Εργαστήριο Πληροφορικής

Παιχνίδι στο Scratch: «Ανακυκλώνω σωστά»

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ' τάξης (σχ. έτος 2024-2025) δημιούργησαν ένα διαδραστικό παιχνίδι στο προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch, με στόχο την εξοικείωσή τους με τις βασικές αρχές της ανακύκλωσης και τη σωστή ταξινόμηση των ανακυκλώσιμων υλικών στους κατάλληλους κάδους. Μέσα από τον σχεδιασμό και τη δοκιμή του παιχνιδιού, οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν δεξιότητες αλγοριθμικής σκέψης, χειρισμού γεγονότων και μηνυμάτων, καθώς και ελέγχου και αλληλεπίδρασης αντικειμένων με βάση συνθήκες.

Στο παιχνίδι, οι παίκτες καλούνται να σύρουν και να αφήσουν διάφορα αντικείμενα, όπως χαρτί, πλαστικό, γυαλί, αλουμίνιο και υπολείμματα τροφών, στον κατάλληλο κάδο. Κάθε κάδος έχει χρώμα και ρόλο: μπλε για χαρτί, πράσινος για πλαστικό, κόκκινος για γυαλί, κίτρινος για αλουμίνιο και καφέ για κομπόστ. Κατά την αλληλεπίδραση με το παιχνίδι, αξιοποιήθηκαν δομές ελέγχου με συνεχή ανίχνευση των κινήσεων του ποντικιού. Κάθε ανακυκλώσιμο αντικείμενο μπορεί να «αντιληφθεί» πότε επιλέγεται από τον χρήστη και τότε ακολουθεί δυναμικά τον δείκτη του ποντικιού. Μόλις αγγίξει τον σωστό κάδο, μεταδίδει κατάλληλο μήνυμα (π.χ. «άνοιξε-κάδος-μπλε»), που προκαλεί την αλλαγή της ενδυμασίας του κάδου σε «ανοιχτή» μορφή. Μετά από μια σύντομη καθυστέρηση, ο κάδος επιστρέφει στην κλειστή του μορφή, ενώ το αντικείμενο εξαφανίζεται από την οθόνη, προσφέροντας στους παίκτες μια άμεση οπτική επιβράβευση για τη σωστή ανακύκλωση.

Προκειμένου να ενισχυθεί το κίνητρο και η ενεργή συμμετοχή των παιδιών, προστέθηκε σύστημα βαθμολόγησης με μεταβλητή σκορ, που αυξάνεται κάθε φορά που ένα αντικείμενο καταλήγει στον σωστό κάδο. Έτσι, τα παιδιά κατανοούν με παιγνιώδη τρόπο τη σημασία της σωστής διαλογής των απορριμμάτων και εξασκούνται παράλληλα σε βασικές έννοιες προγραμματισμού, όπως η χρήση γεγονότων, μεταβλητών, συνθηκών και μηνυμάτων.

 Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)


Μέσα από αυτή τη δράση, επιδιώχθηκαν:

  • η ανάπτυξη ψηφιακού γραμματισμού και δεξιοτήτων προγραμματιστικής σκέψης,
  • η καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης μέσα από βιωματική μάθηση,
  • η ενίσχυση της δημιουργικότητας και της συνεργασίας,
  • η σύνδεση του σχολείου με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, και ειδικότερα με τον Στόχο 12: Υπεύθυνη κατανάλωση και παραγωγή.

  

Κύλιση στην Αρχή