Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα υγείας στη χώρα μας, καθώς η Ελλάδα εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη. Γι’ αυτό τον λόγο, η Εθνική Δράση κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τροφή για Δράση» στοχεύει στην υιοθέτηση από τα παιδιά επιθυμητών πρακτικών υγιεινής διατροφής και σωματικής δραστηριότητας. Στο σχολείο μας και συγκεκριμένα στη Δ΄ τάξη (σχ. έτος 2024-2025), έχουμε αγκαλιάσει αυτή τη σημαντική πρωτοβουλία και εφαρμόζουμε καθημερινά δύο ξεχωριστές δραστηριότητες που κάνουν το μάθημά μας πιο υγιεινό και διασκεδαστικό.
Η πρώτη μας υγιεινή συνήθεια είναι τα διαλείμματα νερού κάθε 20 λεπτά. Σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα, η αυξημένη κατανάλωση ροφημάτων και χυμών με ζάχαρη και η ταυτόχρονη μειωμένη κατανάλωση νερού συνδέεται με τον κίνδυνο εμφάνισης παιδικής παχυσαρκίας. Για αυτό, στην τάξη μας έχουμε θεσπίσει μια πολύ ωραία συνήθεια: κάθε 20 λεπτά κάνουμε διάλειμμα νερού! Όλα τα παιδιά φέρνουν το δικό τους παγούρι με νερό και όταν ακούμε το «σήμα του νερού», το οποίο δίνει ο «βοηθός» της τάξης, σταματάμε όλοι μαζί και πίνουμε μερικές γουλιές. Αυτή η απλή κίνηση μας βοηθά να μένουμε ενυδατωμένοι, να βελτιώνουμε τη συγκέντρωσή μας στο μάθημα, να δημιουργούμε μια υγιεινή συνήθεια που θα μας ακολουθήσει για όλη μας τη ζωή και να μειώνουμε την επιθυμία για γλυκά ποτά. Τα παιδιά έχουν ενθουσιαστεί με αυτή τη δραστηριότητα και πολλές φορές μας θυμίζουν πότε είναι ώρα για το «διάλειμμα νερού».
Η δεύτερη μας δραστηριότητα είναι το «ζάρι της κίνησης» στα μαθήματα. Τα μειωμένα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας και ο παρατεταμένος χρόνος καθίσματος σχετίζονται επίσης με την παιδική παχυσαρκία. Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα με έναν διασκεδαστικό τρόπο, χρησιμοποιούμε το ειδικό ζάρι των εργαλειοθηκών της Εθνικής Δράσης. Το χρησιμοποιούμε κυρίως στα μαθήματα της Γλώσσας και της Ιστορίας: παίζουμε το παιχνίδι των ερωτήσεων, ρίχνουμε το ζάρι της κίνησης και στη συνέχεια όλοι μαζί κάνουμε τη σωματική άσκηση που μας υποδεικνύει, όπως jumping jacks, καθίσματα ή άλλες ασκήσεις. Έτσι, συνδυάζουμε τη μάθηση με την κίνηση και μετατρέπουμε το μάθημα σε μια ευχάριστη εμπειρία.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Την Παρασκευή 23 Μαΐου 2025 πραγματοποιήθηκε στον Όμιλο της Δ΄ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) μια πολύ σημαντική εκπαιδευτική δραστηριότητα - μια άσκηση πυρασφάλειας. Η άσκηση αυτή αποτελεί μια προγραμματισμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα που στοχεύει στην εξοικείωση των παιδιών με τις διαδικασίες εκκένωσης και τα μέτρα ασφαλείας. Μέσα από την εξομοίωση μιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης, τα παιδιά μαθαίνουν να αντιδρούν γρήγορα, ήρεμα και ασφαλώς.
