Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Ε' Δημοτικού

Η πόλη μας τα Γιάννενα, 2024

Τη Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2024, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Ομίλου Νεοελληνικής Γλώσσας «Ψάχνω τι κρύβεται πίσω από τις λέξεις» επεξεργάστηκαν ένα κείμενο με θέμα: "Ιωάννινα, η πόλη των θρύλων και των παραδόσεων". Μελέτησαν γραμματικά, συντακτικά και λεξιλογικά φαινόμενα και δόθηκε έμφαση στην κατανόηση και επεξεργασία του κειμένου. Τέλος, εργάστηκαν ομαδικά και έφτιαξαν κολλάζ με αξιοθέατα και ιστορικά σημεία της πόλης μας! Μπορείτε να δείτε ένα flipbook με φωτογραφικό υλικό εδώ.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Like στην αλήθεια! Block στο ψέμα, 2024

Την Τριτη 3 Δεκεμβρίου 2024, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης παρακολούθησαν διαδικτυακά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Ιστορικής Βιβλιοθήκης, με θέμα: "Like στην αλήθεια! Block στο ψέμα!". Με αφόρμηση το βιβλίο «Η μέρα που τελείωσε το παγωτό» του Αντώνη Ζαρίντα των εκδόσεων Ελληνοεκδοτική, οι μαθητές/τριες ήρθαν σε επαφή, με χιουμοριστικό τρόπο, με το θέμα των ψευδών ειδήσεων (fake news), της παραπληροφόρησης, της παραπλάνησης της κοινής γνώμης και γενικότερα της ασφάλειας στο διαδίκτυο.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ειχε ως στόχο τη ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών/τριών σε σχέση με καίρια θέματα της σύγχρονης ζωής και της καθημερινότητας των παιδιών και συγκεκριμένα στο θέμα των fake news. Ειδικότερα ασχολήθηκαν με ερωτήματα: Πως και γιατί γεννιέται μια ψευδής είδηση; Πως μπορούμε να την αναγνωρίσουμε και είναι πάντα εύκολο αυτό; Τελικά, πως πρέπει να διαχειρίζομαι το διαδίκτυο και τις πληροφορίες που διαβάζω σε αυτό;

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

Δράσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία στην Ε' τάξη, 2024

Στις 3 Δεκεμβρίου 2024, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, οι μαθητές/τριες της Ε' τάξης παρακολούθησαν ένα βίντεο, το οποίο παρουσίαζε έναν κόσμο όπου οι πόλεις ήταν προσβάσιμες μόνο για τα άτομα με αναπηρία, ενώ όσοι δεν ανήκαν στην κατηγορία των ΑΜΕΑ θεωρούνταν «μη φυσιολογικοί». Αυτή η αντιστροφή των ρόλων βοήθησε τους μαθητές να δουν τον κόσμο με τα μάτια των ατόμων με αναπηρίες και να βιώσουν τη ζωή τους μέσα από την αντίληψη του περιορισμού και των καθημερινών δυσκολιών.

Μετά την προβολή, ακολούθησε συζήτηση, στην οποία οι μαθητές εξέφρασαν τις σκέψεις τους και προβληματίστηκαν για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες στην καθημερινότητά τους, καθώς και για τις διαφορές στις αντιλήψεις του «φυσιολογικού» και του «διαφορετικού».

Για να εμβαθύνουν την κατανόησή τους και να εκφράσουν τα συναισθήματα που προκλήθηκαν από την εμπειρία αυτή, οι μαθητές/τριες δημιούργησαν ομαδικά μια παρουσίαση για:

  • Τις δυσκολίες και τις ανάγκες που έχουν τα  Άτομα με Αναπηρία.
  • Τις δυνατότητες και τις επιτυχίες τους παρά τις αντιξοότητες.
  • Την ανάγκη για ενσυναίσθηση και συμπερίληψη στην κοινωνία.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70)

