Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Δ' Δημοτικού

Τα κάλαντα της υγιεινής διατροφής

Ο Δεκέμβρης μπήκε και τα Χριστούγεννα πλησιάζουν! Στον όμιλο διατροφής «Εργαστήριο υγιεινής διατροφής: ερευνώ κι ανακαλύπτω τη μαγεία της τροφής» αποφασίσαμε να γίνουμε λίγο πιο δημιουργικοί, αξιοποιώντας τη φαντασία μας και τη γιορτινή μας διάθεση.

Με μολύβι και χαρτί, μουσική και χαμόγελα, ξεκινήσαμε τη δημιουργία μας. Το θέμα μας ήταν «Τα κάλαντα της υγιεινής διατροφής». Ακούσαμε γνωστές χριστουγεννιάτικες μελωδίες και διασκευάσαμε κάλαντα από διάφορες περιοχές, δίνοντάς τους νέο περιεχόμενο που αναδεικνύει τη σημασία της σωστής διατροφής, της άσκησης, της κίνησης και της επαρκούς κατανάλωσης νερού. Πολλές από τις δημιουργίες μας συνοδεύτηκαν από απλές χορευτικές κινήσεις, κάνοντας τη διαδικασία ακόμη πιο ευχάριστη και βιωματική.

Εμείς διασκεδάσαμε πολύ και μάθαμε ακόμη περισσότερα — και αυτός ήταν ο βασικός μας στόχος!

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Πόσα σάκχαρα έχει ο χυμός μου;

Στον όμιλο διατροφής «Εργαστήριο υγιεινής διατροφής: ερευνώ κι ανακαλύπτω τη μαγεία της τροφής» ασχοληθήκαμε με τις ετικέτες των τροφίμων και τις πληροφορίες που μας δίνουν. Ειδικότερα, συζητήσαμε για τους υδατάνθρακες και τα σάκχαρα. Συζητήσαμε για τα είδη των σακχάρων που μπορεί να περιέχουν τα τρόφιμα, για τις παγίδες που μπορεί να κρύβει η δήλωση «χωρίς ζάχαρη» κι επιπλέον κάναμε ένα μικρό πείραμα. Παρατηρήσαμε τις ετικέτες διατροφικής αξίας συσκευασμένων φυσικών χυμών, φρουτοποτών, νέκταρ και αναψυκτικών και συγκρίναμε την περιεκτικότητά τους σε σάκχαρα. Για το κάθε ποτό γεμίσαμε σακουλάκια με ζάχαρη που η μάζα της αντιστοιχούσε στη μάζα των σακχάρων που περιέχονταν σε 100ml ποτού. Το πείραμα, το επαναλάβαμε στην τάξη (Δ’ τάξη, 2025-2026), στο μάθημα του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων στο εργαστήριο «Επιλέγω υγιεινές συμπεριφορές για να ζω καλύτερα».

Η παραπάνω δράση έγινε στο πλαίσιο της Εθνικής Δράσης για την Παιδική Παχυσαρκία, για την οποία το σχολείο μας λειτουργεί ως σχολείο «κόμβος».

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Ενώνουμε τις δυνάμεις μας για το νερό

Τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο (2025), στο πλαίσιο των δράσεων Ενεργού Πολιτειότητας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης (σχ. έτος 2025-2026) ασχολήθηκαν με το νερό ως πολύτιμο φυσικό πόρο και δημόσιο αγαθό. Μέσα από συζήτηση, έρευνα και δημιουργικές δραστηριότητες, προβληματίστηκαν για τη σημασία του νερού στη ζωή μας, την ανάγκη προστασίας του και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να το εξοικονομούμε καθημερινά.

Οι μαθητές/τριες διερεύνησαν τον κύκλο του νερού, εργάστηκαν ψηφιακά, δημιούργησαν συννεφόλεξα, ζωγράφισαν, κατέγραψαν σκέψεις και προτάσεις, ενώ συμμετείχαν και σε απλά πειράματα για να αντιληφθούν πόσο νερό μπορεί να σπαταλιέται χωρίς να το καταλαβαίνουμε. Μέσα από τη δράση ανέδειξαν βασικούς κανόνες υπεύθυνης χρήσης του νερού και ανέλαβαν τον ρόλο του «Φύλακα του Νερού», στέλνοντας το μήνυμα ότι ακόμη και μια μικρή αλλαγή στην καθημερινότητά μας μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Η δράση βοήθησε τους μαθητές και τις μαθήτριες να καλλιεργήσουν περιβαλλοντική συνείδηση, υπευθυνότητα, συνεργασία και ενεργό στάση απέναντι σε ένα ζήτημα που αφορά όλους μας: την προστασία του νερού και τη βιώσιμη διαχείρισή του.