Η άσκηση προετοιμάστηκε προσεκτικά, με τον εντοπισμό και την υπόδειξη των ασφαλέστερων διαδρομών εκκένωσης, την ενημέρωση των παιδιών για τον σκοπό και τη διαδικασία, καθώς και την προετοιμασία των απαραίτητων υλικών, όπως σφυρίχτρα, χρονόμετρο και κατάλογος με τα ονόματα των μαθητών/τριών της τάξης. Η διαδικασία εκκένωσης εκτυλίχθηκε με τον εξής τρόπο: δόθηκε το ηχητικό σήμα του συναγερμού με σφυρίχτρα, τα παιδιά σταμάτησαν αμέσως τις δραστηριότητές τους, ακολούθησαν οργανωμένα και με τάξη την προκαθορισμένη διαδρομή, συγκεντρώθηκαν σε ασφαλές σημείο στην αυλή και έγινε έλεγχος παρουσίας για τη διασφάλιση ότι όλα τα παιδιά ήταν ασφαλή.
Η άσκηση ήταν απολύτως επιτυχημένη. Ο χρόνος εκκένωσης ήταν μόλις 2 λεπτά και 33 δευτερόλεπτα, όλα τα παιδιά συμμετείχαν με υπευθυνότητα και σοβαρότητα, τηρήθηκαν οι κανόνες, ενώ διατηρήθηκε η τάξη και η ηρεμία καθ’ όλη τη διάρκεια. Τα μαθησιακά αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά, καθώς τα παιδιά κατανόησαν τη σημασία των διαδικασιών ασφαλείας, εξοικειώθηκαν με τις διαδρομές εκκένωσης, έμαθαν να διατηρούν την ψυχραιμία τους σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, κατανόησαν τη σημασία της συνεργασίας και της τάξης και ανέπτυξαν αντανακλαστικά ασφαλείας που μπορούν να τους φανούν χρήσιμα σε πολλές περιστάσεις. Κατά τη διάρκεια της άσκησης, τα παιδιά εφάρμοσαν βασικούς κανόνες, όπως η διατήρηση της ηρεμίας και η αποφυγή πανικού, η πιστή ακολουθία των οδηγιών της εκπαιδευτικού, η αλληλοβοήθεια και η φροντίδα για τους συμμαθητές, καθώς και η παραμονή στο σημείο συγκέντρωσης μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Στο πλαίσιο του μοντέλου της ανεστραμμένης τάξης, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄τάξης του σχολείου μας μελέτησαν εξ’ αποστάσεως την παρουσίαση που αναρτήθηκε στην πλατφόρμα e-me σχετικά με το βιβλίο-κόμικ του Ευγένιου Τριβιζά «Φρουτοπία». Στη συνέχεια, χωρίστηκαν σε δυάδες και τριάδες, επέλεξαν τους συνεργάτες τους και μέσα από το περιβάλλον της πλατφόρμας συνεργάστηκαν διαλέγοντας να παρουσιάσουν μία από τις εργασίες που τους προτάθηκαν.
Οι ομάδες ετοίμασαν και παρουσίασαν στην τάξη πρωτότυπα κείμενα, βασισμένα στη φόρμα ενός δελτίου ειδήσεων ή δελτίου καιρού, αλλά και ευρηματικές παρουσιάσεις των ηρώων του βιβλίου. Κάθε ομάδα έδωσε τον δικό της «χρώμα» στα ρεπορτάζ και τα δελτία, με ζωντανές αφηγήσεις και υπέροχες οπτικοποιήσεις των κειμένων από τους ίδιους τους μαθητές.
