Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Α' Δημοτικού

Μικροί Ενεργοί Πολίτες Δημιουργούν με Ανακυκλώσιμα Υλικά

Με πολλή φαντασία και δημιουργικότητα οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης (σχ. έτος 2024-2025) συμμετείχαν σε μια σειρά από δραστηριότητες επαναχρησιμοποίησης άχρηστων, αλλά ανακυκλώσιμων υλικών. Οι δραστηριότητες υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Καθαρό σχολείο, Καθαρός Πλανήτης» με θέμα την ανακύκλωση, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή της τάξης στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)», προωθώντας ταυτόχρονα την ενεργό πολιτειότητα (Στόχος 12: Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή).

Γυάλινα βάζα μετατράπηκαν σε γλαστρούλες, στις οποίες τα παιδιά φύτεψαν λουλούδια μαθαίνοντας την αξία της φροντίδας των φυτών και τη σημασία της επαναχρησιμοποίησης. Ρολά από χαρτιά υγείας  μετατράπηκαν σε χριστουγεννιάτικα στολίδια και έγιναν οι "πύραυλοι των στόχων" για τη νέα σχολική χρονιά, στους οποίους αποτυπώθηκαν αξίες και προσδοκίες, όπως η ελπίδα,  η τύχη, η αγάπη, η ειρήνη και η αισιοδοξία. Μουσικά όργανα (μαράκες) φτιάχτηκαν με ρολά, κουτιά και φυσικά υλικά (ρύζι, φακές), συνδυάζοντας την οικολογία με τη μουσική και τη δημιουργική έκφραση. Τέλος, παλιά ρούχα αξιοποιήθηκαν για την κατασκευή πάνινων τσαντών – μια οικολογική εναλλακτική στις πλαστικές σακούλες. Τα παιδιά, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, έκοψαν τις δικές τους πρωτότυπες υφασμάτινες τσάντες, αποκτώντας με βιωματικό τρόπο γνώσεις για τη μείωση των απορριμμάτων και την υπεύθυνη κατανάλωση.

Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες, όπως η οικολογική συνείδηση, η συνεργασία, η επικοινωνία, η δημιουργικότητα και η φαντασία κάνοντας ένα ουσιαστικό βήμα προς την καλλιέργεια στάσεων που χαρακτηρίζουν τον ενεργό και υπεύθυνο πολίτη του αύριο. Συγχαρητήρια στους μικρούς και μικρές μας δημιουργούς!

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70) 

Μια ξεμαλλιασμένη σφουγγαρίστρα

Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης για την ανακύκλωση και την προστασία του περιβάλλοντος, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ τάξης συμμετείχαν σε μια ξεχωριστή μουσική δράση με έναυσμα το τραγούδι του Γιώργου Σακελλαρίδη «Ανακύκλωση». Σε συνεργασία με τη δασκάλα της τάξης, τα παιδιά κατασκεύασαν μουσικά όργανα από ανακυκλώσιμα υλικά, δίνοντας νέα ζωή σε πλαστικά δοχεία, καπάκια, χαρτόκουτα και άλλα καθημερινά αντικείμενα. Η δημιουργικότητά τους ξεδιπλώθηκε όχι μόνο στις κατασκευές, αλλά και στην ερμηνεία του τραγουδιού, το οποίο συνδυάζει ρυθμό, θεατρικότητα και οικολογικό μήνυμα.

Η δράση ολοκληρώθηκε με την ηχογράφηση του τραγουδιού, συνοδευόμενη από τα αυτοσχέδια όργανα των παιδιών, δημιουργώντας ένα πολύχρωμο και χαρούμενο αποτέλεσμα που ενώνει τη μουσική με τη βιωματική μάθηση. Η σφουγγαρίστρα, «ξεμαλλιασμένη» αλλά γεμάτη εμπειρίες, κατάφερε να ευαισθητοποιήσει, να συγκινήσει και να εμπνεύσει… δείχνοντάς μας πως ακόμα και τα πιο φαινομενικά «άχρηστα» αντικείμενα μπορούν να μεταμορφωθούν σε εργαλεία τέχνης, συνεργασίας και χαράς!

Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Σοφία Στασινού ΠΕ70, Χρυσοβαλάντης Καζαντζής ΠΕ79.01

Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Τάξης (σχ. έτος 2024-2025) κατά την εκπαιδευτική επίσκεψή τους στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης» εντυπωσιάστηκαν ιδιαίτερα από το έργο, το οποίο βρίσκεται στον αύλειο χώρο του Μουσείου με τίτλο «Ίκαρος». Η υπεύθυνη του Μουσείου ενημέρωσε τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες ότι το έργο έχει φιλοτεχνηθεί από τον γλύπτη Αλέξανδρο Παπαστρατηγάκη και είναι φτιαγμένο από μέταλλο και λάμες από αλυσοπρίονα.

