Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής του νέου προγράμματος σπουδών για το μάθημα "ΤΠΕ και Πληροφορική", οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ' τάξης (σχ. έτος 2022-2023) του Σχολείου μας ήρθαν σε επαφή με την κωδικοποίηση και ψηφιακή αναπαράσταση εικόνων. Σκοπός της παρέμβασης ήταν οι μαθητές/τριες να αναγνωρίζουν την ψηφιακή αναπαράσταση (ασπρόμαυρων ή έγχρωμων) εικόνων ως μία διαδικασία κωδικοποίησης και ψηφιοποίησης δεδομένων και να μπορούν να εφαρμόζουν σχετικές διαδικασίες (αλγορίθμους) κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης.
Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Νικολού Αγγελική, ΠΕ86
Αρχικά τέθηκε το ερώτημα «Πώς αποθηκεύουν οι υπολογιστές εικόνες σε μορφή δυαδικών ψηφίων» και οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να κωδικοποιήσουν απλές ασπρόμαυρες εικόνες με βάση το πρότυπο PBM (Portable Bit Map) και να υπολογίζουν κάθε φορά τα εικονοστοιχεία από τα οποία αποτελείται η εικόνα, καθώς και το μέγεθος του αντίστοιχου ψηφιακού αρχείου. Επιπλέον μετέτρεψαν πολύ εύκολα, σαν παιχνίδι, ψηφιακά αποτυπωμένες εικόνες στην οπτική τους μορφή. Στη συνέχεια τέθηκε το ερώτημα «Πως μπορούμε να κωδικοποιήσουμε μία έγχρωμη εικόνα που αποτελείται από τέσσερα χρώματα;» και οι μαθητές/τριες μέσα από δραστηριότητες κατανόησαν ότι χρειάζονται περισσότερα bit για την κωδικοποίηση περισσότερων χρωμάτων. Στο τέλος, η κάθε ομάδα, σχεδίασε μια έγχρωμη εικόνα, την κωδικοποίησε στο πρότυπο PBM και την παρουσίασε στην ολομέλεια.