1η τηλεδιάσκεψη Myth2space

Την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2024 πραγματοποιήσαμε την πρώτη μας τηλεδιάσκεψη στα πλαίσια του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Εκπαίδευσης για την Αειφορία "Από τη Μυθολογία στο Διάστημα -Myth2space". Σκοπός του Δικτύου είναι να αποτελέσει το ερέθισμα για την ενεργοποίηση των σχολείων (εκπαιδευτικών, μαθητών και μαθητριών) σε θέματα που αφορούν τόσο τον ελληνικό πολιτισμό όσο το περιβάλλον και την επιστήμη. Αφορμή αποτέλεσε η αποστολή Artemis της NASA και η πρόσφατη συμμετοχή αστροναυτών ανεξαρτήτως φύλου και φυλετικής/εθνοτικής καταγωγής σε διαστημικές αποστολές με απώτερο στόχο την προσεδάφιση στον Άρη. Οι θεματικές ενότητες του Δικτύου σχετίζονται άμεσα με την τριπλή διάσταση της διαστημικής αποστολής, η οποία εκπέμπει μηνύματα ανθρωπιστικά (ισότιμη κοινωνική θέση όλων των ατόμων χωρίς διακρίσεις, ιστορική εμπειρία), οικολογικά (απειλές στο ανθρωπογενές περιβάλλον λόγω της κλιματικής κρίσης και διαχείριση των περιβαλλοντικών προκλήσεων) καθώς και επιστημονικού ενδιαφέροντος (τεχνολογικά και επιστημονικά επιτεύγματα).

Το συνεργαζόμενο σχολείο μας είναι το 10ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την κα. Μαρίκα Συμεωνίδου. Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' τάξης των δύο σχολείων παρουσίασαν τις πόλεις τους, το σχολείο τους και την τάξη τους! Μπορείτε να δείτε την παρουσίασή μας εδώ.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία (ΠΕ70), Νικολού Αγγελική (ΠΕ86)

Δράση πρόληψης-αντιμετώπισης σχολικού εκφοβισμού

Την Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2025, η ψυχολόγος του σχολείου μας, κ. Μάντη Β. σε συνεργασία με τη δασκάλα της Ε' τάξης, κ. Ευθυμίου Χ., υλοποίησαν δράση πρόληψης/αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού με σκοπό την αποθάρρυνση επιθετικών συμπεριφορών που οδηγούν σε σωματική και ψυχική βλάβη. Στόχοι της παρέμβασης ήταν η κατανόηση i) των βασικών μορφών του σχολικού εκφοβισμού, ii) των διαφορετικών ρόλων που λαμβάνουν τα άτομα σε επεισόδια εκφοβισμού (θύμα-θύτης-παρατηρητές), iii) των επιπτώσεων του εκφοβισμού στα άτομα που στοχοποιούνται, iv) της ανάγκης για ανάληψη ενός ενεργού κι όχι παθητικού ρόλου θεατή και v) πως η στάση και η συμπεριφορά των παρατηρητών μπορεί να αποδυναμώσει ή να ενισχύσει την εκφοβιστική συμπεριφορά.

Αρχικά, αξιοποιώντας τη δύναμη της αφήγησης, διαβάσαμε μια ιστορία που αφορούσε τον σχολικό εκφοβισμό, ενώ στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να συμμετάσχουν ενεργά σε μια σειρά από δραστηριότητες που ενίσχυσαν την κριτική τους σκέψη και την ενσυναίσθηση. Σε ομάδες, απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με το κείμενο, προέβλεψαν αντιδράσεις των χαρακτήρων, προσπάθησαν να κατανοήσουν τις συμπεριφορές και να προτείνουν λύσεις για την αντιμετώπιση παρόμοιων καταστάσεων. Μέσα από τη συζήτηση, ανέπτυξαν βαθύτερη κατανόηση για τις επιπτώσεις του εκφοβισμού και συνειδητοποίησαν τη σημασία της αλληλεγγύης, της υποστήριξης και της παρέμβασης όταν χρειάζεται.

Η δράση αυτή ανέδειξε πόσο σημαντικό είναι το Σχολείο να προσφέρει χώρο για τέτοιου είδους συζητήσεις, καλλιεργώντας μια κουλτούρα σεβασμού και αποδοχής. Η συνεργασία με τη σχολική ψυχολόγο, η οποία είχε την επιστημονική ευθύνη της δράσης, υπήρξε καθοριστική, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της προσέγγισής μας και προσφέροντας πολύτιμες γνώσεις και εργαλεία στα παιδιά. Τέτοιες δράσεις είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και υποστηρικτικού σχολικού περιβάλλοντος, όπου κάθε μαθητής νιώθει ότι ακούγεται, γίνεται κατανοητός και προστατεύεται.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Ευθυμίου Χριστίνα-Μαρία  (ΠΕ70)
Υπεύθυνη ψυχολόγος: Μάντη Βασιλική (ΠΕ23)

Κύλιση στην Αρχή