Στη σχολική αίθουσα ακολούθησε συζήτηση για το έργο και τα ανακυκλώσιμα υλικά με τα οποία κατασκευάστηκε, πραγματοποιήθηκαν η ανάγνωση του μύθου «Ο Ίκαρος και ο Δαίδαλος», καθώς και η παρακολούθηση του αντίστοιχου βίντεο. Στη συνέχεια, στο πλαίσιο της συμμετοχής του σχολείου στο Διεθνές Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογικά Σχολεία (Eco-Schools)», με τη βοήθεια της τεχνολογίας και αξιοποιώντας το εργαλείο ψηφιακής αφήγησης Web2.0 Story Jumper, οι μαθητές και οι μαθήτριες μετέπλασαν τον γνωστό μύθο δημιουργώντας το δικό τους ψηφιακό παραμύθι με τίτλο: «Ο Ίκαρος, ο Δαίδαλος και τα φτερά της ανακύκλωσης». Το νέο παραμύθι εικονογραφήθηκε από τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι ηχογράφησαν και το κείμενο, δίνοντας μια ξεχωριστή δημιουργική πινελιά στο έργο τους.

Τέλος, υπό την καθοδήγηση της εικαστικού του σχολείου μας, κ. Ευφημίας Φαϊτά, οι μαθητές και οι μαθήτριες ανέλαβαν να κατασκευάσουν τον δικό τους «Ίκαρο» με ανακυκλώσιμα υλικά εμπνευσμένοι από το έργο του Μουσείου. Με τις παραπάνω δραστηριότητες οι μαθητές και οι μαθήτριες απέκτησαν μια πρώτη γνωριμία με την ελληνική μυθολογία, καλλιεργήθηκαν η φιλαναγνωσία και η δημιουργική γραφή, αναπτύχθηκαν δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού, τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν για τα θέματα της ανακύκλωσης και της περιβαλλοντικής προστασίας και ενισχύθηκαν η φαντασία, η καλλιτεχνική έκφραση και η συνεργατική δημιουργία.

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70) 

Ταξίδι στους πολιτισμούς του κόσμου - Ασία

Στο πλαίσιο του Ομίλου «Ταξίδι στους πολιτισμούς του κόσμου» οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Τάξης «ταξίδεψαν» στην Ασία. Μέσα από μια σειρά βιωματικών και δημιουργικών δραστηριοτήτων γνώρισαν βασικά γεωγραφικά στοιχεία της Ασίας, σημαντικές χώρες όπως η Κίνα, η Ιαπωνία, η Ινδία και η Ταϊλάνδη, τις σημαίες των χωρών αυτών και ανακάλυψαν διαφορετικές παραδόσεις (κινέζικη πρωτοχρονιά, ενδυμασίες, φαγητά και μουσική), ζώα και φυτά. Γνώρισαν εντυπωσιακά μνημεία και τοπία, όπως το Σινικό Τείχος, το Ταζ Μαχάλ και το όρος Φούτζι και κατασκεύασαν ένα από τα εμβληματικά σύμβολα της Ασίας, τον κινέζικο δράκο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσα από ομαδικές δραστηριότητες ανέπτυξαν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργικής έκφρασης, ενώ παράλληλα είχαν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν τη διαπολιτισμική ευαισθητοποίηση και τον σεβασμό για διαφορετικούς πολιτισμούς.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Στασινού Σοφία (ΠΕ70) 

Το έθιμο της κυρά-Σαρακοστής στην Α΄ Τάξη

Την Παρασκευή 7 Μαρτίου 2025 στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος και στην Ενότητα «Κάθε τόπος τα έθιμά του…και ο χρόνος τα δικά του» οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης γνώρισαν το έθιμο της «κυρά-Σαρακοστής». Πρόκειται για ένα έθιμο της ελληνικής κοινωνίας, ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο που χρησιμοποιούσαν παλιότερα για να μετρούν τις εβδομάδες της περιόδου της Σαρακοστής μέχρι να φτάσει το Πάσχα, με επίσημη έναρξη την Καθαρά Δευτέρα.

Αφού συζητήσαμε για το έθιμο και τη σημασία του, οι μαθητές και οι μαθήτριες ζωγράφισαν τη «Κυρά-Σαρακοστή» με τα κύρια χαρακτηριστικά της: επτά πόδια (ένα για κάθε εβδομάδα της περιόδου της Σαρακοστής), σταυρωμένα χέρια και χωρίς στόμα, σημάδι νηστείας και προσευχής. Στη συνέχεια, με μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν την κυρά-Σαρακοστή από ζυμάρι, φτιαγμένο από αλεύρι, αλάτι και νερό. Το αποτέλεσμα ήταν υπέροχο και στόλισε την τάξη μας θυμίζοντάς μας κάθε εβδομάδα πόσες ημέρες απομένουν μέχρι το Πάσχα. Πρόκειται για μια δημιουργική και βιωματική δραστηριότητα, μέσω της οποίας οι μαθητές και τις μαθήτριες ήρθαν σε επαφή με την ελληνική παράδοση. Ευχόμαστε σε όλους Καλή Σαρακοστή!

Υπεύθυνες Εκπαιδευτικοί: Στασινού Σοφία, Λαμπριανίδη Ελευθερία (ΠΕ70)

Κύλιση στην Αρχή