Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Ε' Δημοτικού

Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης, ΙστοριογραμμήΗ δειγματική διδασκαλία πραγματοποιήθηκε  στην Ε΄ τάξη (Σχ. Έτος 2013-2014) στο μάθημα της Ιστορίας, Ενότητα ΣΤ, κεφάλαιο 36:"Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους". Την διδασκαλία παρακολούθησαν φοιτητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας με υπεύθυνο καθηγητή τον κ. Παπακωνσταντίνου Παναγιώτη, Επίκ. Καθηγητή της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης.


Η διδασκαλία προσανατολίστηκε σε μία εναλλακτική διδακτική προσέγγιση μέσα από πηγές-κείμενα των Βυζαντινών ιστορικών της Άλωσης, Οθωμανών και άλλων μαρτύρων και ιστοριογράφων που ήταν σύγχρονοι της εποχής και παρευρίσκονταν στο ιστορικό γεγονός.

Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης, Παρουσίαση

Συγκεκριμένα οι μαθητές:

  • Εργάστηκαν σε ομάδες και με  ενεργητικές διαδικασίες ήρθαν σε επαφή με στοιχεία επιστημονικής μεθοδολογίας  που δομούν την ιστορική σκέψη: την ιστορική ερώτηση, την ιστορική «ανάγνωση» και, κυρίως, την αναγνώριση των ορίων των μαρτυριών και της ερμηνείας τους.
  • Ανέτρεξαν στις  πηγές-κείμενα για να χτίσουν μόνοι τους το ιστορικό γεγονός
  • Συσχέτισαν το περιεχόμενο της ιστορικής πηγής με τον δημιουργό της και με την εποχή προέλευσης της.
  • Αξιολόγησαν την αξιοπιστία της  πηγής
  • Επεξεργάστηκαν αντικρουόμενες πηγές

Ολοκληρώνοντας τη μελέτη των ιστορικών πηγών μέσα στις ομάδες, οι μαθητές επεξεργάστηκαν τις πληροφορίες που συνέλεξαν από τις πηγές, τις κατέγραψαν στο φύλλο εργασίας και η κάθε ομάδα ανάρτησε το φύλλο εργασίας της στην ιστοριογραμμή ώστε να συνθέσουν το χρονικό της Άλωσης, προκειμένου να αφηγηθούν το ιστορικό γεγονός χωρίς να χρειαστεί να ανατρέξουν στο βιβλίο της Ιστορίας.

Η Άλωση της Κωνσταντινούπολης, Φύλλα ΕργασίαςΥπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ελευθεριάδου Λασκαρίνα

Άδεια Creative Commons

Κύλιση στην Αρχή