Το αποκορύφωμα της εμπειρίας ήταν η δραματοποίηση των ιστοριών: οι μαθητές ερμήνευσαν ζωντανά τους χαρακτήρες του κόμικ, αναλόγως ρόλων (δημοσιογράφων, μετεωρολόγων, ηρώων της Φρουτοπίας). Η ενέργεια και η φαντασία των παιδιών κατέστησαν το μάθημα όχι απλώς διδακτικό, αλλά και διασκεδαστικό και αξέχαστο! Μέσα από τη διαδραστική αυτή εμπειρία ενισχύθηκε η κριτική σκέψη, η συνεργασία και η δημιουργικότητα – στοιχεία που αναδεικνύουν την αξία της ανεστραμμένης μάθησης στο σύγχρονο σχολείο.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Την Παρασκευή 11 Απριλίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης είχαν την ευκαιρία να ζήσουν το Πάσχα μέσα από παραδόσεις και δημιουργικές κατασκευές. Στο πλαίσιο του μαθήματος της Γλώσσας και των Θρησκευτικών, ασχοληθήκαμε εκτενώς με τα έθιμα της Ανάστασης του Λαζάρου. Τα παιδιά έμαθαν για τη σημασία του εθίμου των καλάντων του Λαζάρου και τραγούδησαν τα παραδοσιακά κάλαντα, όπως τα τραγουδούσαν παλιά τα παιδιά στις γειτονιές, ενισχύοντας τη σύνδεσή τους με την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Στη συνέχεια, με πολύ μεράκι και χαρά, ετοίμασαν τα παραδοσιακά λαζαράκια – τα μικρά ψωμάκια σε σχήμα του Λαζάρου – γεμίζοντας την τάξη με υπέροχες μυρωδιές και χαμόγελα. Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με διατροφικές παραδόσεις, συνεργάστηκαν και ανέπτυξαν πρακτικές δεξιότητες (Στόχος 3: Καλή υγεία και ευημερία, Στόχος 4: Ποιοτική εκπαίδευση). Επιπλέον, συνδυάζοντας την πασχαλινή δημιουργία με την περιβαλλοντική ευαισθησία, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν πολύχρωμα αυγά αξιοποιώντας χαρτιά περιτυλίγματος. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, συνδέσαμε τη γιορτή με το πρόγραμμα ανακύκλωσης από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, εφαρμόζοντας στην πράξη την ιδέα των 3R: Reduce, Reuse, Recycle (Στόχος 12: Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή, Στόχος 13: Δράση για το κλίμα).
Ήταν μια μέρα γεμάτη μάθηση, δημιουργία και ουσιαστική σύνδεση με την παράδοση και τη βιωσιμότητα, συμβάλλοντας στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης και στην ενεργή συμμετοχή των παιδιών σε μια εκπαίδευση με νόημα (Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους).
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιωτοπούλου Ελισάβετ (ΠΕ70)
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού (2 Απριλίου), η Δ’ τάξη, σε συνεργασία με το 4ο τμήμα του 4ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων, γιόρτασε με έναν ιδιαίτερο και ουσιαστικό τρόπο τη διαφορετικότητα. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος φιλαναγνωσίας που ενώνει τα δύο τμήματα και ενίσχυσε περαιτέρω τη συνεργασία και την ενσυναίσθηση ανάμεσα στα παιδιά.
Στην πρώτη συνάντηση, τα δύο τμήματα παρακολούθησαν μαζί ένα βίντεο σχετικό με τον αυτισμό και έπειτα δημιούργησαν ένα συνεργατικό κολάζ με την έμπνευση από τα LEGO. Το κάθε παιδί πρόσθεσε το δικό του «τουβλάκι» στο έργο, με την ιδέα ότι όλοι είμαστε πολύτιμα κομμάτια ενός όμορφου, πολύχρωμου συνόλου. Στη δεύτερη συνάντηση, οι μαθητές/τριες της Δ’ τάξης συμμετείχαν σε βιωματική δραστηριότητα με την καθοδήγηση της θεατρολόγου του σχολείου μας, κας Κωνσταντίνας Λισγάρα. Μέσα από ένα τροποποιημένο παιχνίδι μουσικών καρεκλών, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με καταστάσεις που συχνά βιώνουν άτομα στο φάσμα του αυτισμού – όπως η υπερευαισθησία στους ήχους, η δυσκολία στην επικοινωνία, η ανάγκη για προσωπικό χώρο ή επαφή. Κάθε φορά που σταματούσε η μουσική, το παιδί που καθόταν στην καρέκλα καλούνταν να εκφράσει, μέσα από παγωμένη εικόνα ή παντομίμα, μια τέτοια εμπειρία.
Μέσα από αυτές τις δράσεις, οι μαθητές/τριες όχι μόνο ενημερώθηκαν για τον αυτισμό, αλλά κυρίως κατανόησαν βαθύτερα τις ανάγκες των συμμαθητών τους και εξέφρασαν με ευαισθησία το μήνυμα: όλοι είμαστε διαφορετικοί, όλοι είμαστε ίσοι, όλοι χωράμε στην ίδια εικόνα.
Συνεργαζόμενοι εκπ/κοί: Ελισάβετ Παναγιωτοπούλου,Χαρούλα Παππά, Ελευθερία Λαμπριανίδη, Κων/να Λισγάρα