίαζαν απειλητικά το διαστημόπλοιο της κάθε ομάδας, χαρίζοντάς τους πόντους και ενθουσιασμό! Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές/τριες κατανόησαν με βιωματικό τρόπο βασικές ρυθμικές αξίες, όπως ότι το τέταρτο διαρκεί μία κίνηση, ενώ το όγδοο είναι πιο γρήγορο και χωράει δύο μέσα σε μία κίνηση. Παράλληλα, ανέπτυξαν την ικανότητα να αναγνωρίζουν και να αναπαράγουν ρυθμικά μοτίβα, ενώ ενίσχυσαν τον συντονισμό μέσα από το παιχνίδι και τη ρυθμική ακρίβεια.

Τα παιδιά απόλαυσαν τη δραστηριότητα και έμαθαν παίζοντας! Το διαδραστικό περιβάλλον του Rhythm Galaxy κράτησε το ενδιαφέρον τους αμείωτο, ενώ ταυτόχρονα ανέπτυξαν βασικές ρυθμικές δεξιότητες. Στο τέλος της δραστηριότητας, μπορούσαν να εκτελέσουν μικρά ρυθμικά μοτίβα με μεγαλύτερη ευχέρεια! Με τέτοιες δημιουργικές δραστηριότητες, η μουσική γίνεται ένα διασκεδαστικό ταξίδι!

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)

Η Α’ τάξη ανακαλύπτει τον ήχο της Αφρικής με το Che Che Koolay

Στα πλαίσια της λειτουργίας του Ομίλου Μουσικής "Μουσικές του κόσμου", την Τρίτη 1 Απριλίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α' τάξης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να βιώσουν μουσικές παραδόσεις από την Αφρική μαθαίνοντας άλλο ένα παιδικό τραγούδι της Αφρικανικής Ηπείρου: Το "Che che koolay" είναι ένα παραδοσιακό αφρικανικό τραγούδι που οι περισσότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι προέρχεται από τη Γκάνα και χρησιμοποιείται συχνά για ρυθμικά παιχνίδια και ομαδικές δραστηριότητες. Είναι ένα τραγούδι ερώτησης-απάντησης (call-and-response), όπου ένας αρχηγός τραγουδάει έναν στίχο και οι υπόλοιποι τον επαναλαμβάνουν. Οι στίχοι του δεν έχουν ακριβή σημασία στη γλώσσα Twi (μία από τις κύριες γλώσσες της Γκάνα), καθώς πρόκειται κυρίως για φωνητικά μοτίβα και εκφράσεις που χρησιμοποιούνται ρυθμικά.

Πάντως πρόκειται για ένα παραδοσιακό παιδικό τραγούδι από τη Δυτική Αφρική, με έντονο ρυθμό και επαναληπτική φόρμα, που ενθουσίασε τα παιδιά με την αμεσότητα και την παιχνιδιάρικη ενέργειά του. Αρχικά, οι μαθητές/τριες το έμαθαν μέσα από μουσικοκινητικές δραστηριότητες, ακολουθώντας ρυθμικά μοτίβα με το σώμα τους και κινήσεις που βοηθούν στην απομνημόνευση και τον συντονισμό. Στη συνέχεια, η εμπειρία εμπλουτίστηκε με τη χρήση κρουστών οργάνων Orff. Τα παιδιά συνόδευσαν το τραγούδι παίζοντας ρυθμούς σε μαράκεςshakers σε σχήματα αυγού, μπανάνας, πορτοκαλιού, κλάβες (ξυλάκια), ξύστρες (Guiro), κουδουνίστρες, τύμπανα και άλλα κρουστά, μαθαίνοντας παράλληλα να συνεργάζονται ως μουσικό σύνολο, να ακούνε και να εκφράζονται μέσα από τον ήχο.

Ήταν μια υπέροχη εισαγωγή στις μουσικές παραδόσεις άλλων λαών, που μας έφερε πιο κοντά στη χαρά της ομαδικής μουσικής σύμπραξης και της πολιτισμικής πολυμορφίας. Έτσι οι μικροί μας μουσικοί ταξιδεύουν μελωδικά σε όλο τον κόσμο!

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Καζαντζής Χρυσοβαλάντης (ΠΕ79.01)

Κύλιση στην Αρχή