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70), Πουρλιάκας Γρηγόρης (ΠΕ70)

Παιχνίδι για τα θρεπτικά συστατικά: «Με ποιους ταιριάζω;»

Στο πλαίσιο του Ομίλου «Εργαστήριο Υγιεινής Διατροφής: ερευνώ κι ανακαλύπτω τη μαγεία της τροφής», οι μαθητές και μαθήτριες της Δ’ τάξης συμμετείχαν σε μια διασκεδαστική και ταυτόχρονα εκπαιδευτική δραστηριότητα με τίτλο «Με ποιους ταιριάζω;».Η δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας, καθώς το σχολείο μας συμμετέχει ως Σχολείο-Κόμβος, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανάπτυξη υγιεινών συνηθειών, σχετικά με τη διατροφή και τη σωματική δραστηριότητα. 

Αρχικά, οι μαθητές/τριες κατασκεύασαν κάρτες με θρεπτικά συστατικά και διάφορα τρόφιμα, οι οποίες στη συνέχεια μοιράστηκαν τυχαία. Με τη συνοδεία μουσικής κινήθηκαν ελεύθερα μέσα στην τάξη και, μόλις η μουσική σταμάτησε, ξεκίνησε το… κυνήγι! Κάθε παιδί έπρεπε να εντοπίσει την ομάδα στην οποία ανήκει, με βάση το βασικό θρεπτικό συστατικό που προσφέρει το τρόφιμο που απεικονιζόταν στην κάρτα του. Μέσα από παιχνίδι, συνεργασία και ανταλλαγή πληροφοριών, οι μαθητές αντιλήφθηκαν τη διατροφική αξία των τροφών με τρόπο βιωματικό και ευχάριστο. Φυσικά, αμέσως μετά τη δραστηριότητα, δεν ξεχάσαμε να πιούμε νερό, ώστε να παραμείνουμε ενυδατωμένοι! Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, επιδιώξαμε να πετύχουμε, με ευχάριστο τρόπο, και τους τέσσερις στόχους της Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας:

  • 💧 Κατανάλωση νερού
  • 💺 Μείωση καθιστικής συμπεριφοράς
  • 🍎 Πρωινό και υγιεινά ενδιάμεσα γεύματα
  • 🏃 Σωματική δραστηριότητα

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Τα θρεπτικά συστατικά και «το πιάτο της υγιεινής διατροφής»

Στο πλαίσιο της Εθνικής Δράσης κατά της Παιδικής Παχυσαρκίας, στην οποία το σχολείο μας συμμετέχει ως Σχολείο-Κόμβος, ο Όμιλος «Εργαστήριο Υγιεινής Διατροφής: ερευνώ κι ανακαλύπτω τη μαγεία της τροφής» συνεχίζει δυναμικά τις δραστηριότητές του, με τους μαθητές της Δ’ τάξης (σχ. έτος 2025-2026) να εξερευνούν τον συναρπαστικό κόσμο της σωστής και ισορροπημένης διατροφής.

Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συνάντησης, οι μαθητές παρακολούθησαν εκπαιδευτικό βίντεο σχετικά με τα βασικά θρεπτικά συστατικά και συζήτησαν τον ρόλο τους στην ανάπτυξη και την υγεία. Στο φύλλο εργασίας, σημείωσαν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό μας και τροφές που τα περιέχουν σε μεγάλη ποσότητα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η δραστηριότητα κατά την οποία εξετάσαμε τι περιλαμβάνει «το πιάτο της υγιεινής διατροφής» και το συγκρίναμε με το δικό μας καθημερινό πιάτο, εντοπίζοντας ομοιότητες και σημεία που μπορούν να βελτιωθούν. Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία αφίσας, στην οποία οι μαθητές αποτύπωσαν όσα έμαθαν, προβάλλοντας μηνύματα για ισορροπημένη διατροφή.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Δημουλιά Μαρία (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή